Πολιτική

Θόδωρος Σκυλακάκης: Τριπλός «κόφτης» στην εκτός σχεδίου δόμηση

Θόδωρος Σκυλακάκης: Τριπλός «κόφτης» στην εκτός σχεδίου δόμηση

Πηγή Φωτογραφίας: Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης στην Ολομέλεια της Βουλής, Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2023. (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Οσον αφορά τα τιμολόγια ρεύματος δηλώνει ικανοποιημένος με τον ανταγωνισμό που πυροδότησε το «πράσινο» τιμολόγιο, στο οποίο παραμένει το 95% των καταναλωτών. Και όπως προβλέπει, «η ενέργεια δεν θα είναι, τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες, η κινητήριος δύναμη του πληθωρισμού».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας μιλά στο Βήμα για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα αλλά και για τα τιμολόγια ρεύματοςΕνα «τέλος» για όσους χτίζουν σε εκτός σχεδίου οικόπεδα στη λογική της «εισφοράς σε γη και χρήμα» που προβλέπεται για τα ακίνητα που πολεοδομούνται για πρώτη φορά, θα περιλαμβάνουν οι νέες ρυθμίσεις που ετοιμάζει η κυβέρνηση, αναφέρει σε συνέντευξή του στο «Βήμα» ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θόδωρος Σκυλακάκης. Εκτός όμως από την εισφορά του «περιβαλλοντικού ισοζυγίου» έχουν προβλεφθεί άλλα δύο αντικίνητρα για την εκτός σχεδίου δόμηση, που είναι το επιτρεπτό πλάτος της κοινόχρηστης οδού στα 3,5 μέτρα και το πρόσωπο του ακινήτου σε αυτή στα 25 μέτρα καθώς, όπως επισημαίνει ο ίδιος, «δεν νοείται να μην υπάρχει περιορισμός στην εκτός σχεδίου δόμηση».

Οσον αφορά τα τιμολόγια ρεύματος δηλώνει ικανοποιημένος με τον ανταγωνισμό που πυροδότησε το «πράσινο» τιμολόγιο, στο οποίο παραμένει το 95% των καταναλωτών. Και όπως προβλέπει, «η ενέργεια δεν θα είναι, τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες, η κινητήριος δύναμη του πληθωρισμού». Η πλήρης συνέντευξη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ως εξής:

ΕΡ: Το ζήτημα των ρυθμίσεων που θα φέρετε για την εκτός σχεδίου δόμηση σήκωσε πολλή… σκόνη το τελευταίο διάστημα. ΑΠ.: «Η νομοθεσία που θα φέρουμε θα είναι περιοριστική σε όλα τα επίπεδα εφαρμογής. Υπάρχουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και η ορθολογική πολεοδομική πολιτική, που προσδιορίζει ότι το κύριο πολεοδομικό εργαλείο είναι η εντός σχεδίου δόμηση. Δεν νοείται να μην υπάρχει περιορισμός στην εκτός σχεδίου δόμηση, με κάποιες αρχές».

ΕΡ.: Ποιες θα είναι αυτές οι αρχές; ΑΠ.: «Βασική αρχή θα είναι η δημιουργία ενός οικονομικού αντικινήτρου για την εκτός σχεδίου δόμηση, αντίστοιχου με την εισφορά σε γη και χρήμα που προβλέπεται για τα ακίνητα που πολεοδομούνται για πρώτη φορά. Οποιος θα χτίζει εκτός σχεδίου θα εισφέρει ένα ποσό, καθώς το κράτος θα πρέπει να δημιουργήσει υποδομές? δίκτυα υδάτων, συλλογή απορριμμάτων, επέκταση δρόμων κ.λπ.».

ΕΡ.: Πώς θα καθορίζεται αυτό το «τέλος»; ΑΠ.: «Θα συνδέεται με την αντικειμενική αξία των κτισμάτων που θα δομούνται, όχι με των οικοπέδων, αλλά και με άλλα κριτήρια, όπως με το μέγεθος της επιβάρυνσης μιας περιοχής από την εκτός σχεδίου δόμηση. Σημαντικό είναι ότι τα ποσά από το “περιβαλλοντικό ισοζύγιο” δεν θα συγκεντρώνονται σε έναν “κουβά”, αλλά στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, σε ειδικούς λογαριασμούς ανά δήμο ή δημοτικό διαμέρισμα, με τη μορφή παρακαταθήκης, ώστε να διαφυλάσσονται και να δαπανώνται μόνο σε έργα για τα οποία προορίζονται αυτά τα χρήματα».

ΕΡ.: Δηλαδή σε ποια έργα; ΑΠ.: «Θα προκύπτουν από την προτεραιοποίηση που θα θέτουν οι πολεοδομικές μελέτες που σήμερα υλοποιούνται. Ετσι, τα χρήματα θα αξιοποιούνται όχι με βάση κάποια τυχαία πολιτική βούληση, αλλά βάσει της προτεραιότητας που θα υπάρχει στον εγκεκριμένο και από το ΣτΕ πολεοδομικό σχεδιασμό».

ΕΡ.: Εκτός από το «οικονομικό», θα θεσπίσετε και άλλα αντικίνητρα για τη δόμηση εκτός σχεδίου; ΑΠ.: «Το δεύτερο αφορά στην κοινόχρηστη οδό, με την οποία πρέπει να συνδέονται τα εκτός σχεδίου ακίνητα για να μπορούν να δομηθούν. Θα αποκτήσει για πρώτη φορά ένα ελάχιστο πλάτος στα 3,5 μέτρα (ως τώρα για οικόπεδα προ του 1985 μπορούσες να κτίσεις και σε μονοπάτι). Το τρίτο αντικίνητρο αφορά στο “πρόσωπο” των οικοπέδων στον κοινόχρηστο δρόμο που θα οριστεί στα 25 μέτρα για έναν μεγάλο αριθμό οικοπέδων δεν ισχύει σήμερα, όπως για τα προ του 1985 οικόπεδα. Θα υπάρξουν και προβλέψεις, ώστε να μη χτιστούν περιοχές όπου σήμερα δεν υπάρχει καθόλου δόμηση. Η επιτρεπόμενη δόμηση θα αφορά περιοχές και δρόμους που έχουν, ήδη, χρησιμοποιηθεί. Η φιλοσοφία της νέας νομοθεσίας είναι ότι ακόμη και η εκτός σχεδίου δόμηση πρέπει να είναι συγκεντρωμένη, ώστε να έχει λιγότερο κόστος εξυπηρέτησης και μικρότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση».

ΕΡ.: Θα υπάρχουν ωστόσο και μεταβατικές διατάξεις. ΑΠ.:«Ναι, για να προστατευτούν παλαιότερα δικαιώματα και θα έχουν έναν χαρακτήρα numerus clausus, π.χ. για όσους την τελευταία πενταετία είχαν κάνει μια επένδυση. Καταλαβαίνω ότι σε ένα τέτοιο σύνθετο θέμα, όπου υπάρχουν δύο αντιτιθέμενα και προστατευόμενα από το Σύνταγμα αγαθά – η ελευθερία ανάπτυξης της οικονομικής και κοινωνικής ζωής από τη μια και η ανάγκη πολεοδομικού σχεδιασμού από την άλλη – εκφράζεται κάθε είδους κριτική. Είτε από εκείνους που κληρονόμησαν πριν 50 χρόνια πέντε στρέμματα στη μέση του πουθενά και ονειρεύονται ότι κάποια μέρα θα τους κάνουν πλούσιους είτε από εκείνους που αγναντεύουν το ηλιοβασίλεμα από την ταράτσα της εκτός σχεδίου βίλας τους, κατακεραυνώνοντας για λόγους περιβαλλοντικής ευαισθησίας την εκτός σχεδίου δόμηση. Η δική μου προσέγγιση είναι να ακολουθήσουμε μια πολιτική ορθολογισμού και μέτρου».

ΕΡ.: Με τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων πώς θα προχωρήσετε; ΑΠ.:«Οσο νομιμοποιείς και δεν γκρεμίζεις τα νέα αυθαίρετα, δεν έχεις καμία αξιοπιστία ως πολιτεία για την πολεοδομική σου πολιτική. Θα φέρουμε έναν μηχανισμό, ώστε να κατεδαφίζονται τα νέα αυθαίρετα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με εκείνα που χτίστηκαν για τις στεγαστικές ανάγκες των προσφύγων του ’22 ή μετά τον Εμφύλιο, όταν εγκαταλείφθηκε η ύπαιθρος. Τα αυθαίρετα που χτίζονται τώρα είναι αυθαίρετα της απληστίας».

ΕΡ.: Να περάσουμε στο ενεργειακό χαρτοφυλάκιο. Ως προς τα νέα χρωματιστά τιμολόγια έχει καταγραφεί κινητικότητα των καταναλωτών μεταξύ των παρόχων; ΑΠ.: «Το πρώτο που καταγράψαμε είναι η δύναμη της αδράνειας που στην ελληνική κοινωνία είναι ισχυρή. Το 95% των καταναλωτών παραμένει στο “πράσινο” τιμολόγιο, κατά βάση στους ίδιους παρόχους. Πείστηκαν ωστόσο και από τη λογική του “πράσινου” τιμολογίου, που έφερε τον ανταγωνισμό και έπεσαν οι τιμές. Εάν οι πάροχοι είναι συστηματικά ακριβοί θα χάσουν πελάτες, το λέω και για τον δικό μου που είναι από τους ακριβότερους σήμερα».

ΕΡ.: Θα αλλάξετε; ΑΠ.: «Εάν την 1η Φεβρουαρίου παραμείνει η ίδια τιμή, βεβαίως θα αλλάξω. Πιστεύω ότι θα υπάρχουν ελκυστικές προσφορές και σε “κίτρινα” κυμαινόμενα και σε “μπλε” σταθερά. Θα διαλέξω μια ελκυστική προσφορά. Αυτό θα συμβούλευα και τους καταναλωτές. Η δύναμή τους είναι η αλλαγή. Μόνο όταν αλλάζεις και “τιμωρείς” τους ακριβούς, λειτουργεί ο ανταγωνισμός».

ΕΡ.: Οι προβλέψεις σας για τα τιμολόγια; ΑΠ.: «Προβλέπω ότι θα έχουμε στους επόμενους μήνες έναν αυξημένο ανταγωνισμό. Πάντως, βλέπω ότι η κοινωνία στα ενεργειακά δεν αισθάνεται την ίδια πίεση με το παρελθόν. Για παράδειγμα, οι αιτήσεις για το επίδομα θέρμανσης με ρεύμα βρίσκονται ακόμη περίπου στο 25% του μέγιστου αριθμού των δικαιούχων. Είναι σαφές ότι η ενέργεια δεν θα είναι, τουλάχιστον για τους επόμενους μήνες, η κινητήριος δύναμη του πληθωρισμού».

ΕΡ.: Οι ανταγωνιστικές χρεώσεις στα τιμολόγια πέφτουν. Υπάρχει κίνδυνος αύξησης του μη ανταγωνιστικού σκέλους; ΑΠ.: «Ο ΔΕΔΔΗΕ δεν πρόκειται να αυξήσει τα τέλη χρήσης δικτύου. Η αύξηση που έκανε πέρσι υπερκαλύπτει τις πρόσθετες δαπάνες για τα αναγκαία κλαδέματα που αφορούν στην ασφάλεια των δικτύων και τη μηνιαία μέτρηση των καταναλώσεων ρεύματος».

ΕΡ.: Ως προς τη δημιουργία ηλεκτρικού χώρου για νέα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) πώς θα προχωρήσετε; ΑΠ.: «Το ζήτημα του ηλεκτρικού χώρου θα εξασφαλιστεί με μεγαλύτερες περικοπές έγχυσης ενέργειας στο δίκτυο, περισσότερη αποθήκευση ενέργειας, καλύτερη πρόβλεψη της ανταπόκρισης ζήτησης, καθώς έρχονται οι έξυπνοι μετρητές και αυστηρότερες ημερομηνίες ηλέκτρισης των έργων».

ΕΡ.: Για την υποχρέωση έξτρα περικοπών εκφράζονται πάντως ενστάσεις. ΑΠ.: «Οι επενδύσεις δεν είναι υποχρεωτικές. Είναι πάντα εθελοντικές. Οι επενδύσεις ΑΠΕ πρέπει να έρχονται σε ισορροπία με την ενεργειακή ζήτηση, η οποία δεν θα αυξηθεί αύριο, αλλά σταδιακά όσο θα προχωρά η πράσινη μετάβαση, η ηλεκτροκίνηση, η τεχνολογία υδρογόνου. Εάν κάποιοι θεωρούν ότι οι επενδύσεις τους δεν είναι αποδοτικές, δεν θα τις κάνουν. Δεν πρόκειται να τις εμποδίσουμε, αλλά ούτε μπορούμε να έχουμε ένα σύστημα με περίσσια ενέργεια και να στέλνουμε τον λογαριασμό στον καταναλωτή να πληρώσει την ενέργεια που δεν χρειάζεται».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟ ΒΗΜΑ

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments