Nέα της αγοράς

Η Διεθνής Ημέρα Ευαισθητοποίησης για την Σπατάλη Τροφίμων είναι ένα θέμα που αφορά όλο τον πλανήτη

Η Διεθνής Ημέρα Ευαισθητοποίησης για την Σπατάλη Τροφίμων είναι ένα θέμα που αφορά όλο τον πλανήτη

Πηγή Φωτογραφίας: Waste360

Το ζήτημα της Σπατάλης Τροφίμων, το Food Waste όπως έχει επικρατήσει διεθνώς να ονομάζεται, θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα που χρειάζεται άμεσα να αντιμετωπιστεί από την ανθρωπότητα.

Την αφορμή να αναρωτηθούμε για το αν ο τρόπος με τον οποίο διαχειριζόμαστε τα τρόφιμα, το φαγητό μας είναι ο καλύτερος – και να τον αλλάξουμε – δίνει η Διεθνής Ημέρα για την Απώλεια και τη Σπατάλη Τροφίμων, που έχει οριστεί για τις 29 Σεπτεμβρίου.

View this post on Instagram

A post shared by Brightly (@brightly.eco)

Πράγματι, το ζήτημα της Σπατάλης Τροφίμων, το Food Waste όπως έχει επικρατήσει διεθνώς να ονομάζεται, θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα που χρειάζεται άμεσα να αντιμετωπιστεί από την ανθρωπότητα. Ταυτόχρονα, είναι και ένα από τα πιο παράδοξα προβλήματα στον πλανήτη, καθώς ουσιαστικά αυτό που συμβαίνει είναι από τη μία να απορρίπτονται στα σκουπίδια τόνοι φαγητού ικανού προς κατανάλωση ενώ από την άλλη ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου πληθυσμού υποφέρει από υποσιτισμό.

Τα στοιχεία δεν αφήνουν περιθώριο αμφιβολίας: Την ώρα που περί τα 821 εκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη πηγαίνουν για ύπνο πεινασμένοι κάθε βράδυ, περίπου 1,3 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων εκτιμάται ότι σπαταλούνται ετησίως.

Τα τρόφιμα αυτά, επιπλέον, επιβαρύνουν το κλίμα στον πλανήτη κατά 8% – 10% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Την ίδια στιγμή, περίπου το 28% της παγκόσμιας γεωργικής έκτασης – περίπου όσο η Κίνα – χρησιμοποιείται για την παραγωγή τροφίμων που χάνονται ή σπαταλούνται, ταυτόχρονα με γλυκό νερό που θα μπορούσε να γεμίσει τη λίμνη της Γενεύης τρεις φορές. Φυσικά, μιλάμε και για ένα δυσθεώρητο οικονομικό κόστος: Υπολογίζεται πως η σπατάλη τροφίμων κοστίζει στην παγκόσμια οικονομία περίπου 940 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο!

Δυστυχώς, η κατάσταση στην Ελλάδα δεν είναι διαφορετική. Σύμφωνα με σχετική έρευνα του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου και στοιχεία από τον ΟΗΕ, τα ελληνικά νοικοκυριά πετούν πάνω από 1.000.000 τόνους τροφίμων κάθε χρόνο. Αυτό σημαίνει πως κάθε πολίτης πετά 98,2 κιλά τροφίμων, ενώ μία τετραμελής οικογένεια πετά 392,8 κιλά τροφίμων. Αυτό σημαίνει πως στα σκουπίδια καταλήγουν 35,6 κιλά λαχανικά, 24,8 κιλά φρούτα, 22 κιλά αρτοσκευάσματα, 20 κιλά γαλακτοκομικά, 12,4 κιλά ζυμαρικά και ρύζι, 10,8 κιλά πατάτες, 10,4 κιλά κρέας και ψάρι και 4,4 κιλά αβγά – τα μισά από τα οποία θα μπορούσαν να καταναλωθούν με ασφάλεια.

Αξίζει να προσέξουμε ότι με βάση τα στοιχεία, είναι οι οικιακοί καταναλωτές που συμβάλλουν περισσότερο στο πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων, με ποσοστό που ξεπερνά το 50% επί του συνόλου, σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Είναι σαφές πως απαιτείται εδώ και τώρα αλλαγή νοοτροπίας: Μόνο αν μάθουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά, θα αντιμετωπίσουμε τον τρόπο που προμηθευόμαστε και καταναλώνουμε φαγητό, υπό διαφορετικό πρίσμα.

Τον τρόπο προς αυτή την κατεύθυνση δείχνει η Unilever, ένας κολοσσός στην παγκόσμια αγορά τροφίμων που αναδεικνύεται σε πρωτοπόρος αναφορικά με τη στροφή της ανθρωπότητας προς την πράσινη μετάβαση – βασικός πυλώνας της οποίας είναι και ο περιορισμός της σπατάλης τροφίμων. Έτσι, η Unilever έχει δεσμευτεί να μειώσει κατά το ήμισυ όλα τα απόβλητα τροφίμων σε όλες τις δραστηριότητές της έως το 2025, πέντε χρόνια νωρίτερα από τον αντίστοιχο στόχο που θέτει ο ΟΗΕ. Παράλληλα, δεν θα καταστρέφονται τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν, ενώ στόχος της εταιρείας είναι να εμπνέει τους καταναλωτές να περιορίσουν τη σπατάλη, μέσω καινοτόμων πρωτοβουλιών και συνεργασιών. Πέραν από τους καταναλωτές όμως, η Unilever έχει δεσμευτεί να στηρίξει τους πελάτες της στην εστίαση μέσω της χρήσης πρωτοποριακής τεχνολογίας πρόληψης, αναφορικά με τη μείωση του food waste, ενώ ταυτόχρονα θα στηρίξει τους συνεργάτες και προμηθευτές της ως προς την αντιμετώπιση της απώλειας τροφίμων στις δραστηριότητές τους.

Η Unilever, άλλωστε, επισημαίνει πως απαιτείται παρέμβαση και αλλαγή ως προς τις ετικέτες τροφίμων που αφορούν στην ασφαλή κατανάλωσή τους, με εναρμονισμένους κανονισμούς που θα ορίζουν ημερομηνίες λήξης για τα τρόφιμα με μικρότερη διάρκεια με βάση την ασφάλεια και ημερομηνίες «ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από» για τα τρόφιμα με μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, για λόγους ποιότητας.

Φ Η καμπάνια «Make Taste, Not Waste» από τη Hellmann’s πλαισιώθηκε από online και offline ενέργειες, με προτάσεις δημοφιλών σεφ. Με στόχο την περαιτέρω ευαισθητοποίηση των καταναλωτών, προχώρησε στην τοποθέτηση ενημερωτικών αυτοκόλλητων σε περισσότερους από 2.000 κάδους απορριμμάτων σε τέσσερις δήμους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με τη χαρακτηριστική φράση «Εσύ πόσα ευρώ πέταξες στα σκουπίδια σήμερα;» και το QR code που οδηγεί στο site της Hellmann’s με έξυπνα tips και νόστιμες συνταγές με leftovers.

Ο πλανήτης, αλλά και η ανθρωπότητα απαιτούν δράσεις για τον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων και την καλύτερη διαχείρισή τους, από όλους μας. Η Unilever, αναλαμβάνοντας με υπευθυνότητα τον ηγετικό της ρόλο στον κλάδο των τροφίμων, εφαρμόζει ήδη σημαντικές αλλαγές θέτοντας υψηλούς στόχους και προσκαλώντας καθέναν μας να τους υιοθετήσει, αλλάζοντας τη ζωή μας, για ένα ασφαλές και βιώσιμο μέλλον για όλους.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments