Ενώ οι πιστοί έκαναν ουρά με στυλ, διασημότητες της λίστας B, όπως ο Curtis Pritchard του Love Island και ο αστέρας του ριάλιτι, Ekin-Su Cülcüloğlu, παρέσυραν ψύχραιμα τα πλήθη, βγαίνοντας από ένα ιδιωτικό αυτοκίνητο του Addison Lee και κατευθείαν στις θέσεις της πρώτης σειράς. Στο εσωτερικό, οι baristas ανακατεύτηκαν για να βάλουν άδεια δίσκους με ροζ λεμονάδες τεκίλα, καθώς οι παρευρισκόμενοι οδηγούνταν σε μια αίθουσα με ροζ απόχρωση γεμάτη σειρές καθισμάτων.
Η φθινοπωρινή συλλογή της Helen Anthony, όπως ενημέρωσε η ομάδα του σχεδιαστή στο POLITICO, ήταν μια ωδή στις δίδυμες προσωπικότητες των Διδύμων, εξερευνώντας την ισορροπία μεταξύ της φύσης και της ανθρώπινης δημιουργικότητας. Τα μοντέλα περνούσαν στην πασαρέλα φορώντας περούκες που αψηφούν τη βαρύτητα, σακάκια με διπλούς ώμους και κοντές γούνινες φούστες, ενώ οι καθυστερημένοι στις πίσω σειρές έβαλαν το λαιμό τους για να δουν τη νέα αισθητική της σεζόν.
Ωστόσο, κάτω από όλη τη στιλπνότητα, οι κριτικοί στο πλήθος επεσήμαναν την φθίνουσα επιρροή της μόδας της πόλης και ήδη ανυπομονούσαν να παρακολουθήσουν τον επόμενο προορισμό τους – το Παρίσι.
Η Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού ξεκίνησε τη Δευτέρα. Ο μεγάλος τελικός των «τεσσάρων μεγάλων» πρωτευουσών της μόδας, καλύπτει μια πίστα διάρκειας ενός μήνα από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο στο Μιλάνο και, τέλος, στο Παρίσι.
Για τους λάτρεις της μόδας, η ιεραρχία είναι ξεκάθαρη. «Το Λονδίνο μοιάζει περισσότερο με προσωπικές και εξειδικευμένες μάρκες, και το Παρίσι είναι πιο διεθνή, μεγαλύτερες μάρκες», είπε στο POLITICO στο περιθώριο της πασαρέλας η blogger Elizabeth, η οποία μας έδωσε μόνο το μικρό της όνομα. «Και τα δύο έχουν τα πλεονεκτήματά τους. Αλλά ναι, φυσικά, προτιμώ το Παρίσι».
Η Emma Verdoian, ειδικός στα υψηλά κοσμήματα στην Tiffany & Co., σημείωσε τη στροφή. «Όταν ήμουν στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού πέρυσι, ένιωσα σαν να ήταν όλη η πόλη σε αυτήν. Μερικοί σχεδιαστές από το Λονδίνο έχουν επιλέξει άλλες πόλεις για να παρουσιάσουν τις συλλογές τους, μόνο και μόνο επειδή υπάρχει μεγαλύτερη έκθεση».
Μήνυμα από τη Νέα Υόρκη, η στυλίστρια Alissar Wynn, η οποία έχει εργαστεί για brands όπως η Louis Vuitton και η Stella McCartney, είπε: «Μετά το Brexit, πολύ λίγοι σχεδιαστές εμφανίζονται εκεί. Αν δεν ήμουν στη βιομηχανία, δεν θα μπορούσα καν να σας πω πότε ήταν η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, γιατί δεν μπορώ να πω ότι έχει τεράστιο αντίκτυπο στην πόλη ή στον τουρισμό. Στο Παρίσι δεν μπορείς να μπεις καν στο Hotel Costes, υπάρχει τόσος κόσμος εκεί».
Καθώς βασικά προϊόντα όπως η Victoria Beckham και η Vivienne Westwood επιλέγουν να εμφανιστούν στο Παρίσι, και το Ηνωμένο Βασίλειο παλεύει με τις συνέπειες της κατάργησης των αφορολόγητων αγορών, οι επικριτές επισημαίνουν τη μόνιμη επιβάρυνση του Brexit στη βιομηχανία μόδας της χώρας.
Για τη Γαλλία, το Brexit ήταν ένα δώρο
«Για τη Γαλλία, το Brexit ήταν ένα δώρο», δήλωσε η CEO του Fashion Roundtable Tamara Cincik. «Προσφέραμε την εξέχουσα θέση μας όσον αφορά το ταλέντο και το προφίλ, ενώ μια γαλλική κυβέρνηση με γνώσεις για τις επιχειρήσεις είδε μια ευκαιρία… και όλα αυτά παρακινώντας τους πελάτες να ψωνίσουν εκεί για τις αγορές τους υψηλής ποιότητας».
Λιγότερο από ένα χρόνο μετά το δημοψήφισμα για το Brexit, ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν παρέθεσε ένα εορταστικό δείπνο για να δώσει σήμα στους επιχειρηματίες της μόδας ότι η Γαλλία είναι ανοιχτή για τις επιχειρήσεις. Σχεδιαστές, συμπεριλαμβανομένων των Jean Paul Gaultier, Virgil Abloh και Christian Louboutin, ανέβηκαν στο παλάτι των Ηλυσίων, πρόθυμοι να τραβήξουν μια φωτογραφία με τον άτακτο Γάλλο ηγέτη.
«Επιλέξτε τη Γαλλία», είπε ο Μακρόν. «Η βαθύτερη επιθυμία μου είναι οι δημιουργοί… να σκεφτούν να έρθουν στη χώρα μας και να πάρουμε τα πάντα για να τους διευκολύνουμε».
Ενώ ο Μακρόν φλέρταρε τους επιχειρηματίες της μόδας, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έκανε το αντίθετο. Από το 2021, οι διεθνείς αγοραστές δεν μπορούν πλέον να ζητήσουν επιστροφές ΦΠΑ για αγορές που πραγματοποιήθηκαν στη Βρετανία, καθιστώντας τις αγορές πολύ πιο ακριβές σε σχέση με το Παρίσι.
Το British Fashion Council (BFC), ο οργανισμός που διευθύνει την Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, προέτρεψε την κυβέρνηση να αποκαταστήσει τις αφορολόγητες αγορές για να «διασφαλίσει ανταγωνιστική ισοτιμία» με τους γείτονες της χώρας.
Το 4ο τρίμηνο του 2023, οι δαπάνες λιανικής στο West End του Λονδίνου μειώθηκαν κατά 15%, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των διεθνών επισκεπτών ήταν στο ίδιο επίπεδο με την ίδια περίοδο του 2019, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η New West End Company.
Το μεγαλύτερο κενό δαπανών προέρχεται από εύπορους επισκέπτες από τον Κόλπο, οι οποίοι επιστρέφουν στο Ηνωμένο Βασίλειο σε μεγαλύτερους αριθμούς, αλλά ξοδεύουν πολύ λιγότερα – σε μεγάλη αντίθεση με τη Γαλλία. Το 4ο τρίμηνο του 2023, οι δαπάνες επισκεπτών του Κόλπου στη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 132 τοις εκατό σε σύγκριση με το 2019, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 39 τοις εκατό, αλλά οι δαπάνες αυξήθηκαν μόλις κατά 6 τοις εκατό.
Αγοραστές και αγοραστές, ιδιαίτερα όσοι παρακολουθούν την εβδομάδα μόδας, επιλέγουν να περάσουν στο Παρίσι πάνω από το Λονδίνο.
Η Caroline Rush, διευθύνουσα σύμβουλος της BFC, εξήγησε: «Πηγαίνει Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Μιλάνο, Παρίσι. Στην πραγματικότητα, όταν όλοι οι αγοραστές έχουν δει τις παραστάσεις, τότε αγοράζουν το προϊόν στο Παρίσι.»
Επισήμανε το φαινόμενο του καταναλωτή. «Πολύ συχνά, ένας καταναλωτής πολυτελείας έρχεται στο Λονδίνο… μετά στο Παρίσι. Αυτός ο πελάτης πολυτελείας, όταν είναι εδώ, μπορεί να ρίξει μια ματιά στα καταστήματα. Αλλά αν πρόκειται να πάνε στο Παρίσι και μπορούν να πάρουν το ίδιο προϊόν με έκπτωση, θα το αγοράσουν απλώς στο Παρίσι.»
Οι διεθνείς αγοραστές μπορούν επίσης να ζητήσουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ εάν τα προϊόντα που αγοράζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο αποστέλλονται απευθείας στη χώρα καταγωγής τους ως εξαγωγές.
Ο Τσαρλς Τέιλορ, ιδρυτής θυρωρείου μόδας με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που εξυπηρετεί αφρικανούς πελάτες και ιδιοκτήτης του γραφείου ταλέντων Inner Circle, είπε ότι αυτό έχει επηρεάσει σημαντικά τον ρόλο των προσωπικών αγοραστών.
«Οι Harrods ή Selfridges είναι σε θέση να προσφέρουν μια αφορολόγητη υπηρεσία αγορών για τους πελάτες, εάν το προϊόν φεύγει από το πολυκατάστημα στη διεύθυνση του σπιτιού τους», είπε. «Δεν είναι καλό για εμάς τους εξωτερικούς αγοραστές που βασίζονται σε υπηρεσίες, καθώς δεν χρειάζεται πλέον οι πελάτες να επικοινωνούν μαζί μας όταν μπορούν να επικοινωνήσουν με καταστήματα με επωνυμίες στις οποίες μπορούν να έχουν πρόσβαση».
Απώλεια ταλέντων και χρηματοδότησης
Το Brexit έχει επίσης διακόψει την κρίσιμη χρηματοδότηση για νέους σχεδιαστές. Ο Charles Jeffrey, ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου μόδας Charles Jeffrey LOVERBOY, ο οποίος παρουσιάστηκε στο Somerset House κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, είπε ότι «η αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση άλλαξε δραστικά το βρετανικό τοπίο της μόδας», ειδικά όσον αφορά τη χρηματοδότηση.
«Οι εταιρείες που κάποτε λάμβαναν χρηματοδότηση από το ΕΤΠΑ [το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάπτυξης] βοήθησαν πλατφόρμες όπως το Centre For Fashion Enterprise, το οποίο υποστήριξε προγράμματα θερμοκοιτίδων όπως το Fashion East και το NEWgen», είπε. «Αυτό έδωσε σε αυτά τα προγράμματα υποστήριξη και τον χώρο για να ευδοκιμήσουν, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό για την έναρξη και τη διατήρηση των εμπορικών σημάτων».
Μια τέτοια ανερχόμενη καλλιτέχνις είναι η Abigail Hodges, η οποία κυκλοφόρησε το εμπορικό σήμα βιώσιμης μόδας, FOTU, από την κρεβατοκάμαρά της κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η Hodges λέει ότι το αυξημένο κόστος εισαγωγής των υλικών της, τα οποία προμηθεύεται από την Ελλάδα, έχει κάνει τη ζωή ακόμα πιο δύσκολη.
Η Hodges δεν αναθέτει σε εξωτερικούς συνεργάτες την εργασία, την οποία θεωρεί όλο και πιο δύσκολη λόγω της πολυπλοκότητας της διασυνοριακής διαβίωσης και της βαριάς γραφειοκρατίας. «Όλα είναι πιο ακριβά. Όλα είναι πολύ πιο δύσκολα», εξήγησε. «Πιθανώς όλο και περισσότερες μάρκες μόδας θα εγκαταλείψουν το Ηνωμένο Βασίλειο επειδή είναι πολύ ακριβό να μείνεις εδώ».
Για τον Hodges, η Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου έχει γίνει ένα απρόσιτο όνειρο για πολλούς ανερχόμενους σχεδιαστές. Το κόστος για την προβολή λίγων μόνο εμφανίσεων στην Εβδομάδα Μόδας μπορεί εύκολα να ξεπεράσει τις 7.000 £. «Έχω συμμετάσχει επίσης σε εκθέσεις όπου άλλοι σχεδιαστές παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Και κανονικά, ειλικρινά, καταλήγει να χρεοκοπούν οι ίδιοι».
«Κάνεις το σόου και βάζεις τα πάντα σε αυτό. Εάν δεν έχετε το σωστό PR γύρω σας και δεν σας πάρουν, απλά δεν έχετε χρήματα για να βάλετε στην επόμενη συλλογή», είπε ο Hodges.
Μια πόλη που χάνει το νήμα της
Ο Rush πρόκειται να αποχωρήσει από το British Fashion Council μετά από 16 χρόνια υποστήριξης της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου. «Μου άρεσε κάθε λεπτό», είπε. “Αλλά έρχεται ένα σημείο όπου χρειάζεστε μια νέα πρόκληση.”
Ως μέλος της Taskforce Creative Industries της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία ενημερώνει τη Industrial Strategy της, συνεχίζει να πιέζει για αλλαγές πολιτικής — συμπεριλαμβανομένης της επαναφοράς των αφορολόγητων αγορών και της χρηματοδότησης για ανεξάρτητους σχεδιαστές.
Το εμπόριο παραμένει ένα σημαντικό κομβικό σημείο. Με το Ηνωμένο Βασίλειο κλειδωμένο σε εμπορικές διαπραγματεύσεις με την Ινδία και τα κράτη του Κόλπου και την προγραμματισμένη αναθεώρηση της εμπορικής συμφωνίας ΗΒ-ΕΕ να έρχεται το επόμενο έτος, ο Rush πιέζει ώστε η μόδα να ληφθεί δεόντως υπόψη σε αυτές τις συνομιλίες.
Ο Anthony, ο σχεδιαστής του οποίου η έκθεση πραγματοποιήθηκε στο The Londoner, αναγνωρίζει ότι, «ως μια μάρκα που χρησιμοποιεί βρετανικά υφάσματα και διατηρεί την παραγωγή τοπική, [είχαν] την τύχη να αποφύγουν πολλές από τις υλικοτεχνικές προκλήσεις που αντιμετώπισαν άλλοι μετά το Brexit».
Πολλοί άλλοι δεν ήταν τόσο τυχεροί.
Σύμφωνα με τη Retail Economics, οι βρετανικές εξαγωγές ρούχων μειώθηκαν κατά περισσότερο από 60%, από 7,4 δισεκατομμύρια £ το 2019 σε 2,7 δισεκατομμύρια £ το 2023. Οι μικρότερες μάρκες, ειδικότερα, έχουν δυσκολευτεί λόγω ενός κοκτέιλ γραφειοκρατίας που προκαλείται από το Brexit, επιπλέον φόρων σε αγαθά και περίπλοκων τελωνειακών ελέγχων. Ενώ οι μεγάλες μάρκες μπορούν να διαχειριστούν την επιπλέον γραφειοκρατία, οι μικρότερες επιχειρήσεις έχουν επιλέξει να σταματήσουν εντελώς τις πωλήσεις στην Ευρώπη.
Πριν απομακρυνθεί από τον ρόλο της, το POLITICO ρώτησε τη Rush για το αγαπημένο της μέρος της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου.
«Η ενέργεια σε αυτό το δωμάτιο είναι πραγματικά μυρμήγκιασμα», είπε. «Δίνουν κυριολεκτικά μόνο 10 λεπτά, αλλά έχετε αυτές τις εκρήξεις ενέργειας και συναισθημάτων που εκφράζονται μέσα από απίστευτη δημιουργικότητα και σχεδιασμό».
Καθώς τα τελευταία μοντέλα έβγαιναν από την πασαρέλα και οι τελευταίες εκρήξεις ενέργειας έσβηναν στο Λονδίνο, η ελίτ της μόδας ετοιμαζόταν ήδη να επιβιβαστεί στο Eurostar για τον Gare du Nord με τη ζαλισμένη αίσθηση ότι η πρώτη σειρά επρόκειτο να ξεκινήσει.
Πηγή: pagenews.gr
-
➤ Όσκαρ 2025: Το ιδιαίτερο ντύσιμο του Adam Sandler δεν πέρασε απαρατήρητο από τον παρουσιαστή
-
➤ Barbie: Οι συλλεκτικές κούκλες από το «Ted Lasso» που δεν μπορείς να αποκτήσεις
-
➤ «Δεν θα απολογηθώ επειδή μεγαλώνω»: Η Μίλι Μπόμπι Μπράουν απαντάει στο bullying για την εμφάνισή της
-
➤ Κρίση ψυχικής υγείας: Τα νιάτα δεν είναι πλέον από τις πιο ευτυχισμένες περιόδους της ζωής
-
➤ Η εμβληματική θαλαμηγός του Αριστοτέλη Ωνάση, «Christina Ο», βγαίνει προς πώληση
-
➤ Metro UK: Στην κορυφή η Σκόπελος ανάμεσα σε προορισμούς από Κυκλάδες, Επτάνησα και Βόρειο Αιγαίο