Πολιτισμός

Grammy: Ενστάσεις για διαγωνιζόμενο στην κατηγορία κλασσικής μουσικής

Grammy: Ενστάσεις για διαγωνιζόμενο στην κατηγορία κλασσικής μουσικής

Πηγή Φωτογραφίας: The Guardian, OkayAfrica

Αν και θαυμάζουν παρομοίως τον υποψήφιο για πολλά Grammy Stewart, πιστεύουν ότι το άλμπουμ του, Of Power, δεν θα έπρεπε να έχει προταθεί για το καλύτερο κλασικό σόλο ορχηστρών.

Πότε μία σύνθεση κλασικής μουσικής δεν είναι στην πραγματικότητα κλασική; Αυτό είναι το αίνιγμα που βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο μιας έντονης διαμάχης σχετικά με τα τραγούδια που έχουν επιλεγεί για τα Grammy, τα ετήσια βραβεία που θα απονεμηθούν σε λίγες εβδομάδες.

Ορισμένοι μουσικοί έχουν εκφράσει την οργή τους που οι υποψηφιότητες για τα βραβεία «κλασικής μουσικής» περιλαμβάνουν ηχογραφήσεις που θεωρούν κάθε άλλο παρά κλασικές. Επιστολές διαμαρτυρίας έχουν σταλεί στους διοργανωτές, την Recording Academy, με το επιχείρημα ότι τα επίμαχα κομμάτια – από δύο ξεχωριστούς καλλιτέχνες, τον Jon Batiste και τον Curtis Stewart – έχουν «κατηγοριοποιηθεί λάθος».

Οι αντιρρήσεις τους δεν έχουν καμία σχέση με την ποιότητα, αλλά το είδος, λένε οι μουσικοί. Πιστεύουν ότι η «λανθασμένη κατηγοριοποίηση» θέτει σε κίνδυνο την αξιοπιστία των υψηλότερων διακρίσεων της μουσικής βιομηχανίας.

Το επίμαχο κομμάτι

Αν και δεν αμφισβητούν τη λαμπρότητα του βραβευμένου με Όσκαρ Μπατίστ, πιστεύουν ότι το κομμάτι του, Batiste: Movement 11′, δεν θα έπρεπε να έχει προταθεί για την καλύτερη σύγχρονη κλασική σύνθεση. Αν και θαυμάζουν παρομοίως τον υποψήφιο για πολλά Grammy Stewart, πιστεύουν ότι το άλμπουμ του, Of Power, δεν θα έπρεπε να έχει προταθεί για το καλύτερο κλασικό σόλο ορχηστρών.

Ο συνθέτης Marc Neikrug, πρώην υποψήφιος για Grammy, είπε στον Observer ότι ο Batiste είναι μουσικός της ποπ και ότι η υποψηφιότητα της ηχογράφησης του για ένα βραβείο κλασικής μουσικής προκαλεί σύγχυση. «Πόσο νόημα πιστεύετε ότι έχει για έναν σοβαρό μυθιστοριογράφο ο Μπομπ Ντίλαν να παίρνει το Νόμπελ Λογοτεχνίας;», είπε. «Δεν είναι ότι αυτό που κάνει ο Bob Dylan δεν είναι υπέροχο. Αλλά δεν είναι για Νόμπελ λογοτεχνίας».

Η επιστολή που απέστειλε

Σε μια επιστολή του προς την ακαδημία έγραψε: «Ως σοβαρός, αφοσιωμένος συνθέτης αυτού που πάντα θεωρούνταν «κλασική» μουσική, είμαι απογοητευμένος. Έχω περάσει 60 χρόνια μελετώντας και εργάζομαι σε αυτήν την ακριβή τέχνη. Είναι αδιανόητο ένας οργανισμός που υποτίθεται ότι έχει κάποια εγγενή γνώση της μουσικής να επιλέξει να επανακατηγοριοποιήσει ένα ολόκληρο τμήμα της κληρονομημένης μας κουλτούρας».

Η Ακαδημία εκπροσωπεί «όλους τους επαγγελματίες της μουσικής», από ερμηνευτές έως μηχανικούς, οι οποίοι έχουν δικαίωμα ψήφου για τα βραβεία. Διοργανώνει την 64η τελετή απονομής των βραβείων Grammy στις 3 Απριλίου, για τις ηχογραφήσεις που κυκλοφόρησαν μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021.

