Πολιτική

Ελλάδα: Τα επόμενα βήματα για την αναβάθμισή της στην Αν. Ευρώπη

Ελλάδα: Τα επόμενα βήματα για την αναβάθμισή της στην Αν. Ευρώπη

Πηγή Φωτογραφίας: [376462] ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Ο νέος «διάδρομος» που αναβαθμίζει τη θέση της Ελλάδας στον γεωπολιτικό χάρτη της Ανατολικής Ευρώπης.

Η Ελλάδα σταματά να λειτουργεί ως περιφερειακή δύναμη περιορισμένη στη Βαλκανική και επιδιώκει να αναλάβει ενεργό ρόλο στη νέα αρχιτεκτονική της Ανατολικής Ευρώπης. Το πολιτικό στίγμα που έθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μέσω δύο σημαντικών παρεμβάσεων τις τελευταίες ημέρες, αποτυπώνει τη βούληση της Αθήνας να μετατρέψει τα λόγια σε πράξεις. Από τη Σύνοδο Κορυφής Ουκρανίας–Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέχρι το συνέδριο «Energy Transition Summit: East Med & Southeast Europe» που διοργάνωσαν οι Financial Times και η Καθημερινή, το μήνυμα είναι σαφές: η Ελλάδα σχεδιάζει, επενδύει και διεκδικεί.

Στο επίκεντρο αυτής της στρατηγικής βρίσκεται ένας νέος «διάδρομος» διασύνδεσης, μια εναλλακτική διαδρομή που ξεκινά από την Αλεξανδρούπολη και διασχίζει τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Μολδαβία, καταλήγοντας στην Οδησσό. Αυτό το σχέδιο είχε ήδη περιγράψει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά το βράδυ της Τετάρτης, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου «Energy Transition Summit: East Med & Southeast Europe», παρείχε περισσότερες λεπτομέρειες. Η γεωγραφία του διάδρομου δεν είναι τυχαία. Συνδέει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα, παρακάμπτοντας τα Στενά του Βοσπόρου και, κατά συνέπεια, τον έλεγχο της Τουρκίας. Έτσι, καθιστά την Ελλάδα πύλη προς την Ουκρανία, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή στρατηγική για ενεργειακή διαφοροποίηση και ανθεκτικότητα στις μεταφορές.

Δεν πρόκειται για μια θεωρητική προσέγγιση. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε ζητήματα εφαρμοσμένης πολιτικής, τονίζοντας τη δυνατότητα δημιουργίας μιας πλήρους σιδηροδρομικής σύνδεσης που θα επιτρέπει τη μεταφορά φορτίων από την Αλεξανδρούπολη στην Οδησσό σε μόλις δεκαπέντε ώρες. Υπογράμμισε ότι αυτή η λύση είναι όχι μόνο ταχύτερη, αλλά και πιο αξιόπιστη, καθώς απελευθερώνεται από την τουρκική στρατηγική πίεση που ασκείται μέσω του ελέγχου των Δαρδανελίων και του Βοσπόρου. Η γεωπολιτική σημασία του έργου είναι προφανής, με την Ελλάδα να αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα για την ασφάλεια των ροών από και προς την Ουκρανία.

Η ενεργειακή διάσταση του σχεδίου είναι εξίσου σημαντική. Η Αλεξανδρούπολη, με την κατασκευή του νέου τερματικού σταθμού LNG, καθίσταται κόμβος εισαγωγής και αναδιανομής φυσικού αερίου. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την προώθηση ποσοτήτων προς τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τελικά την Ουκρανία, ενισχύοντας την ενεργειακή ανεξαρτησία της χώρας από το ρωσικό αέριο. Επιπλέον, η ύπαρξη εκτεταμένων ουκρανικών εγκαταστάσεων αποθήκευσης δημιουργεί νέα περιθώρια για εμπορική δραστηριότητα.

Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός, εξακολουθούν να υπάρχουν εμπόδια, με κυριότερο αυτό των υψηλών δασμών που επιβάλλει η Ρουμανία. Αυτός ο παράγοντας είναι κρίσιμος για την ανταγωνιστικότητα του διαδρόμου. Η Αθήνα επιδιώκει μια συνολική ρύθμιση τιμολόγησης, προκειμένου η οδός αυτή να καταστεί πραγματικά λειτουργική. Δεν πρόκειται απλώς για ένα τεχνικό ζήτημα, αλλά για ένα κομμάτι ενός ευρύτερου πλαισίου γεωοικονομικών συμφερόντων, όπου οι χώρες της περιοχής πρέπει να κατανοήσουν ότι η συνεργασία είναι απαραίτητη για τη βιωσιμότητα του σχεδίου.

Αυτή η στρατηγική δεν είναι αποκομμένη από το ευρύτερο ευρωπαϊκό πλαίσιο, καθώς η Ελλάδα προσφέρει μια σταθερή εναλλακτική λύση σε ένα σενάριο συνεχών αναταράξεων στην Ανατολική Ευρώπη. Η διαδρομή Αλεξανδρούπολη–Οδησσός μπορεί να αποτελέσει κρίσιμο κομμάτι της ευρωπαϊκής «Πράσινης Συμφωνίας» και των νέων επενδυτικών εργαλείων της ΕΕ για την Ουκρανία. Δεν είναι απλώς ένας δρόμος για ενέργεια και εμπορεύματα, αλλά και για γεωπολιτική εμβάθυνση, σταθερότητα και επιρροή.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments