Ο νέος εφιάλτης της Tesla ακούει στο όνομα “Τραμπ”

Πηγή Φωτογραφίας: Teslarati, President Donald Trump buys a Tesla at the White House - Here's which model he chose
Τα πράγματα ήδη δεν πήγαιναν καλά για την Tesla. Ήρθε και η επεισοδιακή μετωπική σύγκρουση Μασκ – Τραμπ να χειροτερέψει την κατάσταση: τυχόν ομοσπονδιακά αντίποινα στην αυτοκινητοβιομηχανία θα αποδειχθούν πολύ χειρότερα από τη μείωση των πωλήσεων, την “κακή φήμη” της εταιρείας ή το μη λανσάρισμα νέων μοντέλων.
Ο Τραμπ, με τις ομοσπονδιακές εξουσίες που διαθέτει, μπορεί να κλιμακώσει την ένταση με την Tesla ανοίγοντας έρευνες για την εταιρεία. Η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) ήδη εξετάζει τις λειτουργίες Autopilot και πλήρως αυτόνομης οδήγησης της Tesla, που συνδέονται με θανατηφόρα τροχαία. Ο Τραμπ θα μπορούσε να πιέσει την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να επανεξετάσει κατά πόσο ισχύουν ορισμένα δημόσια σχόλια του Μασκ για την Tesla, ή και να ελέγξει τη μεγάλη εξάρτησή της από την Κίνα.
Επιπλέον η Εθνική Διοίκηση Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας ζητά πληροφορίες από την Tesla για τα ρομποταξί της, ενόψει του πιλοτικού προγράμματος κυκλοφορίας οχημάτων με αυτόνομη οδήγηση που θέλει να λανσάρει ο Μασκ αυτό τον μήνα στο Ώστιν. Ομοσπονδιακοί κανόνες δεν υπάρχουν για αυτόνομα οχήματα και ρομποταξί. Υπάγονται σε ρυθμιστικούς κανόνες ανά πολιτεία. Ανάλογα με την αξιολόγηση της NHTSA, ο Τραμπ θα μπορούσε να πιέσει τον κυβερνήτη του Τέξας, Γκρεγκ Άμποτ, να μπλοκάρει τα ρομποταξί της Tesla και να μην βγουν στους δρόμους της πολιτείας.
“Ο Τραμπ μπορεί να επιτεθεί σε πολλά μέτωπα”, είπε στο Forbes ένας “βετεράνος” της αυτοκινητοβιομηχανίας που ζήτησε να μιλήσει υπό καθεστώς ανωνυμίας. “Το ευκολότερο που μπορεί να κάνει είναι να συνεχίσει τις έρευνες. Πράγματα που ο Μασκ νόμιζε ότι είχαν κρυφτεί κάτω απ’ το χαλί, μπορούν να βγουν πάλι στην επιφάνεια”.
Η ένταση μεταξύ των δύο δισεκατομμυριούχων έφτασε στο αποκορύφωμα την Πέμπτη, με τον Μασκ να ασκεί σφοδρή κριτική στο νομοσχέδιο του Τραμπ για τον προϋπολογισμό, το “One Big Beautiful”, που θα προσθέσει τρισεκατομμύρια στο κρατικό έλλειμμα, το οποίο ο Μασκ προσπάθησε να μειώσει μέσω του DOGE. Η διαμάχη, που εκτυλίχθηκε στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης X και Truth Social, κλιμακώθηκε στο σημείο που ο Μασκ είπε ότι Τραμπ δεν θα είχε εκλεγεί χωρίς την υποστήριξή του. Ο Τραμπ απάντησε απειλώντας ότι “θα κοπούν οι κρατικές χρηματοδοτήσεις και συμφωνίες με τον Έλον”, την ώρα που υπάρχουν συμβάσεις αξίας δισεκατομμυρίων μεταξύ της ομοσπονδιακής κυβέρνησης και της SpaceX για πυραύλους και δορυφόρους. Σύμμαχοι του Τραμπ, όπως ο Στιβ Μπάνον, πολέμιος του Μασκ, δήλωσε στους New York Times ότι ο πρόεδρος θα πρέπει να ξεκινήσει έρευνες για τον “γεννημένο στη Νότια Αφρική” Μασκ και να τον απελάσει.
Ακόμη και αν τα πράγματα δεν φτάσουν σε ακραίο σημείο, τα δημόσια σχόλια του Μασκ προς τον Τραμπ μπορεί να αποδειχθούν καταστροφικά για την Tesla. Όταν το 2022 ο Μασκ χλεύασε τον Μπάιντεν στο -τότε- Twitter χαρακτηρίζοντας τον “λούτρινο-μαριονέτα σε ανθρώπινη μορφή”, δεν αντιμετώπισε καμία συνέπεια. Ο Μπάιντεν απλώς τον αγνόησε. Αυτό δεν είναι το “στυλ Τραμπ”, ενός ανθρώπου που κρατά κακία σε όσους πιστεύει ότι τον αδίκησαν ή τον πρόσβαλαν. Ως πρόεδρος, έχει τον έλεγχο ομοσπονδιακών υπηρεσιών και πολιτικών που θα μπορούσαν να κάνουν ζημιά στην Tesla, και ο Τραμπ έχει αποδείξει επανειλημμένα ότι δεν θα διστάσει να χρησιμοποιήσει την εξουσία του ως ρόπαλο.
Το πιο άμεσο “χτύπημα” ήταν η βουτιά της μετοχής. Η Tesla έχασε 14% την Πέμπτη, δηλαδή 152 δισ. κεφαλαιοποίησης: ποσό μεγαλύτερο από τη συνολική αποτίμηση των General Motors, Ford και Stellantis. Από την αρχή του έτους, η Tesla έχει υποχωρήσει κατά 30%.
“Η αντίδραση των επενδυτών μπορεί να οφείλεται στο ότι πόνταραν πως η συνεργασία Τραμπ – Μασκ θα είχε ως αποτέλεσμα την εφαρμογή πολιτικών που θα ωφελούσαν την Tesla”, εξήγησε ο Λόρεν ΜακΝτόναλντ, αναλυτής της Paren, εταιρείας δεδομένων για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. “Ο Τραμπ δεν έχει πλέον τις πλάτες του Μασκ και τώρα δεν χρειάζεται να λέει καλά λόγια για την Tesla και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Τραμπ και η κυβέρνηση μπορούν να μπουν σε ‘λειτουργία επίθεσης’ εναντίον των ηλεκτρικών οχημάτων”.
Ο επενδυτής Ross Gerber, παλαιόθεν θαυμαστής του Μασκ που πλέον έχει μετατραπεί σε έναν από τους σφοδρότερους επικριτές του, εξέφρασε τον ίδιο προβληματισμό.
“Ο Έλον τα βάζει με τον Τραμπ και η μετοχή της Tesla ‘τρώει ξύλο’. Ο Τραμπ θα επιστρέψει το νέο του Tesla στην εταιρεία. Αυτές δεν είναι καλές εξελίξεις για τους μετόχους. Αλλά, ποιος νοιάζεται για εμάς;” Ο Gerber, CEO της Gerber Kawasaki Wealth and Investment Management, δημοσίευσε στο Threads. “Μπορεί κάποιος, παρακαλώ, να του πάρει απ’ τα χέρια του το τηλέφωνο! Η Tesla καταστρέφεται”.
Η κορυφαία αμερικανική κατασκευάστρια ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιμετωπίζει ένα δύσκολο τρίμηνο, αφού συρρικνώθηκαν οι πωλήσεις σε Ευρώπη και Κίνα εξαιτίας της αύξησης του κόστους, αλλά και του “πονοκεφάλου” που δημιουργούν οι δασμοί Τραμπ που επιβάλλονται στον χάλυβα, στο αλουμίνιο, στα ανταλλακτικά αυτοκινήτων και στις κινεζικές μπαταρίες. Ο προϋπολογισμός που οι Ρεπουμπλικάνοι στηρίζουν, ο Μασκ απεχθάνεται και ο Τραμπ ελπίζει να τον υπογράψει ως νόμο του κράτους μέχρι τον Ιούλιο, καταργεί τα φορο-κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και φορο-κίνητρα που σχετίζονται τις μπαταρίες και την καθαρή ενέργεια. Η Tesla θα πληγεί και πάλι. Την Πέμπτη ο Τραμπ είπε στο Truth Social ότι η αντίθεση του Μασκ στο νομοσχέδιο σχετίζεται με την περικοπή αυτών των φορο-κινήτρων, αν και ο ίδιος ο Μασκ έχει δηλώσει πολλές φορές -και μάλιστα δημοσίως- ότι υποστηρίζει την κατάργηση των φορο-κινήτρων.
“Με τον Μασκ να πολεμά τον Τραμπ και την πλειονότητα των Ρεπουμπλικάνων, Βουλή και Γερουσία δεν αναμένεται να σώσουν τις φορολογικές διευκολύνσεις ως ‘δωράκι’ σε Mασκ και Tesla”, σχολίασε ο McDonald.
“Σε κανέναν άλλον CEO εισηγμένης δεν θα επιτρεπόταν να παραμελεί τα καθήκοντά του όπως ο Μασκ. Δεν υπάρχει άλλη εξαίρεση”, ανέφερε στο Forbes ο υπουργός Οικονομικών του Ιλινόις, Michael Frerichs. “Και αν οι προσωπικές δραστηριότητές του έβλαπταν το εταιρικό προφίλ ή το brand name, θα τον αντιμετώπιζαν όπως τον Μασκ;”
Ένας οργισμένος Τραμπ θα μπορούσε να κάνει πολύ χειρότερα πράγματα: από έρευνες μέχρι να “παγώσει” τα πολυδιαφημισμένα σχέδια του Μασκ για τα ρομποταξί.
“Όσο οι δύο τους συμπεριφέρονται σαν παιδιά ή σαν χωρισμένο ζευγαράκι, ο Τραμπ ίσως επιχειρήσει να καθυστερήσει την ανάπτυξη των ρομποταξί της Tesla”, επισήμανε ο McDonald. “Δεν θα με σόκαρε αν ο Τραμπ άρχιζε να λέει πόσο σπουδαία εταιρεία είναι η Waymo και πως η Tesla έχει μείνει πολύ πίσω”.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας