Συγκρούσεις, πυροβολισμοί, πόρτες που κλείνουν με κρότο, και… ο Μπιπ Μπιπ και το Κογιότ
Ο Ντέιβ Λόβος λέει πως άκουσε έναν ήχο που έμοιαζε με σύγκρουση αυτοκινήτων, μια περιγραφή που έχουν κάνει πολλοί συμμετέχοντες στις έρευνες για το ΣΕΚ. Στον ήχο αυτό έχουν αποδοθεί κι άλλοι πολλοί χαρακτηρισμοί, όμως το νόημα είναι το ίδιο. Όλοι μιλούν για τρομακτικούς, έντονους θορύβους.
Κάποιες από τις πιο συνηθισμένες περιγραφές είναι έκρηξη, βόμβα, πόρτα που κλείνει με κρότο, πυροβολισμός, πυροτέχνημα, μεταλλικά σκεύη που κάποιος τα κοπανάει μεταξύ τους, στριγκλιά, κύματα που σκάνε σε βράχο, κεραυνός, ιαχή, αμάξια που περνούν.
«Δεν ακούς καμιά συμφωνική ορχήστρα, ούτε ομιλίες που βγάζουν κάποιο νόημα. Ακούς εκκωφαντικούς θορύβους», λέει ο B. Sharpless. Η αγαπημένη του και πιο ευφάνταστη παρομοίωση για τον ήχο του ΣΕΚ που έχει ακούσει ποτέ είναι: «Λες και το Κογιότ προσπάθησε να ρίξει ένα πιάνο πάνω στον Μπιπ Μπιπ».
Τα πρώτα δεδομένα
Το ΣΕΚ ανακαλύφθηκε το 1876 στη Φιλαδέλφεια, από τον νευρολόγο Silas Weir Mitchell, ο οποίος το είχε ονομάσει «αισθητηριακό σοκ». Το 1989, ο νευρολόγος J.M.S. Pearce το ονόμασε με τον όρο ΣΕΚ που χρησιμοποιούμε μέχρι και σήμερα. Ο B. Sharpless και ο συνάδελφός του Peter Goadsby, νευροεπιστήμονας στο King’s College του Λονδίνου, ασκούν πιέσεις ώστε το όνομα να αλλάξει σε «επεισοδιακό κρανιακό αισθητηριακό σοκ».
Ο J.M.S. Pearce ανέφερε πως «δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να συνδέουν το ΣΕΚ με ασθένειες από το ιστορικό των ασθενών, ούτε υπάρχουν ενδείξεις για ασθένεια του κεντρικού νευρικού συστήματος. Πρόκειται για κάτι απόλυτα καλοήθες και υποπτεύομαι πως είναι κάτι κοινό, απλώς δεν αναφέρεται. To τι προκαλεί αυτόν τον έντονο κρότο παραμένει μυστήριο».
Στο ίδιο πόρισμα καταλήγουν ο B. Sharpless και άλλοι ερευνητές, τρεις δεκαετίες μετά. Η Αμερικανική Ακαδημία Ιατρικής Ύπνου κατέταξε το ΣΕΚ στις διαταραχές ύπνου, ενώ οι λιγοστές μελέτες που έχουν γίνει γύρω από αυτό μέχρι σήμερα απορρίπτουν κλινικούς ισχυρισμούς πως οι γυναίκες άνω των 50 είναι πιο επιρρεπείς στο ΣΕΚ.