Reuters: Γιατί η πιθανή συγχώνευση Shell – BP χρειάζεται χρόνο

Πηγή Φωτογραφίας: AP PHOTO//Reuters: Γιατί η πιθανή συγχώνευση Shell - BP χρειάζεται χρόνο
Τις τελευταίες εβδομάδες, ο διευθύνων σύμβουλος της Shell Wael Sawan, βρίσκεται συνεχώς αντιμέτωπος με ένα ερώτημα ξανά και ξανά: αν σκέφτεται να συγχωνεύσει τον όμιλό του, αξίας 198 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με την βρετανική ανταγωνίστρια BP.
Μια εξαγορά για την πετρελαϊκή εταιρεία των 77 δισεκατομμυρίων δολαρίων έχει νόημα. Ωστόσο, σε ένα χρόνο από τώρα, οι συνθήκες θα μπορούσαν να φαίνονται πιο ευνοϊκές σύμφωνα με το Reuters.
Η Shell-BP θα ήταν ένα πραγματικά μεγαθήριο. Με περίπου 5,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερήσιας παραγωγής ισοδύναμου πετρελαίου, θα δημιουργούσε έναν ευρωπαϊκό γίγαντα που θα επισκίαζε ακόμη και την αμερικανική Exxon Mobil, τη μεγαλύτερη δυτική πετρελαϊκή εταιρεία. Το ίδιο θα ίσχυε και για την ημερήσια δυναμικότητά της διύλισης των 3,1 εκατομμυρίων βαρελιών, τοποθετώντας την δεύτερη μετά από την Exxon. Η εκτεταμένη επικάλυψη των πετρελαϊκών κοιτασμάτων, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες, συνεπάγεται περιθώρια για μεγάλη εξοικονόμηση κόστους.
Η Shell έχει ξεπεράσει ακόμη και τους αμερικανικούς γίγαντες όπως η Exxon και η Chevron
και η κεφαλαιοποίηση της αγοράς της BP βρίσκεται τώρα κάτω από το 40% της εγχώριας ανταγωνίστριάς της – το επίπεδο στο οποίο τα στελέχη της αρχίζουν να βλέπουν ότι αξίζει να εξεταστεί σοβαρά μια συγχώνευση, σύμφωνα με ένα άτομο που γνωρίζει το θέμα.
Αυτή τη στιγμή, δεν είναι σύμφωνα με το Reuters.
Αποτίμηση και απόδοση
Αν η Shell προσέφερε ένα τυπικό premium 30%, θα αποτιμούσε τα ίδια κεφάλαια της BP στα 100 δισεκατομμύρια δολάρια. Προσθέτοντας σε αυτό το καθαρό χρέος της BP τα 27 δισεκατομμύρια δολάρια, τα 13 δισεκατομμύρια δολάρια μισθώσεις και τα 17 δισεκατομμύρια δολάρια υβριδικά ομόλογα, και η επιχειρηματική αξία της BP θα ήταν 157 δισεκατομμύρια δολάρια.
Στο μέλλον, οι αναλυτές της Goldman Sachs αναμένουν ότι η BP θα έχει λειτουργικά κέρδη λιγότερα από 17 δισεκατομμύρια δολάρια το 2026, γεγονός που λαμβάνει υπόψη τις αναμενόμενες επιπτώσεις από τις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου.Με τον φορολογικό συντελεστή 40% που ορίζει η BP, αυτό αντιστοιχεί σε απόδοση 6% επί του επενδυμένου κεφαλαίου – μικρότερη από το κόστος κεφαλαίου της BP, περίπου 8%, όπως εκτιμά η Morningstar.
Αυτός ο αριθμός δεν περιλαμβάνει τις συνέργειες. Εξοικονόμηση κόστους μεταξύ 25% και 50% των εξόδων διανομής και διοίκησης του στόχου – που περιλαμβάνουν ενοίκια και άλλα γενικά έξοδα – είναι δυνατή στις μεγάλες συγχωνεύσεις ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα. Η Shell μπορεί να αφαιρέσει το 25% των 16 δισεκατομμυρίων δολαρίων τέτοιων εξόδων της BP το 2024 – περίπου σύμφωνα με τις συνέργειες από την ορόσημο της εξαγοράς της Mobil από την Exxon το 1999 και την προσφορά της Chevron το 2023 για την αγορά της Hess – και τα λειτουργικά κέρδη της BP θα αυξηθούν στα 4 δισεκατομμύρια δολάρια. Ακόμα και τότε, η συνολική απόδοση θα ήταν μικρότερη από 8%.
Δεδομένων των κινδύνων εκτέλεσης και αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας που ενυπάρχουν σε μια τέτοια συμφωνία, καθώς και των μεγάλων εφάπαξ εξόδων συναλλαγής, αυτό δεν είναι μια αρκετά ζουμερή απόδοση. Ο Sawan κερδίζει επαίνους απλώς αγοράζοντας πίσω 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια από τις μετοχές του κάθε τρίμηνο και εκτιμά ότι η ελεύθερη ταμειακή ροή ανά μετοχή της Shell θα αυξάνεται κατά 10% ή περισσότερο ετησίως έως το 2030. Μια πλήρης εξαγορά της BP – η οποία είναι πιθανώς η κύρια επιλογή δεδομένων των ποσών που εμπλέκονται – θα αύξανε τον αριθμό των μετοχών της Shell κατά 50% και θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο αυτήν την εισροή μετρητών. Ακόμα κι έτσι, μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του 2026 τα πράγματα μπορεί να φαίνονται διαφορετικά.
Οι μετοχές της Shell μπορεί να συνεχίσουν να αυξάνονται. Οι εκτιμήσεις της Bank of America για το 2026 υποδηλώνουν ότι ο όμιλος διαπραγματεύεται με απόδοση ελεύθερης ταμειακής ροής 12%, πολύ πάνω από τον μέσο όρο του 8% στον ευρωπαϊκό πετρελαϊκό τομέα – εκτιμώντας ότι ο όμιλος είναι υποτιμημένος.
Αφετέρου, σε ένα χρόνο ο Sawan μπορεί να είναι πιο πρόθυμος για μια νέα ιστορία ανάπτυξης. Ενώ έχει ήδη πετύχει τους στόχους αποδοτικότητας δέκα τριμήνων που ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2023 και έχει υποσχεθεί περαιτέρω αυτοβοήθεια έως το 2028, οι mega-M&A που χρειάζονται 18 μήνες για να ολοκληρωθούν θα μπορούσαν να το προσφέρουν.
Η BP και οι τιμές του πετρελαίου
Εν τω μεταξύ, η BP θα μπορούσε να είναι σε χειρότερη κατάσταση. Μπορεί να χρειαστεί πολύς χρόνος για να αντικατασταθεί μια ομάδα διαχείρισης και ένας πρόεδρος που έχουν συνδεθεί με προηγούμενα στρατηγικά λάθη ή να υπάρξει μια άλλη κρίση.
Οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν επίσης να πλήξουν την BP σχετικά πιο σκληρά, δεδομένου ότι το 90% των λειτουργικών κερδών της για το 2024 προήλθε από την εξερεύνηση και την παραγωγή και έχει έναν πιο μοχλευμένο ισολογισμό. Εάν οι τιμές του πετρελαίου μειωθούν στα 60 δολάρια το βαρέλι, η BP αναμένεται να μειώσει τις ετήσιες επαναγορές κατά 70% το 2026 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2024, σύμφωνα με τους αναλυτές της JPMorgan. Αντίθετα, η Shell μπορεί να διατηρήσει το μέρισμα και τις επαναγορές της σε ένα τέτοιο σενάριο, εκτιμούν οι αναλυτές της Bernstein. Φανταστείτε ότι οι μετοχές της Shell αυξάνονται κατά 10% από το τρέχον επίπεδό τους, έτσι ώστε η εταιρεία να αξίζει 220 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ της BP να υποχωρήσει κατά 10% στα 69 δισεκατομμύρια δολάρια. Σε ένα χρόνο, η προσπάθεια εκποίησης της BP για μείωση του καθαρού χρέους σε 14 έως 18 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος του 2027 θα πρέπει να έχει ξεκινήσει, δεδομένης της προόδου σε μια πιθανή πώληση της Castrol, η οποία θα μπορούσε να αποτιμηθεί στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια.
Εάν τα 18 δισεκατομμύρια δολάρια λειτουργικών κερδών της BP που εκτιμώνται για το 2027 από την Goldman αποδειχθούν αξιόπιστα και το καθαρό χρέος της BP μειωθεί κατά 10 δισεκατομμύρια δολάρια, η Shell θα μπορούσε να επιτύχει απόδοση 10% εκείνο το έτος, ακόμη και αν αποκόμιζε μόνο τα ίδια 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε συνέργειες.
Ενώ η ανάλυση της McKinsey διαπίστωσε ότι το 50% των συμφωνιών ορυκτών καυσίμων στον τομέα της εξερεύνησης και της παραγωγής του τομέα κατέστρεψε αξία, η συγχώνευση της Exxon με την Mobil απέφερε 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε συνέργειες μέσα σε πέντε χρόνια, ξεπερνώντας κατά πολύ τα 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια που είχε επισημάνει ο αγοραστής εκείνη την εποχή. Η ίδια η Shell αναβάθμισε την εκτίμηση συνέργειας από την αγορά της BG Group το 2016 από 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Αν ο Sawan πίστευε ότι μπορούσε να αφαιρέσει το 50% του κόστους D&A της BP, η απόδοσή του θα αυξανόταν στο 12%.
Ο επικεφαλής της Shell μπορεί να αντισταθεί στον κόπο μιας μεγάλης συμφωνίας. Και η BP μπορεί να καταλήξει να αποκτήσει μια νέα ομάδα διαχείρισης σε διπλάσιο χρόνο, με την υποστήριξη του ακτιβιστή μετόχου Elliott Investment Management, ο οποίος κατέχει το 5%. Αυτό θα μπορούσε να την ωθήσει να επαναξιολογήσει την συμφωνία . Ωστόσο, πολλοί από τους μετόχους της Shell είναι επίσης επενδυτές της BP. Αν αρχίσουν να πιστεύουν ότι η BP-Shell είναι η νέα Exxon-Mobil, τότε πιθανότατα θα έχουν μια πιο ξεκάθαρη θέση.
Πηγή: pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας