Ψάρια και μέλισσες από διαφορετικές χώρες “επικοινώνησαν” μεταξύ τους [vid]

Πρωτοποριακό πείραμα "βοήθησε" ψάρια και μέλισσες από διαφορετικές χώρες να "επικοινωνήσουν" μεταξύ τους .

Χάρη σε ένα πρωτοποριακό πείραμα που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά παγκοσμίως, δύο διαφορετικά είδη ζώων (μέλισσες και ψάρια) κατάφεραν να «επικοινωνήσουν» μεταξύ τους με τη βοήθεια ρομπότ.

«Δημιουργήσαμε μια άνευ προηγουμένου γέφυρα ανάμεσα σε δύο ζωικές κοινότητες, επιτρέποντας σε αυτές να ανταλλάξουν ορισμένες δυναμικές τους», ανέφερε ο Φρανκ Μπονέ, επικεφαλής της μελέτης, υπεύθυνος του Εργαστηρίου Βιορομποτικής (BioRob) της Ομοσπονδιακής Ελβετικής Πολυτεχνικής Σχολής της Λωζάννης (EPFL).

Η ομάδα του Μπονέ κατασκεύασε ρομπότ που «ανακατεύονται» με τα ζώα και επηρεάζουν τη συμπεριφορά τους (κατευθύνοντάς τα π.χ. προς συγκεκριμένες κατευθύνσεις). Χάρη στο συγκεκριμένο πείραμα, μέλισσες που βρίσκονταν στην Αυστρία και ψάρια που βρίσκονταν στην Ελβετία μπόρεσαν να «αλληλοεπιδράσουν» μεταξύ τους (από απόσταση 700 χιλιομέτρων) μεταδίδοντας σήματα με τη βοήθεια των ρομπότ.

Όπως ανέφεραν οι επιστήμονες, μέσω της «επικοινωνίας», τα δύο διαφορετικά είδη ζώων τροποποίησαν και σταδιακά άρχισαν να συντονίζουν τις κινήσεις τους.

Συγκεκριμένα, τα βιο-ρομπότ που κινούνταν ανάμεσα στα ζώα εξέπεμπαν ειδικά σήματα (οπτικά ερεθίσματα, δονήσεις, κινήσεις του αέρα, μεταβολές θερμοκρασίας κ.α.) για κάθε είδος ζώου.

Μέλισσες και ψάρια ανταποκρίθηκαν στα ρομποτικά σήματα. Τα ψάρια κινήθηκαν όλα μαζί προς μία κατεύθυνση, ενώ οι μέλισσες έκαναν το ίδιο από τη δικά τους πλευρά.

Στη συνέχεια, τα ρομπότ των μελισσών αντάλλαξαν μέσου διαδικτύου πληροφορίες με τα ρομπότ των ψαριών και «μετέφρασαν» τα σήματα σε «γλώσσα» που το κάθε είδος μπορούσε να «μεταφράσει» και να «κατανοήσει», ώστε να υπάρξει κάποια αλληλεπίδραση μεταξύ τους, έστω και από μεγάλη απόσταση.

Μολονότι βρίσκονταν σε διαφορετικές χώρες, μετά από περίπου 25 λεπτά δοκιμών, τα διαφορετικά είδη ζώων συγχρονίστηκαν.

Έτσι, τα ψάρια κινούνταν με φορά αντίστροφη των δεικτών του ρολογιού και οι μέλισσες στριφογύριζαν με τον ίδιο τρόπο γύρω από ένα σημείο.

Ο καθηγητής του BioRob, Φρανσέσκο Μοντάντα, δήλωσε: «Τα ρομπότ έδρασαν σαν να ήταν διαπραγματευτές και μεταφραστές σε μια διεθνή συνδιάσκεψη. Μέσω των ανταλλαγών διαφόρων πληροφοριών, οι δύο ομάδες ζώων κατέληξαν σε μια κοινή απόφαση».

Από τη μεριά του, ο επικεφαλής της έρευνας, Φρανκ Μπονέ δήλωσε: «Το ένα είδος άρχισε ακόμη και να υιοθετεί ορισμένα χαρακτηριστικά του άλλου, καθώς οι μέλισσες έγιναν λίγο πιο ανήσυχες και είναι πιο απίθανο από ό,τι συνήθως να πετάνε όλες μαζί, ενώ αντίθετα τα ψάρια άρχισαν να πηγαίνουν κοπαδιαστά σε μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι συνήθιζαν».

Η νέα μελέτη αναμένεται να βοηθήσει τους επιστήμονες της ρομποτικής να αναπτύξουν, μεταξύ άλλων, έναν τρόπο με τον οποίο οι μηχανές θα μπορούν να συλλαμβάνουν και να «μεταφράζουν» τα βιολογικά σήματα. Από την άλλη, οι βιολόγοι θα μπορέσουν να καταλάβουν καλύτερα πώς αλληλεπιδρούν τα ζώα μεταξύ τους.

Στο παρελθόν είχαν πραγματοποιηθεί παρόμοια πειράματα με ομάδες κατσαρίδων, κοτόπουλων και ψαριών. Συνδέοντας το κοπάδι ψαριών στη Λοζάνη με την κυψέλη μελισσών στο πανεπιστημιακό εργαστήριο στο Γκρατς της Αυστρίας, οι επιστήμονες προχώρησαν περισσότερο τις έρευνές τους.

Σκοπός των ερευνητών είναι να αξιοποιηθούν, μελλοντικά, τα βιο-ρομπότ, ώστε να επηρεάζουν με ωφέλιμο τρόπο (τόσο για τους ανθρώπους όσο και για τα ίδια τα ζώα) τις συμπεριφορές ορισμένων ζωντανών οργανισμών μέσα στο περιβάλλον.

Οι επιστήμονες δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της μελέτης τους στο περιοδικό ρομποτικής “Science Robotics”.