Ο καθηγητής Απόστολος Παρασκευάς του Μουσικού Κολλεγίου Berklee της Βοστώνης είναι εξίσου ταραγμένος από τη συμπερίληψη των Μπατίστ και Στιούαρτ. «Δεν πρόκειται να πω ότι η κλασική μουσική είναι καλύτερη από την τζαζ. Λατρεύω και τα δύο είδη», είπε. «Και οι δύο αυτοί μουσικοί αξίζουν την αναγνώριση για τη δουλειά τους. Αλλά δεν μπορούμε να συγκρίνουμε τα μήλα με τα πορτοκάλια».

Και πρόσθεσε: «Αν κοιτάξετε τους υποψηφίους για την καλύτερη σύγχρονη κλασική σύνθεση, θα δείτε καταπληκτικούς μουσικούς που γράφουν όπερες και συμφωνίες. Το κομμάτι του Μπατίστ διαρκεί δύο λεπτά, κάποιος παίζει σε στυλ τζαζ. Αν αυτό το άτομο πάρει ένα βραβείο, αυτό είναι ένα μεγάλο χαστούκι στο πρόσωπό μας. Είναι ένα μήνυμα προς όλους ότι πρέπει να τα παρατήσουμε και να κάνουμε αυτό».

Επιστολή στην Ακαδημία

Επίσης, έστειλε επιστολή στην ακαδημία, λέγοντας: «Είμαι μέλος με δικαίωμα ψήφου της Ακαδημίας Ηχογράφησης και έχω δει μικρές ασυνέπειες όλα αυτά τα χρόνια στα αποτελέσματα, αλλά τίποτα σε σύγκριση με αυτό που συμβαίνει φέτος». Και πρόσθεσε: «Αυτό θέτει σε κίνδυνο την αξιοπιστία των βραβείων Grammy».

Ο Asgerdur Sigurdardottir, κλασικός παραγωγός και επικεφαλής της Tonar Music Management, που ειδικεύεται στους κλασικούς κιθαρίστες, αμφισβήτησε επίσης το αν η μουσική του Batiste και του Stewart ανήκει στην κατηγορία της κλασικής μουσικής.

«Το επιχείρημά μου είναι: γιατί να μπορώ προσωπικά να ψηφίσω ακόμη και στην κατηγορία του γκόσπελ ή της ρέγκε; Δεν έχω εμπειρία σε αυτόν τον τομέα, αλλά μπορώ να ψηφίσω. Αυτό σημαίνει επίσης ότι άτομα που δεν έχουν κλασική παιδεία μπορούν να ψηφίσουν στα κλασικά πεδία».

Ο Stewart, ο οποίος σπούδασε στο Eastman School of Music στο Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, έχει εμφανιστεί ως κλασικός σολίστ στο Lincoln Center και στο Carnegie Hall, και έκανε μαθήματα μουσικής δωματίου στο Metropolitan Museum of Art.

Τι λένε οι διοργανωτές

Από την πλευρά τους οι διοργανωτές υποστηρίζουν  ότι δεν χρειάζεται να δικαιολογήσει την ένταξη της μουσικής του στην κατηγορία της κλασικής μουσικής, αλλά ελπίζει ότι «μπορεί να συνδέσει ένα χάσμα που έχει πληγώσει και εξοστρακίσει την κλασική μουσική από έναν κόσμο ακροατών για δεκαετίες». Και πρόσθεσε: «Η δουλειά μου επιχειρεί να φέρει ερωτηματικά σε κατηγορίες. Θεωρώ τον εαυτό μου ως κλασικό μουσικό».

Στο ιστολόγιο κλασικής μουσικής του Slipped Disc, ο Norman Lebrecht, Βρετανός δημοσιογράφος μουσικής και συγγραφέας που ειδικεύεται σε ζητήματα που αφορούν την κλασική μουσική, έγραψε ότι είχε λάβει πολυάριθμα παράπονα ότι τα φετινά Grammy αμαύρωσαν τις ενότητες των βραβείων κλασικής μουσικής με μη κλασικές συμμετοχές.

Η έκθεσή του πυροδότησε βροχή σχολίων στο Facebook, με έναν υποστηρικτή να λέει στον Στιούαρτ: «Η μουσική σου είναι υψηλού διαμετρήματος, όπως κι αν θέλουν να την κατηγοριοποιήσουν».

Ο Μπατίστ σπούδασε στο παγκοσμίου φήμης Juilliard School στη Νέα Υόρκη. Το 2018, έλαβε υποψηφιότητα για Grammy για την καλύτερη ερμηνεία. Το 2021 κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης πρωτότυπης μουσικής για την ταινία της Disney/Pixar Soul, που μοιράστηκε με τους συνθέτες Trent Reznor και Atticus Ross.

Η δισκογραφική εταιρεία του Μπατίστ και η Ακαδημία Ηχογράφησης αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments