Αλλαγές στο ΓΕΜΗ: Ηλεκτρονικές καταχωρίσεις και νέο πλαίσιο

Πηγή Φωτογραφίας: [372967] ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΑΔΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)
Από την 1η Σεπτεμβρίου 2025 τίθεται σε ισχύ η νέα υπουργική απόφαση (36588/24.06.2025, ΦΕΚ Β’ 3217) για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ), καθιερώνοντας αποκλειστικά ηλεκτρονικές διαδικασίες, σαφείς προθεσμίες, ενιαία τέλη και διοικητικές κυρώσεις για καθυστερήσεις ή ανακρίβειες. Η απόφαση προβλέπει και δυνατότητα αυτεπάγγελτης διόρθωσης σφαλμάτων, ενώ οδηγεί σε κατάργηση σειράς πιστοποιητικών.
Οι καταχωρίσεις διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: α) με έλεγχο νομιμότητας (όπως συστάσεις, τροποποιήσεις καταστατικών, συγχωνεύσεις) και β) αυτόματες, δηλωτικές πράξεις, όπου ο έλεγχος γίνεται δειγματοληπτικά. Η πρόσβαση στο σύστημα πραγματοποιείται αποκλειστικά μέσω του www.businessportal.gr, με χρήση των διαπιστευτηρίων TAXISnet. Ο κάθε υπόχρεος αποκτά προσωπική θυρίδα επικοινωνίας για υποβολές και παραλαβές εγγράφων.
Για τις καταχωρίσεις που απαιτούν έλεγχο, η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά εντός 20 ημερών από την απόφαση (ή 3 μηνών για αλλοδαπές εταιρείες), με κόστος 10 ευρώ. Η αρμόδια Υπηρεσία ΓΕΜΗ έχει 10 ημέρες να εγκρίνει ή απορρίψει την αίτηση. Αν ζητηθούν διορθώσεις, δίδεται 7ήμερη προθεσμία. Σε περίπτωση μη ανταπόκρισης, η αίτηση ακυρώνεται και το τέλος δεν επιστρέφεται. Οι αυτόματες καταχωρίσεις (όπως δηλώσεις και συμβολαιογραφικά έγγραφα) γίνονται χωρίς έλεγχο νομιμότητας και χωρίς κόστος, αλλά ο υπόχρεος φέρει πλήρη ευθύνη. Σε περίπτωση λαθών και μη συμμόρφωσης σε διορθώσεις, επιβάλλονται πρόστιμα.
Πιστοποιητικά και αποσπάσματα εκδίδονται ηλεκτρονικά με κόστος 5 ευρώ/έγγραφο (ένα δωρεάν ανά έτος). Η έκδοση είναι άμεση ή εντός 10 ημερών από υπάλληλο, ανάλογα με την πολυπλοκότητα. Εάν δεν καταβληθεί το τέλος εντός 10 ημερών, η αίτηση ακυρώνεται. Για διορθώσεις, υποβάλλεται νέα αίτηση με τέλος 10 ευρώ. Η νέα πράξη φέρει ΚΑΚ και επισημαίνεται ως «Ορθή Επανάληψη». Αν η διόρθωση αφορά λάθος της υπηρεσίας, γίνεται χωρίς κόστος και έχει αναδρομική ισχύ.
Από την 1η Σεπτεμβρίου καταργούνται τα πιστοποιητικά Ισχύουσας Εκπροσώπησης, Αναλυτικής Εκπροσώπησης, Ιστορικότητας και Μεταβολών, με το περιεχόμενό τους να ενσωματώνεται στα νέα ενιαία πρότυπα πιστοποιητικά.
Τα στοιχεία των υπόχρεων θα διασταυρώνονται αυτόματα με την ΑΑΔΕ και τον e-ΕΦΚΑ, με τη συναίνεση του ενδιαφερομένου. Όλες οι ενέργειες καταγράφονται με χρονοσήμανση και διατηρούνται για 5 έτη. Τα τέλη εισπράττονται ηλεκτρονικά: 50% αποδίδεται στην αρμόδια ΥΓΕΜΗ και 50% στο πληροφοριακό σύστημα της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων. Αυτό το νέο πλαίσιο καθιστά τις διαδικασίες πιο διαφανείς, γρήγορες και λιγότερο γραφειοκρατικές, ενισχύοντας τη λειτουργικότητα και την ασφάλεια των επιχειρηματικών συναλλαγών στην Ελλάδα. Αν χρειάζεστε τίτλους ή λεζάντα για το παραπάνω θέμα, μπορώ να προτείνω.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας