ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Μπορεί η Φον ντερ Λάιεν να δώσει το υποσχεθέν 1/3 του προϋπολογισμού της ΕΕ για το κλίμα;

Pagenews.gr | Ειδήσεις όπως είναι.
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν το υποσχέθηκε. Το ερώτημα είναι: Μπορεί να το πράξει;

Αυτή η δέσμευση έχει ήδη εξαφανιστεί, καθώς ένα σημαντικό κενό στην τρέχουσα ενσωμάτωση της κλιματικής διάστασης δεν έχει αντιμετωπιστεί, σύμφωνα με το Euractiv – Η σύνδεση με το Ταμείο Ανάκαμψης στη μετά Covid περίοδο – Το παράδειγμα των χρημάτων που δαπανώνται για αεροδρόμια

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν το υποσχέθηκε. Το ερώτημα είναι: Μπορεί να το πράξει;

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ), όντας αντιμέτωπη με την κατηγορία ότι η δεν παίρνει πλέον στα σοβαρά την «πράσινη ατζέντα» της, έχει υποσχεθεί ότι το 1/3 των 2 τρισεκατομμυρίων ευρώ από τον γιγαντιαίο προϋπολογισμό της ΕΕ θα διατεθεί σε πολιτικές για το κλίμα και τη βιοποικιλότητα.

Στην πραγματικότητα, αυτή η δέσμευση έχει ήδη εξαφανιστεί, καθώς ένα σημαντικό κενό στην τρέχουσα ενσωμάτωση της κλιματικής διάστασης δεν έχει αντιμετωπιστεί.

Η Επιτροπή θέλει να αυξήσει τον προϋπολογισμό της ΕΕ σε μόλις 2 τρισεκατομμύρια ευρώ από το 2028 (από 1,2 τρισεκατομμύρια ευρώ στα επταετή έτη έως το 2027).

Όπως δήλωσε σήμερα στους δημοσιογράφους ένας αξιωματούχος της ΕΕ «το 35% αυτού πρέπει να έχει θετική επίδραση στο κλίμα και τη βιοποικιλότητα».

Ακόμη και πριν οι ευρωβουλευτές και οι κυβερνήσεις αρχίσουν να εργάζονται για το νομοσχέδιο, δεν είναι σαφές εάν η πράσινη υπόσχεση της Γερμανίδας ισχύει δεδομένων των ρητρών, των περιορισμών και των συντελεστών που «θολώνουν τα νερά».

Το παράδειγμα με τα αεροδρόμια

Το παράδειγμα με τα αεροδρόμια είναι χαρακτηριστικό. Για κάθε 100 ευρώ από τα χρήματα της ΕΕ που δαπανώνται σε έναν νέο διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης ή στην επέκταση ενός τερματικού σταθμού αεροδρομίου, 40 ευρώ θεωρείται ότι έχουν δαπανηθεί για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.

Από την άλλη πλευρά, εάν αυτά τα 100 ευρώ διατεθούν για την προστασία και την αποκατάσταση υγροτόπων και τυρφώνων, υπολογίζονται 3 φορές. Συγκεκριμένα μία φορά για τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, μία φορά για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και μία φορά για την περιβαλλοντική αποκατάσταση.

Ακόμα και στην ομολογουμένως απίθανη περίπτωση που το σύνολο των 2 τρισεκατομμυρίων ευρώ της προέδρου της ΕΕ διατεθεί σε διαδρόμους προσγείωσης-απογείωσης αεροδρομίων, ο στόχος του 35% θα ξεπεραστεί εύκολα κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες.

Η σύνδεση με το Ταμείο Ανάκαμψης στη μετά Covid περίοδο   

Αυτό το περιθώριο για διπλή ή τριπλή καταμέτρηση δεν είναι κάτι καινούργιο. Υπάρχει ήδη στον τρέχοντα στόχο ενσωμάτωσης του 30% μόνο για το κλίμα.

Μάλιστα ένας στόχος 37,5% συνδέθηκε με το Ταμείο Ανάκαμψης μετά την περίοδο του Covid.

Αυτό έχει ήδη προκαλέσει κριτική από τον εποπτικό φορέα του προϋπολογισμού της ΕΕ.

Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο κατέληξε πέρυσι στο συμπέρασμα ότι «ορισμένα έργα που χαρακτηρίστηκαν ως πράσινα διαπιστώθηκε ότι δεν έχουν άμεση σύνδεση με την πράσινη μετάβαση, μετά από προσεκτικότερη εξέταση».

Αυτό που γνωρίζουμε επίσης είναι ότι το πρόγραμμα LIFE (το μόνο που χρηματοδοτεί άμεσα έργα για τη φύση επί τόπου) έχει καταργηθεί.

Τουλάχιστον θεωρητικά, έχει απορροφηθεί σε ένα Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανταγωνιστικότητας ύψους 234 δισεκατομμυρίων ευρώ. 

Παρόλο που υπάρχουν διάφοροι νόμοι της ΕΕ που απαιτούν από τις κυβερνήσεις να προσπαθήσουν να σταματήσουν την απώλεια βιοποικιλότητας (εδώ και δεκαετίες απέτυχαν να κάνουν) το μέτριο ποσό των 5,4 δισεκατομμυρίων ευρώ από τον τρέχοντα προϋπολογισμό των 1,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ δεν είναι πλέον περιορισμένο.

Πηγή: pagenews.gr