Η Λιθουανία πρόκειται να αναβαθμίσει και να ενισχύσει μια δεύτερη διαδρομή μέσω του χάσματος Suwałki – ένα κρίσιμο σημείο ασφυξίας κατά μήκος των συνόρων με την Πολωνία που θεωρείται μια από τις πιο πιθανές περιοχές για οποιαδήποτε μελλοντική ρωσική επίθεση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ.
«Αυτοί οι δρόμοι [είναι] κρίσιμοι για εμάς από την άποψη της ασφάλειας και της άμυνας», δήλωσε ο Λιθουανός αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Tomas Godliauskas σε τηλεφωνική συνέντευξη στο POLITICO. «Αποτελούσαν πάντα μέρος του πολιτικοστρατιωτικού μας σχεδιασμού ως βασικοί επίγειοι δρόμοι για συμμαχική υποστήριξη κατά τη διάρκεια μιας κρίσης».
Το Suwałki Gap είναι μια αραιοκατοικημένη δασώδης επίπεδη έκταση 100 χιλιομέτρων που συνδέει την Πολωνία με τη Λιθουανία και συνορεύει με τη σύμμαχο του Κρεμλίνου Λευκορωσία και τον θύλακα του Καλίνινγκραντ της Ρωσίας. Θεωρείται ένα από τα πιο ευάλωτα σημεία του ΝΑΤΟ, που χρησιμεύει ως ζωτικός χερσαίος διάδρομος που συνδέει τα κράτη της Βαλτικής με την υπόλοιπη συμμαχία.
Η Λιθουανία έχει επί του παρόντος δύο κύριους δρόμους που διασχίζουν το χάσμα: ο ένας εκτείνεται από το Κάουνας στη Λιθουανία προς τη Βαρσοβία – μέρος του στρατιωτικού διαδρόμου Via Baltica – και τη συνηθισμένη διαδρομή μεταξύ της λιθουανικής πρωτεύουσας του Βίλνιους και της πολωνικής πόλης Augustów.
Σε συντονισμό με την Πολωνία, η Λιθουανία προχωρά τώρα να επεκτείνει το δίκτυο στρατιωτικής της υποδομής πέρα από τη Via Baltica — η οποία είναι η κύρια οδός της χώρας για συμμαχικές ενισχύσεις — αναβαθμίζοντας τον δρόμο Βίλνιους-Αύγουστο σε πρότυπα διπλής χρήσης τόσο για πολιτικές όσο και για στρατιωτικές ανάγκες.
Η Via Baltica και η Rail Baltica – ένα έργο για την κατασκευή μιας σιδηροδρομικής σύνδεσης υψηλής ταχύτητας από τη Βαλτική στην Πολωνία – λειτουργούν επί του παρόντος ως οι κύριοι δίαυλοι για τη στρατιωτική κινητικότητα. Ο στόχος είναι να βελτιωθεί η ροή των αγαθών, να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις στρατευμάτων και να υποστηριχθούν οι πιθανές εκκενώσεις πολιτών σε περίπτωση πολέμου. «Είναι απλώς μια ακόμη επιλογή για να διασφαλίσουμε καλύτερα logistics σε περιόδους ανάγκης», είπε ο Godliauskas.
Η προσπάθεια είναι μέρος μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής ώθησης για επενδύσεις σε υποδομές διπλής χρήσης — έργα που έχουν σχεδιαστεί για να καλύπτουν τόσο τις πολιτικές όσο και τις στρατιωτικές ανάγκες. Χώρες όπως η Ισπανία, το Βέλγιο και η Σλοβακία επιδιώκουν παρόμοιες αναβαθμίσεις. Ο Επίτροπος Άμυνας της ΕΕ Andrius Kubilius δήλωσε ότι το μπλοκ θα χρειαστεί να δαπανήσει τουλάχιστον 70 δισεκατομμύρια ευρώ για να προσαρμόσει επειγόντως τους σιδηροδρομικούς, οδικούς, θαλάσσιους και εναέριους διαδρόμους του.
Εκτός από τη βελτίωση της κινητικότητας, το έργο Suwałki μπορεί επίσης να περιλαμβάνει νέα μέτρα συνοριακής ασφάλειας.
«Ειδικά στην περιοχή Suwałki, γίνονται συζητήσεις για νέες προστασίες κατά μήκος των συνόρων με το Καλίνινγκραντ και τη Λευκορωσία», είπε ο Godliauskas, αναφέροντας συζητήσεις σχετικά με την τοποθέτηση στοιχείων αντικινητικότητας κοντά ή πάνω σε σύνορα, όπως σημεία οδικού ελέγχου και συστήματα αποκλεισμού όπως τσιμεντένια φράγματα.
Ο Γκοντλιάουσκας είπε επίσης ότι η διασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας στρατευμάτων και αγαθών κατά μήκος των δύο δρόμων αποτελεί προτεραιότητα και πρόσθεσε ότι τέτοιες επιχειρήσεις προστασίας των συνόρων είναι πιθανό να παρακολουθούνται στενά από τη Ρωσία ως «ευαίσθητες και ζωτικής σημασίας» πληροφορίες.
Πρόσθεσε επίσης ότι τα μέτρα ασφαλείας εκτείνονται πέρα από τον φυσικό τομέα. «Συζητάμε πώς να αντιμετωπίσουμε την πλαστογράφηση και παρεμβολές GPS από τη Ρωσία, η οποία ήδη επηρεάζει τα συστήματα πολιτικής αεροπορίας και πλοήγησης».
Το πλήρες εύρος του έργου περιλαμβάνει την ανακατασκευή 113 χιλιομέτρων δρόμου και την ανακαίνιση οκτώ γεφυρών. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών της Λιθουανίας Roderikas Žiobakas είπε πρόσφατα στο POLITICO ότι το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2028.
Ο Γκοντλιάουσκας ήταν πιο προσεκτικός. «Με πολυεθνικά έργα, τα πράγματα μπορεί να διαρκέσουν περισσότερο», είπε. «Αλλά ελπίζουμε ότι η γεωπολιτική κατάσταση, το ενδιαφέρον μας και οι δυνατότητες της Πολωνίας θα μας επιτρέψουν να φτάσουμε σε αυτό το χρονοδιάγραμμα » .
Η Λιθουανία ελπίζει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την ΕΕ για το έργο. «Θα ασκήσουμε πίεση στην ΕΕ — μαζί με την Πολωνία, την Εσθονία και τη Λετονία — για να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα έργα θα έχουν προτεραιότητα» στον επόμενο πολυετή προϋπολογισμό του μπλοκ, είπε ο Godliauskas.
Αν και ευθυγραμμίζεται με τους στόχους στρατιωτικής κινητικότητας της ΕΕ και του ΝΑΤΟ, το οδικό έργο δεν αποτελεί επίσημα μέρος των προγραμμάτων κανενός από τους δύο οργανισμούς. Αντίθετα, χρηματοδοτείται ως διμερής πρωτοβουλία μεταξύ των υπουργείων μεταφορών και άμυνας της Πολωνίας και της Λιθουανίας.
«Θα επενδύσουμε στο τμήμα μέχρι τα σύνορα της Λιθουανίας και ζητάμε από την Πολωνία να αναβαθμίσει την πλευρά της οδού Augustów για να πληροί τα πρότυπα στρατιωτικής κινητικότητας», είπε ο Godliauskas.
Οι Πολωνοί αξιωματούχοι δεν απάντησαν αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.
Πηγή: politico.eu
-
➤ Μπερνάρ Αρνό: Θα φταίνε οι Βρυξέλλες εάν Ευρώπη και ΗΠΑ δεν βρουν λύση για τους δασμούς
-
➤ Συνεννόηση Μελόνι με τους Ευρωπαίους ηγέτες πριν τη συνάντηση με τον Τραμπ
-
➤ ΕΚΤ: Φόβοι για την ανάπτυξη λόγω δασμών
-
➤ ΕΕ: Οι 7 χώρες καταγωγής που θεωρούνται «ασφαλείς» για τον περιορισμό χορήγησης ασύλου
-
➤ Πώς η Ευρώπη θα μπορούσε να επωφεληθεί από τις πολιτικές του Τραμπ
-
➤ Φον Ντερ Λάιεν: Η Δύση όπως την ξέραμε δεν υπάρχει πλέον