Εντός των επόμενων 24ώρων αναμένεται ότι θα ψηφιστεί ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), βάσει του οποίου αλλάζει πλήρως η φιλοσοφία των ποινών τόσο για τους οδηγούς όσο και για τους πεζούς. Η βασική αλλαγή αφορά το γεγονός ότι τις παραβιάσεις θα τις «πληρώνει» ο οδηγός και όχι το όχημα, δηλαδή θα καταργηθεί η πρακτική της αφαίρεσης πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας και θα αντικατασταθεί από αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης.
Ο νέος Κώδικας εισάγει μια κλιμακωτή κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τέσσερις βασικές κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητα τους: Χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1): Πρόστιμο 30 ευρώ και πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης για 10 ημέρες. Μεσαίας επικινδυνότητας (Ε2): Πρόστιμο 150 ευρώ και πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης για 20 ημέρες. Υψηλής επικινδυνότητας (Ε3): Πρόστιμο 350 ευρώ και πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 30 ημέρες. Αντικοινωνική οδική συμπεριφορά (Σ): Επιπλέον διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες, πέραν των άλλων κυρώσεων.
Εάν ένας οδηγός υποπέσει για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός έτους σε σοβαρές παραβάσεις, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, του επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως 180 ημέρες. Σε περίπτωση τρίτης υποτροπής μέσα σε πέντε χρόνια, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για επτά χρόνια, με υποχρεωτική επανεκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της. Αναφορικά με τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση οι κυρώσεις είναι οι ακόλουθες: Χρηματικό πρόστιμο 30 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Ισχύει ακόμη και εάν υπάρξει ατύχημα. Σε περίπτωση υποτροπής πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 180 ημέρες.
Σε περίπτωση ατυχήματος το πρόστιμο αυξάνεται στα 2.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για 4 έτη. Σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής το πρόστιμο φθάνει στα 2.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για ένα έτος. Εάν υπάρξει ατύχημα το πρόστιμο φθάνει στα 4.000 ευρώ και η άδεια αφαιρείται για 8 έτη. Μία ακόμη καινοτομία έγκειται στο γεγονός ότι θα επιβάλλεται πρόστιμο 30 ευρώ και στους πεζούς που παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη ή κινούνται εκτός των διαβάσεων. Για την ίδια παράβαση, οι οδηγοί τιμωρούνται με πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Εάν ένας οδηγός υποπέσει για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός έτους σε σοβαρές παραβάσεις, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, του επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως 180 ημέρες.
Σε περίπτωση τρίτης υποτροπής μέσα σε πέντε χρόνια, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για επτά χρόνια, με υποχρεωτική επανεκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρότερες ποινές για την παραβίαση των μπαρών σε ισόπεδες διαβάσεις. Οπως δήλωσε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε αυτές τις περιπτώσεις ενεργοποιούνται και διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, καθώς τίθεται σε σοβαρό κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει μέχρι και πολυετείς καθείρξεις για τους παραβάτες, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες έχουν ήδη σημειωθεί συλλήψεις. Ειδικά για την παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή κινητών φραγμάτων σε σιδηροδρομικές διαβάσεις, η παράβαση εντάσσεται στην Κατηγορία Ε4 – υψηλής επικινδυνότητας – και επιφέρει πρόστιμο 1.200 ευρώ καθώς και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες. Σύμφωνα με τον Ποινικό Κώδικα, οποιοσδήποτε διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσω μέσων σταθερής τροχιάς και προκαλεί ενδεχόμενο κίνδυνο για ανθρώπινες ζωές, αντιμετωπίζει ποινή κάθειρξης έως 10 έτη
Πηγή: pagenews.gr