EDITOR'S PICK

Made in China και στην πολυτέλεια: Η μεγάλη ανατροπή στην καταναλωτική κουλτούρα

Made in China και στην πολυτέλεια: Η μεγάλη ανατροπή στην καταναλωτική κουλτούρα

Πηγή Φωτογραφίας: AP PHOTO//Made in China και στην πολυτέλεια: Η μεγάλη ανατροπή στην καταναλωτική κουλτούρα

Αντίο Cartier, γεια σου Laopu: Η νέα πολυτέλεια είναι… κινεζική

Οι πολυτελείς τσάντες, τα χρυσά κοσμήματα και τα ακριβά καλλυντικά παραμένουν σύμβολα status στην Κίνα — μόνο που, πλέον, η προέλευσή τους δεν είναι απαραίτητα… γαλλική ή ελβετική. Η Laopu, η Mao Geping και η Songmont, τοπικά brands με ισχυρό εθνικό αφήγημα, εκτοπίζουν σταδιακά τους παγκόσμιους κολοσσούς της πολυτελούς αγοράς, όπως οι Cartier, Louis Vuitton και Lancôme.

Από το μαιευτήριο στο κατάστημα Laopu

Η 35χρονη Λιν Ανφάνγκ, οικονομολόγος στο Πεκίνο, θυμάται πως από το δωμάτιο του μαιευτηρίου της παρατηρούσε ουρές έξω από το κατάστημα της Laopu. Ένα χρόνο αργότερα, ο σύζυγός της της χάρισε ένα μενταγιόν της μάρκας αξίας 1.600 δολαρίων. «Είναι απλά κομψό. Γιατί να συνεχίσουμε να πληρώνουμε μόνο για το brand, όταν πλέον έχουμε δικά μας κομμάτια υψηλής ποιότητας και πολιτιστικής αξίας;» λέει.

Τα προϊόντα της Laopu —όπως δαχτυλίδια με λουλούδια, χτενάκια με φοίνικες και φυλαχτά σε σχήμα κολοκύθας— απευθύνονται σε ένα κοινό που αναζητά προσωπική ταύτιση, αισθητική λεπτομέρεια και συμβολισμό. Η στροφή αυτή, εν μέρει εθνική αλλά και οικονομικά λογική, αντικατοπτρίζει μια βαθύτερη κοινωνική μετατόπιση.

Χρυσάφι, όχι λογότυπο

Η Laopu, που το 2024 εισήχθη στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ και αποτιμάται ήδη σε πάνω από $15 δισ., ειδικεύεται σε χρυσά κοσμήματα — κάτι που οι ευρωπαϊκοί οίκοι συνήθως αποφεύγουν. Ο πρόεδρός της, Σου Γκαομίνγκ, δήλωσε ότι η επιτυχία τους οφείλεται στο ότι «δεν έχουν άμεσο ανταγωνισμό». Οι μίνιμαλ μπουτίκ της Laopu προσφέρουν στους πελάτες Evian και σοκολατάκια Godiva, μια υβριδική εμπειρία Δύσης και Ανατολής, με στόχο την ασιατική ελίτ.

Οικονομική επιβράδυνση, νέα πρότυπα

Η Bain & Company εκτιμά ότι οι πωλήσεις πολυτελών ειδών στην Κίνα μειώθηκαν κατά 20% το 2024, φτάνοντας κάτω από τα $50 δισ. Οι πωλήσεις της Richemont (Cartier) έπεσαν κατά 23%, ενώ η μετοχή της Kering (Gucci, YSL) βούλιαξε πάνω από 20%. Η υποχώρηση αποδίδεται όχι μόνο στην οικονομική επιβράδυνση, αλλά και στη ριζική αλλαγή καταναλωτικής κουλτούρας.

Η Σοφία Τζανγκ, 32 ετών, πρώην πιστή στις Lancôme και Estée Lauder, πλέον προτιμά τη Mao Geping — μια εγχώρια μάρκα μακιγιάζ εμπνευσμένη από την παραδοσιακή κινέζικη θεατρική τέχνη. «Παλιά πίστευα ότι μόνο τα ακριβά ξένα προϊόντα αξίζουν», λέει. «Αλλά τώρα που βρήκα κάτι που μου ταιριάζει και σέβεται την αισθητική μου, δύσκολα γυρνάω πίσω.»

Όταν η παράδοση συναντά το Instagram

Η Songmont, startup τσαντών με τιμές από $529, παντρεύει παραδοσιακά κινεζικά μοτίβα με σύγχρονο design. Τα υλικά της προέρχονται από τη Γερμανία και την Ιταλία, ενώ στο marketing επιστρατεύονται πρόσωπα όπως η τενίστρια Λι Να. Η εστίαση στη βιωσιμότητα, την ποιότητα και την «made in China» περηφάνια είναι το νέο τρίπτυχο της επιτυχίας.

Η Δύση δεν έχει ακόμα απαντήσει

Ο Johann Rupert της Richemont παραδέχθηκε ότι η Laopu συνδέεται με τον πατριωτισμό και έχει «πλεονεκτήματα», επιμένοντας όμως ότι η Cartier είναι «παγκόσμια». Όμως η παγκοσμιότητα δεν είναι πια ατού από μόνη της. Είναι μάλλον πρόκληση για επαναπροσδιορισμό. Για πρώτη φορά, ένα εγχώριο κινεζικό brand έχει φτάσει να ανταγωνίζεται —όχι απλώς να μιμείται— την ευρωπαϊκή πολυτέλεια.

Αξιοσημείωτο είναι και το soft power των κινεζικών brands: ο σταρ του NBA Victor Wembanyama εμφανίστηκε δημόσια με μενταγιόν Laopu, σε εκδήλωση στη Νέα Υόρκη. Και ενώ οι διασημότητες ανοίγουν δρόμο, το ερώτημα παραμένει: είναι έτοιμη η Δύση να δεχτεί ένα νέο, αυθεντικό, “Made in China” luxury;

Το brand δεν είναι μόνο όνομα — είναι αφήγημα

Η νέα γενιά καταναλωτών της Κίνας δεν ψάχνει απλώς το πιο ακριβό. Ψάχνει αυτό που την εκφράζει — πολιτισμικά, αισθητικά, και τελικά, κοινωνικά. Σε μια εποχή ρευστότητας, η πολυτέλεια αποκτά νέο νόημα: τοπικότητα με κύρος, όχι παγκοσμιότητα με όγκο.

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments