Policy Briefs

Η μητέρα των μαχών στην ΕΕ: Ο νέος μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός

Η μητέρα των μαχών στην ΕΕ: Ο νέος μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός
Γιατί τα νούμερα του προϋπολογισμού καλύπτονται από μυστικότητα, τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής και τι να περιμένουμε στη συνέχεια;

Σκεφτείτε οποιαδήποτε πολιτική της ΕΕ που σας ενδιαφέρει ή από την οποία επωφελείστε, ως πολίτης, πολιτικός ή ενδιαφερόμενος.

Είτε πρόκειται για τη χρηματοδότηση της ανοικοδόμησης της Ουκρανίας, είτε για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ηπείρου, είτε για τη διατήρηση των γεωργικών επιδοτήσεων, όλα αυτά συνδέονται με ένα θεμελιώδες στοιχείο: τον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ. Η διαδικασία αυτή αρχίζει σοβαρά αυτή την Τετάρτη, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει την πρώτη της πρόταση για αυτό που είναι γνωστό στην ορολογία των Βρυξελλών ως Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ), το οποίο καλύπτει την περίοδο από το 2028 έως το 2034.

Σχεδόν πίσω από κάθε μεγάλη μάχη στις Βρυξέλλες, υπάρχει μια μάχη για τα χρήματα. Και αυτή είναι η μητέρα όλων αυτών. Η μετατροπή αυτής της φιλοδοξίας σε πραγματικούς αριθμούς -ιδιαίτερα όταν πρόκειται για τη χρηματοδότηση τομέων όπως η άμυνα, την οποία οι συνθήκες απαγορεύουν επί του παρόντος- θα αποτελέσει την αρχή πολλών δύσκολων διαπραγματεύσεων με τους ηγέτες της ΕΕ και τους ευρωβουλευτές.

Εν τω μεταξύ, παραδοσιακά προγράμματα που μπορεί να μην θεωρούνται πλέον ως κορυφαίες προτεραιότητες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν βαθιές περικοπές, προκαλώντας σφοδρή αντίσταση Η προετοιμασία για την παρούσα πρόταση του ΠΔΠ χαρακτηρίστηκε από εξαιρετικό επίπεδο μυστικότητας. Λίγες λεπτομέρειες διέρρευσαν, οι περισσότερες από αυτές σκόπιμα και μόνο σε ένα πολύ τελικό στάδιο της διαδικασίας.

Αυτός ο μανδύας εμπιστευτικότητας αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα της εδραίωσης της εξουσίας της φον ντερ Λάιεν και μια απόδειξη του ελέγχου που ασκεί ο ισχυρός προσωπάρχης της, Μπγιορν Ζάιμπερτ.

Εσωτερικοί της Επιτροπής περιγράφουν ένα σύστημα “διαμερισματοποίησης” που μοιάζει με τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στις επιχειρήσεις πληροφοριών, όπου τα άτομα έχουν πρόσβαση μόνο στις πληροφορίες που είναι απολύτως απαραίτητες για τα καθήκοντά τους. Εντός της Επιτροπής, αυτό σήμαινε ότι οι συζητήσεις σχετικά με τον προϋπολογισμό γίνονταν σε απομονωμένες ομάδες, ιδίως σε υψηλού επιπέδου συνεδριάσεις στις οποίες συμμετείχαν τα γραφεία των Επιτρόπων και οι γενικοί διευθυντές.

Μια ανώτερη πηγή της ΕΕ δήλωσε ότι οι περισσότερες από αυτές τις συζητήσεις γίνονταν σε σιλό, με κάθε ομάδα να μην γνωρίζει πάνω σε τι εργάζονταν οι άλλες, και ιδιαίτερα στο σκοτάδι σχετικά με τα αριθμητικά στοιχεία για κάθε ταμείο.

Η αλήθεια είναι: οι αριθμοί θα πάνε απευθείας στο Κολέγιο των Επιτρόπων [αύριο]. Μόνο περίπου τρία άτομα τους γνωρίζουν“, αποκάλυψε η πηγή. Ενώ το προσωπικό της Επιτροπής εργάζεται πάνω σε θέματα δομής και διακυβέρνησης των ταμείων, τα οποία δεν μπορούσαν να αποτρέψουν τη διαρροή τους, οι λεπτομέρειες σχετικά με τα πραγματικά επίπεδα χρηματοδότησης παραμένουν αυστηρά φυλαγμένες.

Δύο βασικά στοιχεία

Το τρέχον ΠΔΠ για την περίοδο 2021-2027 ανέρχεται σε 1,2 τρισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που ισοδυναμεί με περίπου 1% του ΑΕΠ της ΕΕ (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα κονδύλια για την ανάκαμψη μετά την πανδημία). Λίγοι αναμένουν ότι το ποσό αυτό θα αλλάξει δραματικά.

Αντίθετα, η έμφαση θα δοθεί στην εξυπνότερη διαχείριση των δαπανών και στην καλύτερη ιεράρχηση των προτεραιοτήτων. Αρχικά, η Επιτροπή εξέτασε το ενδεχόμενο να διαρθρώσει το επόμενο ΠΔΠ γύρω από τρεις κύριους πυλώνες: έναν για τα εθνικά κονδύλια που καλύπτουν τη γεωργία και τα ταμεία συνοχής- έναν άλλο για την ανταγωνιστικότητα, την καινοτομία και τις στρατηγικές επενδύσεις- και έναν τρίτο για την ενοποίηση όλων των εξωτερικών εργαλείων.

Αν και οι γνώστες υποδηλώνουν ότι από τότε έχουν γίνει κάποιες προσαρμογές, η προσπάθεια για ριζική απλούστευση παραμένει άθικτη. “Παρόλα αυτά, αναμένουμε εκπλήξεις”, δήλωσε μια πηγή της Επιτροπής. Ο τρέχων επταετής προϋπολογισμός έχει ήδη μειώσει τον αριθμό των προγραμμάτων χρηματοδότησης από 58 σε 37 στο όνομα του εξορθολογισμού.

Ωστόσο, η Επιτροπή εξακολουθεί να βλέπει περιθώρια για περαιτέρω ενοποίηση και ένα σημαντικό ερώτημα είναι πόσο δραστική θα είναι αυτή η απλούστευση. Το άλλο είναι πόσο μακριά μπορεί να φτάσει η Επιτροπή στην αύξηση της ευελιξίας της για την ανακατανομή των κονδυλίων.

Σήμερα, η συντριπτική πλειονότητα του προϋπολογισμού της ΕΕ είναι εκ των προτέρων κατανεμημένη σε συγκεκριμένα προγράμματα, αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια για ταχεία αντίδραση ή διακριτικές δαπάνες. Η ΕΕ διαθέτει μηχανισμούς για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και απρόβλεπτων γεγονότων, αλλά το μέγεθός τους είναι περιορισμένο: περίπου 21 δισ. ευρώ, ένα μικρό μόνο κλάσμα του συνολικού ΠΔΠ.

Η Επιτροπή δεν μπορεί να μεταφέρει μονομερώς μεγάλα ποσά από τον ένα τομέα πολιτικής στον άλλο χωρίς επίσημες αναθεωρήσεις, οι οποίες απαιτούν την έγκριση τόσο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όσο και του Συμβουλίου. Αυτή η ακαμψία είναι κάτι που η νέα πρόταση προϋπολογισμού θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει, καθώς η ενίσχυση της ικανότητας της ΕΕ να διορθώνει την πορεία της σε πραγματικό χρόνο έχει καταστεί ύψιστη προτεραιότητα (όπως έδειξε η ενδιάμεση αναθεώρηση του τρέχοντος ΠΔΠ).

Ταμεία προς παρακολούθηση

Μεταξύ των πιο πολυσυζητημένων ζητημάτων θα είναι ο τρόπος χρηματοδότησης της Ουκρανίας, ο τρόπος αντιμετώπισης των αμυντικών δαπανών παρά τους νομικούς περιορισμούς και το αν θα εισαχθούν νέα κοινά μέσα χρέους (λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΕΕ πρέπει ακόμη να αποπληρώσει τον πανδημικό δανεισμό της).

Οι σκανδιναβικές χώρες, για παράδειγμα, έχουν επισημάνει ότι αν η φον ντερ Λάιεν αποφύγει τις λύσεις που βασίζονται στο χρέος, ορισμένα κράτη – μέλη μπορεί να πιέσουν να τις εισαγάγουν ούτως ή άλλως.

Αλλά αυτό που θα τραβήξει πραγματικά την προσοχή αυτή την εβδομάδα είναι τα ίδια τα προτεινόμενα ταμεία.

Οι διαρροές υποδηλώνουν ότι ένα νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανταγωνιστικότητας θα ενοποιήσει σε ένα ενιαίο μέσο έως και 12 υφιστάμενα προγράμματα, μεταξύ των οποίων: το πρόσφατα δημιουργηθέν πρόγραμμα EU4Health και το πρόγραμμα LIFE για την περιβαλλοντική και κλιματική δράση.

Μια άλλη καινοτομία φαίνεται να είναι κάτι που ονομάζεται “Εθνικές και περιφερειακές συμπράξεις“, ένας τίτλος εργασίας που έχει εμφανιστεί σε πολλαπλά σχέδια, και που θα υποστηρίζεται από ένα ενιαίο “Ευρωπαϊκό Ταμείο Οικονομικής, Εδαφικής, Κοινωνικής, Αγροτικής και Θαλάσσιας Βιώσιμης Ευημερίας και Ασφάλειας”.

Αυτό θα συγκεντρώσει τα κονδύλια υπό κοινή διαχείριση, δηλαδή τις γεωργικές επιδοτήσεις και την πολιτική για την αντιμετώπιση του κοινωνικοοικονομικού χάσματος μεταξύ των φτωχότερων και πλουσιότερων περιφερειών της ΕΕ, γνωστή ως συνοχή.

Δεδομένου ότι τα δύο αυτά ταμεία αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού της ΕΕ, η αναμενόμενη συγχώνευση των δομών τους θα μπορούσε να έχει βαθιές επιπτώσεις – όχι μόνο στη διακυβέρνηση και την εποπτεία, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο τα χρήματα κατανέμονται στα κράτη – μέλη.

Ένα κουβάρι κοινών προγραμμάτων θα αντικατασταθεί από 27 εθνικά σχέδια ειδικά για τη γεωργία και τη συνοχή, καθένα από τα οποία θα αντικατοπτρίζει τις προτεραιότητες σε επίπεδο ΕΕ, ενώ η εφαρμογή θα προσαρμόζεται σε τοπικό επίπεδο. Αυτό όμως εγείρει ακανθώδη ερωτήματα σχετικά με το ποιος ελέγχει τα κονδύλια και πώς καθορίζονται οι προτεραιότητες.

Ένα πράγμα που είναι πιθανό να παραμείνει άθικτο είναι το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το οποίο στηρίζει τις προσπάθειες καταπολέμησης της φτώχειας και τις ευάλωτες ομάδες.

Οι Σοσιαλιστές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ισχυρίστηκαν ότι αυτό ήταν μια σημαντική νίκη με αντάλλαγμα την υποστήριξη της υποψηφιότητας της φον ντερ Λάιεν για μια δεύτερη θητεία -αν και στην πραγματικότητα, το ταμείο είναι κατοχυρωμένο στις συνθήκες της ΕΕ και δεν κινδύνευσε ποτέ πραγματικά να καταργηθεί.

Η πρόταση αυτής της εβδομάδας είναι μόνο η αρχή μιας μακράς, πολύπλοκης και πολιτικά φορτισμένης διαδικασίας διαπραγμάτευσης. Τα κράτη – μέλη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (το οποίο φαίνεται να έχει παραγκωνιστεί στην παράδοση του προϋπολογισμού της ΕΕ από κάποια σχέδια που διέρρευσαν) και η Επιτροπή θα φέρουν στο τραπέζι διαφορετικές προτεραιότητες και κόκκινες γραμμές.

Η δανική προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ στοχεύει να παρουσιάσει το “διαπραγματευτικό πλαίσιο”, τον πρώτο συμβιβασμό επί της πρότασης της Επιτροπής, πριν από τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ τον Δεκέμβριο.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο