Η «ακτινογραφία» των βραχυπρόθεσμων μέτρων | Pagenews.gr
Pagenews Team 7 Δεκεμβρίου 2016, 06:00

Στην κυβέρνηση «πανηγυρίζουν», γιατί δανειζόμασταν με 0,5% και τώρα, με το «πακέτο» των βραχυπρόθεσμων, θα δανειζόμαστε με 1,5%. Αυτό σημαίνει ότι το 2017, μαζί με το δημοσιονομικό κενό του 1 δισ., οι Έλληνες φορολογούμενοι θα κληθούν να πληρώσουν άλλα 400 εκατ. ευρώ ! 

Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος επιβαρύνουν λόγω αύξησης του κόστους εξυπηρέτησης κατά 700 εκατ. ετησίως μέσα τα πρώτα 5 χρόνια.nΕπίσης, οι τράπεζες θα επωμιστούν ένα βάρος περίπου 550 με 600 εκατ από τα ομόλογα EFSF μέσω της διαδικασίας ανταλλαγής. 

Ο ESM επέβαλλε να αποτιμηθούν στο book value και όχι στο fair value τα 30 δισεκ. ομόλογα EFSF που κατέχουν οι τράπεζες.nΠροκειμένου να πεισθεί το ΔΝΤ να μετάσχει στο πρόγραμμα, το Eurogroup υιοθέτησε την πρόταση του ESM για «βραχυπρόθεσμα» μέτρα ως προς το ελληνικό δημόσιο χρέος που είναι τρία: η επιμήκυνση των λήξεων των δανείων του EFSF/ ESM από τα 28 στα 32,5 έτη, η μετατροπή των σημερινών πολύ χαμηλών κυμαινόμενων επιτοκίων σε ελαφρώς υψηλότερα αλλά σταθερά και η μη αύξηση των επιτοκίων του δανείου που δόθηκε για την επαναγορά ομολόγων του Νοεμβρίου 2012. 

Τα μέτρα αυτά δεν επιφέρουν προφανώς καμία μείωση της ονομαστικής τιμής του χρέους σε απόλυτους αριθμούς και ως ποσοστό του ΑΕΠ.nΒραχυπρόθεσμα τα επιτόκια αυξάνονται, άρα για τα επόμενα χρόνια αυξάνονται οι τόκοι εξυπηρέτησης του χρέους, ενώ καταγράφεται και κάποια αρνητική επίπτωση στα λογιστικά κέρδη των τραπεζών από την ανταλλαγή των τίτλων του EFSF που τους είχαν δοθεί ως ισοδύναμο ρευστού. 

Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος δεν έχουν βραχυπρόθεσμο όφελος. Έχουν μακροπρόθεσμη επίπτωση που αρχίζει ελαφρώς το 2040 και ολοκληρώνεται το 2060 με βάση την προβολή που κάνει η μελέτη βιωσιμότητας του χρέους ( DSA ) που επικαιροποίησε το ΔΝΤ. 

Η επίπτωση αυτή υπολογίζεται ότι θα είναι 20% του ΑΕΠ στην ονομαστική τιμή του χρέους όπως αυτή προβάλλεται το 2060 και 5% του ΑΕΠ στις μεικτές χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας όπως αυτές προβάλλονται επίσης το 2060.nΤο ESM κινείται έτσι μέσα στη λογική των προβολών του ΔΝΤ που όμως επιδεινώθηκαν δραστικά λόγω των εξελίξεων του 2015 ( capital controls κλπ). Πρόκειται συνεπώς για μια επίπτωση σε μακροπρόθεσμες προβολές εν πολλοίς υποθετικές που ενσωματώνουν μέρος της βλάβης του πρώτου εξαμήνου του 2015 και προϋποθέτουν πλήρη επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του προγράμματος κυρίως ως προς τα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα. 

Αυτά τα μέτρα για το χρέος δεν έχουν προφανώς καμία σχέση με την γιγαντιαία μείωση του χρέους που επιτεύχθηκε το 2012 σε ονομαστική αξία (άμεση μείωση κατά 61% του ΑΕΠ ) και σε παρούσα αξία ( που μόνο μέσω του δανείου του EFSF μειώθηκε 50% του ΑΕΠ του 2013). 

Δεν έχουν όμως και καμία σχέση με τις δεσμεύσεις του Eurogroup του 2012 για πρόσθετες παραμετρικές αλλαγές μόλις επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα. 

Επιπλέον τα μακροπρόθεσμα μέτρα για το χρέος εξαφανίστηκαν από τη συζήτηση, ενώ τα μεσοπρόθεσμα θα συζητηθούν μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, δηλαδή μετά τα μέσα του 2018 και θα συνδεθούν τότε με όρους ( conditionality ) που είναι το άλλο όνομα του τέταρτου μνημονίου. Με πρώτο όρο το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5 % σε μεσοπρόθεσμη βάση.nn

TAGS: