Ο κορυφαίος ερευνητής μίλησε διεξοδικά για το φαινόμενο της αρχαιοκαπηλίας στη Χώρα μας, αναφέρθηκε στην προσωπική εμπειρία του σε σχέση με την αρχαιοκαπηλία, είχε τη δυνατότητα να μιλήσει για τους γονείς και τη σύζυγό του, φώτισε βασικές διαστάσεις της επαγγελματικής του πορείας και έκανε μνεία στις προκλήσεις και το ενδιαφέρον που παρουσιάζει το επάγγελμα αυτό.
«Λαός χωρίς πολιτιστική κληρονομιά είναι λαός χωρίς ταυτότητα»
Απαντώντας, πιο συγκεκριμένα, στο ερώτημα για το εάν η ελληνική πολιτεία μπορεί να κάνει κάτι περαιτέρω για την αντιμετώπιση της αρχαιοκαπηλίας, ο Γιώργος Τσούκαλης τόνισε πως «αυτό είναι το πιο κομβικό σημείο. Η Ελλάδα είναι και η πολιτιστική κληρονομιά της. Λαός χωρίς πολιτιστική κληρονομιά είναι λαός χωρίς ταυτότητα. Το βλέπουμε και στους Βόρειους γείτονές μας, οι οποίοι, για να πορευθούν, έκλαψαν ιστορία και πολιτισμό της Μακεδονίας μας. Είναι ό,τι καλύτερο να προστατεύουμε την εθνική μας κληρονομιά, για να μην είμαστε μειοδότες. Για μένα οι αρχαιοκάπηλοι είναι εθνικοί μειοδότες. Δεν είμαι από τους ανθρώπους που μιλούν με τοξικότητα, αλλά οι άνθρωποι αυτοί ξεπουλούν την Ελλάδα».
Αναφερόμενος στο αν το φαινόμενο μειώνεται ή ενδυναμώνεται, ο ιδιωτικός ερευνητής υποστήριξε ότι «δυστυχώς αυξάνεται. Θυμάμαι μια συζήτηση που είχα με τον προϊστάμενο προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Όταν τον ρώτησα τι κάνουμε και μου απάντησε ότι σώζουμε το 5%.Το ίδιο πιστεύω και εγώ, γιατί η κρίση που ήταν στο μεταίχμιο ως προς την ηθική τους τούς έκανε να υπερβούν το όριο. Θα πρέπει να πείσουμε τις νέες γενιές ότι η πολιτιστική κληρονομιά θα πρέπει να παραμείνει στην Ελλάδα, γιατί η Ελλάδα είναι η υπερδύναμη στον πολιτισμό. Η παγκόσμια ομοσπονδία της UNESCO επέλεξε τον Παρθενώνα».
«Αν χάσουμε την ταυτότητά μας, θα γίνουμε έρμαιο της παγκοσμιοποίησης»
Στη συνέχεια, ο Γ Τσούκαλης αναφέρθηκε στο αν θα βοηθούσε η εισαγωγή ενός ανάλογου μαθήματος στα σχολεία, λέγοντας: «Πιστεύω πως ναι, θα βοηθούσε ένα μάθημα στα σχολεία. Αν όχι εβδομαδιαίως, τουλάχιστον σε μηνιαία βάση. Και ακόμη δεν υπάρχουν πολλές εκπομπές που να περνούν μηνύματα στους γονείς και τα παιδιά για σημαντικά θέματα. Αν χάσουμε την ταυτότητά μας, θα γίνουμε έρμαιο της παγκοσμιοποίησης».
«Το μυστήριο του να λύνω γρίφους με γοητεύει από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου»
Αναφορικά με ποιο στόχο κατέβηκε η οικογένειά του από τα Γιάννενα στην Αθήνα, ο γνωστός ερευνητής είπε: «Με στόχο να μην πεινάσω και να πετύχω. Προέρχομαι από μια μικροαστική οικογένεια. Το πρώτο που σκέφθηκα είναι ότι δεν πρέπει να αποτύχω. Θυμάμαι τη μητέρα μου, που μου είχε βάλει τη ζωή μου κόκκινες γραμμές. Για παράδειγμα, δεν θα μπορούσα να λέω ψέματα. Είχα μια πολύ δυναμική μητέρα και έναν πατέρα πολύ ήρεμο. Αυτές τις αρχές τις κουβάλησα σαν να ήταν ένα μικρό καροτσάκι».
Στο ερώτημα για το πώς επέλεξε να γίνει ιδιωτικός ερευνητής, ο Γιώργος Τσούκαλης απάντησε: «Σπούδασα στην Ανωτάτη Βιομηχανική Πειραιώς. Όμως από μικρό παιδάκι δεν ήθελα να κάνω κάτι άλλο. Έβλεπα και τις δύο προβολές στον κινηματογράφο. Έλεγα από μέσα μου ότι θέλω να γίνω αυτό που έγινα. Παρότι σπούδασα οικονομολόγος, δεν με γοήτευαν οι αριθμοί. Το μυστήριο τού να λύνω γρίφους με γοήτευε από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Ήταν κάτι που δεν ήθελε να ακούσει η μάνα μου».
«Δεν έκανα ποτέ πίσω σε απειλές»
Σχετικά με το ρόλο που παίζει ο κίνδυνος στο επάγγελμα του ιδιωτικού ερευνητή, ο Γιώργος Τσούκαλης υποστήριξε πως «πρέπει να πούμε πως ο κίνδυνος είναι συνυφασμένος. Σε αυτή τη δουλειά, θα δέχεσαι και απειλές. Όμως, δεν έκανα ποτέ πίσω. Αυτό είναι κάτι που μου πυροδοτεί περισσότερη ενέργεια. Πρόσφατα που είχαμε την εγκληματική οργάνωση στην Κρήτη, δέχθηκα απειλές. Δεν έδωσα σημασία. Ο φόβος είναι ανθρώπινο συναίσθημα και δεν μπορεί να το βάλει στην άκρη κανείς, αλλά δεν τον άφησα να γίνει ποτέ τροχοπέδη στη δουλειά μου».
Σε σχέση με το κίνητρο που τον έκανε να ασχοληθεί με την αρχαιοκαπηλία, τονίστηκε: «Αυτό το θέμα το χρωστάω στον αείμνηστο Γιώργο Μπέρζο της «Μεσημβρινής». Μόλις έκλεινε το φύλλο της «Μεσημβρινής», με έπαιρνε με το αυτοκίνητο και πηγαίναμε στην Τζακαράτα. Ήταν εκπληκτικός άνθρωπος. Με παρότρυνε να ασχοληθώ με υπόθεση αρχαιοκαπηλίας, γιατί αυτό είναι, όπως έλεγε, εθνικό θέμα. Έτσι ασχολήθηκα με την αρχαιοκαπηλία. Κατάλαβα ότι αυτή η αδρεναλίνη είναι πολύ ιδιαίτερη για μένα. Και φτάσαμε στα 34 προς 35 χρόνια, έχοντας παραδώσει 17.044 αρχαιότητες στην πολιτεία».
«Στο υπουργείο Πολιτισμού οι μισοί με λατρεύουν και οι άλλοι μισοί με μισούν»
Εν συνεχεία, ο γνωστός ερευνητής ρωτήθηκε για το αν τον έχει καλέσει το υπουργείο Πολιτισμού για να τον βραβεύσει και απάντησε με σαφήνεια: «Όχι. Στο υπουργείο Πολιτισμού υπάρχει μια ιδιαιτερότητα: οι μισοί με λατρεύουν και οι μισοί με μισούν – γιατί με μισούν δεν έχω καταλάβει ποτέ. Έχω γεγονότα για να το λέω αυτό. Πήγαινα στο τμήμα αρχαιοκαπηλίας και έλεγαν: «Πάλι ο Τσούκαλης;». Προσπαθώντας να δημιουργήσουν ρήξη ανάμεσα στους αστυνομικούς και σε εμένα; Μα έχω άριστες σχέσεις με την αστυνομία».
Ως προς το αν έχει δοθεί το μήνυμα του ενδιαφέροντος προς τα αρχαία και τα μουσεία της Χώρας, υποστηρίχθηκε ότι «το μήνυμα έχει περάσει, αλλά δεν έχει περαστεί σωστά. Υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης. Και αν αξιοποιήσουμε αυτά τα περιθώρια, θα έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα. Προσωπικά, έχω γράψει δύο βιβλία, αλλά δεν αισθάνομαι, ούτε δηλώνω συγγραφέας. Ερευνητής είμαι, ερευνητής δηλώνω».
«Η σορός του Γιακουμάκη έχει μείνει σαν τατουάζ ανεξίτηλο στο μυαλό μου»
Ερωτηθείς για το ποιο είναι το περιστατικό που θυμάται πιο έντονα σε όλη την επαγγελματική του διαδρομή, ο Γιώργος Τσούκαλης απάντησε ότι «είναι ένα περιστατικό που έχει μείνει ως τατουάζ ανεξίτηλο στο μυαλό μου. Είναι η ημέρα που εντοπίσαμε τη σορό του Γιακουμάκη. Η εικόνα έχει εντυπωθεί στο μυαλό μου. Σκέφτηκα ότι ίσως δεν έπρεπε να έχω αναλάβει την υπόθεση.
Από τη στιγμή που υπάρχει ένα πρόβλημα, υπάρχει και μια λύση. Η λύση είναι ένα πάζλ. Προσπαθείς να πάρεις τα κομμάτια και να τα συναρμολογήσεις με υπομονή και επιμονή. Η δυσκολία είναι αυτή που σε ιντριγκάρει περισσότερο».
Σχετικά με το πόσο εύκολο είναι να παραμένεις «αόρατος» σήμερα με τόσο μεγάλη ανάπτυξη των μέσων, ο ερευνητής είπε: «Εδώ και πολλά χρόνια, απλά συντονίζω. Δεν κάνω παρακολούθηση. Έχω συνεργάτες. Συντονίζω από το γραφείο ή και εκτός γραφείου».
Ερωτηθείς, δε για το λόγο για τον οποίο δεν έχει ασχοληθεί με την ενεργό πολιτική, ο Γ. Τσούκαλης απάντησε ότι «είναι κάτι που δεν μου άρεσε ποτέ. Κι αν δεν σου αρέσει κάτι, δεν θα πετύχεις. Μου το έχουν προτείνει. Το συζήτησα με τη γυναίκα μου και είδαμε ότι δεν θέλω. Και δεν κάνω αυτό το επάγγελμα για να ασχοληθώ με την πολιτική. Η πολιτική δεν με έλκει».
«Η γυναίκα μου με έχει προστατεύσει με τις συμβουλές της»
Σε πιο προσωπικά ζητήματα, και μιλώντας για τη σύζυγό του Μαργαρίτα, ο ιδιωτικός ερευνητής τόνισε: «Μεγάλωσα σε μια δεμένη οικογένεια. Και οι δύο γονείς μου πίστευαν στο θεσμό της οικογένειας. Για μένα, η οικογένεια είναι πολύ σημαντικό πράγμα. Πολλές φορές, η γυναίκα μου με έχει προστατεύσει. Και μάλιστα, όπου δεν την άκουσα για ορισμένους ανθρώπους, κατάλαβα ότι έκανα λάθος και ότι εκείνη είχε δίκιο».
Για το αν δικαιολογημένα αμφισβητείται η δικαιοσύνη από σημαντική μερίδα της κοινής γνώμης, ο Γ. Τσούκαλης τόνισε: «Πιστεύω πως ο νόμος θα μπορούσε να αλλάξει και να είναι πιο αυστηρός για την αρχαιοκαπηλία. Ζητούμε τα Γλυπτά του Παρθενώνα και γίνονται κλοπές αρχαιοτήτων. Αν αυτό δεν είναι εθνική μειοδοσία, τότε τι είναι;
Υπάρχουν περιπτώσεις ξεπουλήματος αρχαιοτήτων στα Κατεχόμενα της Κύπρου. Τα Κατεχόμενα είναι ένα κέντρο διερχομένων αρχαιοκάπηλων, οι οποίοι, ειδικά τα τελευταία χρόνια, φέρνουν και θησαυρούς ακόμη και από τη Συρία και καταλήγουν στη Μάλτα. Ο τζίρος της αρχαιοκαπηλίας πλησιάζει πλέον τον τζίρο των όπλων και των ναρκωτικών. Και αυτό για εμάς έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί οι ελληνικές αρχαιότητες έχουν παντού ακόμη μεγαλύτερη αξία».
Πηγή: pagenews.gr