NASA: Ανακάλυψε μαύρη τρύπα που «γεννά» άστρα

Οι μαύρες τρύπες δεν είναι πάντα τα βίαια και καταστροφικά αντικείμενα που συνήθως είναι γνωστά. Αντίθετα, φαίνεται ότι μπορούν να δημιουργούν αστέρια, όχι απλώς να τα τρώνε. Μια τέτοια μαύρη τρύπα γεννά αστέρια σε έναν κοντινό νάνο γαλαξία.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA εντόπισε μια τέτοια μαύρη τρύπα στον γαλαξία γνωστό ως Henize 2-10, ο οποίος απέχει 30 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά.

Εκτός από το γεγονός ότι οι μαύρες τρύπες μπορεί να είναι πιο παραγωγικές από ό,τι νομίζαμε, η νέα έρευνα μπορεί επίσης να μας βοηθήσει να καταλάβουμε από πού προέρχονται αρχικά οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες.

Η Amy Reines, η ερευνήτρια που δημοσίευσε τα πρώτα στοιχεία για μια μαύρη τρύπα στον γαλαξία το 2011, ήταν επίσης η κύρια επιστήμονας που κάνει τη νέα ανακάλυψη.

«Από την αρχή ήξερα ότι κάτι ασυνήθιστο και ιδιαίτερο συνέβαινε στο Henize 2-10 και τώρα το Hubble έδωσε μια πολύ ξεκάθαρη εικόνα της σύνδεσης μεταξύ της μαύρης τρύπας και μιας γειτονικής περιοχής σχηματισμού αστεριών που βρίσκεται 230 έτη φωτός από τη μαύρη τρύπα», είπε.

Ένα έγγραφο που περιγράφει τα ευρήματα, με τίτλο «Σχηματισμός αστεριών που προκαλείται από μαύρη τρύπα στον νάνο γαλαξία Henize 2-10», δημοσιεύεται σήμερα στο Nature.

Στους μεγαλύτερους γαλαξίες, το υλικό που πέφτει προς τη μαύρη τρύπα σχίζεται από τα μαγνητικά πεδία του, τα οποία δημιουργούν εκρήξεις πλάσματος που κινούνται σχεδόν με την ταχύτητα του φωτός. Οποιοδήποτε σύννεφο αερίου πιαστεί σε αυτόν τον πίδακα θα θερμαινόταν υπερβολικά για να δημιουργήσει αστέρια.

Η μαύρη τρύπα στον νάνο γαλαξία Henize 2-10 όμως, είναι μικρότερη και το υλικό ρέει από αυτήν πιο ήπια. Αυτό σημαίνει ότι το αέριο συμπιέστηκε με τον σωστό τρόπο για να βοηθήσει στο σχηματισμό άστρων.

«Σε απόσταση μόλις 30 εκατομμυρίων ετών φωτός μακριά, το Henize 2-10 είναι αρκετά κοντά ώστε το Hubble να καταφέρει να συλλάβει τόσο εικόνες όσο και φασματοσκοπικά στοιχεία εκροής μαύρης τρύπας πολύ καθαρά. Η πρόσθετη έκπληξη ήταν ότι, αντί να καταστείλει τον σχηματισμό των άστρων, η εκροή πυροδοτούσε τη γέννηση νέων αστεριών», δήλωσε ο Zachary Schutte, μεταπτυχιακός φοιτητής του Reines και επικεφαλής συγγραφέας της νέας μελέτης.

Η νέα μελέτη από το Hubble θα μπορούσε επίσης να βοηθήσει στην παροχή καλύτερων λεπτομερειών για το πώς σχηματίζονται τέτοιες υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες. Επειδή παρέμεινε μικρή, θα μπορούσε να προσφέρει μια εικόνα για το πώς έμοιαζαν άλλες – πλέον μεγαλύτερες – μαύρες τρύπες όταν ήταν νεότερες και πώς θα μπορούσαν να σχηματιστούν και να αναπτυχθούν.