Γεωπολιτικά

Η Τουρκία δουλεύει για εγχώριο κινητήρα στο μαχητικό αεροσκάφος ΚΑΑΝ

Η Τουρκία δουλεύει για εγχώριο κινητήρα στο μαχητικό αεροσκάφος ΚΑΑΝ

Πηγή Φωτογραφίας: Turkish Minute, Egypt set to join Turkey's KAAN fighter jet program: reports

Η Turkish Aerospace Industries (TAI) σχεδιάζει να ενσωματώσει έναν εγχώρια κατασκευασμένο κινητήρα τζετ στο μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς KAAN έως το 2032, μια κίνηση που θα σηματοδοτήσει ένα σημαντικό ορόσημο στην προσπάθεια της Τουρκίας για αυτονομία στον τομέα της άμυνας

Στο τεύχος Ιουλίου του Gökvatan, του εσωτερικού της περιοδικού, η TAI ανακοίνωσε ότι οι πρώτες δοκιμές εδάφους του κινητήρα TF-35000 turbofan, που αναπτύχθηκε ειδικά για το KAAN, θα ξεκινήσουν το 2026. Η ενσωμάτωση του κινητήρα στο αεροσκάφος έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2032.

Όπως αναφέρει το turkish minute, το πρόγραμμα αντιπροσωπεύει μια στρατηγική στροφή από την εξάρτηση από τους κινητήρες General Electric F110 αμερικανικής κατασκευής, οι οποίοι τροφοδοτούν τα πρώτα στάδια παραγωγής του KAAN, προς ένα πλήρως εγχώριο σύστημα πρόωσης. Εάν το πρόγραμμα στεφθεί με επιτυχία, η Τουρκία θα ενταχθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Κίνα και τη Ρωσία ως μία από τις λίγες χώρες που διαθέτουν μαχητικό αεροσκάφος πέμπτης γενιάς που τροφοδοτείται εξ ολοκλήρου από εγχώριο κινητήρα.

Φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα, βασικά ορόσημα

Ο γενικός διευθυντής της TAI, Μεχμέτ Ντεμιρόγλου, μιλώντας στην Έκθεση Αεροπορίας του Παρισιού τον Ιούνιο, δήλωσε ότι η φάση του αρχικού σχεδιασμού του TF-35000 έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, με τα πρώτα πρωτότυπα να αναμένονται μέχρι το τέλος του έτους. Οι δοκιμές εδάφους έχουν προγραμματιστεί για το 2026, οι δοκιμές υβριδικών πρωτοτύπων για το 2029 και η πλήρης ενσωμάτωση του κινητήρα στα αεροσκάφη παραγωγής για το 2032.

Ο TF-35000 αναπτύσσεται από την TUSAŞ Engine Industries (TEI), μια κρατική εταιρεία. Ο Γενικός Διευθυντής της TEI, Μαχμούτ Ακσίτ, επιβεβαίωσε ότι ο κινητήρας θα παράγει 35.000 λίβρες ώσης, κατατάσσοντάς τον μεταξύ των πιο ισχυρών της κατηγορίας του. Ο Ακσίτ είπε επίσης ότι ο κινητήρας αναμένεται να επιτρέψει στο KAAN να πετάξει με υπερηχητική ταχύτητα χωρίς μετάκαυση.

Σύμφωνα με την TEI, ο κινητήρας ενσωματώνει υπερκράματα ανθεκτικά σε υψηλές θερμοκρασίες και διαθέτει προηγμένες τεχνολογίες ψύξης, επικάλυψης και αποδοτικότητας καυσίμου. Αυτά έχουν ως στόχο να βελτιώσουν την εμβέλεια του αεροσκάφους και να μειώσουν την υπογραφή του στο υπέρυθρο, μια βασική απαίτηση για τις μυστικές επιχειρήσεις.

Ένα από τα ενδιάμεσα στάδια περιλαμβάνει την κατασκευή ενός υβριδικού πρωτοτύπου KAAN που θα τροφοδοτείται από έναν κινητήρα TF-35000 και έναν κινητήρα F110. Εάν οι πτητικές δοκιμές αποδειχθούν επιτυχείς, η πλήρης παραγωγή με χρήση μόνο του εγχώριου κινητήρα θα ξεκινήσει το 2032.

Ιστορικές παραλληλίες και κίνδυνοι

Ο κύκλος ανάπτυξης αντικατοπτρίζει το χρονοδιάγραμμα άλλων προγραμμάτων πέμπτης γενιάς. Για παράδειγμα, ο κινητήρας Pratt & Whitney F119, που τροφοδοτεί το F-22 Raptor της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, άρχισε να σχεδιάζεται το 1983, με την πρώτη του πτήση να πραγματοποιείται το 1997, μετά από περισσότερο από μια δεκαετία ανάπτυξης.

Δεδομένου ότι η Τουρκία ξεκίνησε την ανάπτυξη του TF-35000 στις αρχές της δεκαετίας του 2020, η ολοκλήρωσή του έως το 2032 θα ακολουθήσει ένα παρόμοιο χρονικό διάστημα 10 έως 12 ετών. Ωστόσο, όπως σημείωσε ο Ακσίτ, η ενσωμάτωση όλων των εξαρτημάτων ενός σύγχρονου κινητήρα turbofan είναι εξαιρετικά περίπλοκη. Καθυστερήσεις ενδέχεται να προκύψουν από προβλήματα προμήθειας υλικών, παρατεταμένες φάσεις δοκιμών ή εμπόδια στην πιστοποίηση από τις ρυθμιστικές αρχές. Ακόμη και μικρά προβλήματα με το σχεδιασμό των πτερυγίων, τη σταθερότητα των κραδασμών ή τη θερμική απόδοση μπορούν να καθυστερήσουν την πρόοδο για χρόνια.

Στρατηγικές ικανότητες και τεχνολογική πρόοδος

Τα μαχητικά πέμπτης γενιάς χαρακτηρίζονται από σχεδιασμό στέλθ, εσωτερικούς χώρους για όπλα, ικανότητα υπερκρουαζιέρας, προηγμένο ραντάρ AESA και συγχώνευση αισθητήρων, δυνατότητες δικτυακού πολέμου και εκτεταμένη χρήση σύνθετων υλικών. Τα συστήματα πρόωσης πρέπει επομένως να παρέχουν όχι μόνο υψηλή ώθηση, αλλά και χαμηλή ορατότητα σε ραντάρ και αισθητήρες υπερύθρων, καθώς και αρθρωτή δυνατότητα συντήρησης.

Η Τουρκία έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο σε βασικές τεχνολογίες γενικής εφαρμογής. Σε συνεργασία με το Συμβούλιο Επιστημονικής και Τεχνολογικής Έρευνας της Τουρκίας (TÜBİTAK), η χώρα παρήγαγε το πρώτο της πτερύγιο στροβίλου από υπερκράμα νικελίου μονοκρυσταλλικού τύπου το 2017, ακολουθούμενο από δίσκους συμπιεστή και δίσκους στροβίλου από τιτάνιο το 2018. Έχει επίσης εγκαταστήσει εργαστήρια προηγμένων υλικών και εγχώριες εγκαταστάσεις τήξης και χύτευσης. Αυτές οι δυνατότητες είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή των ανθεκτικών στη θερμότητα εξαρτημάτων που απαιτούνται στους κινητήρες πέμπτης γενιάς.

Ωστόσο, ο βαθμός αυτάρκειας σε επιστρώσεις που απορροφούν τα ραντάρ και σε σύνθετα υλικά για το σκελετό του αεροσκάφους παραμένει ασαφής στις πληροφορίες που διατίθενται από ανοικτές πηγές.

Η ονομαστική ώθηση 35.000 λιβρών, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση των δύο κινητήρων του KAAN, αναμένεται να προσδώσει στο αεροσκάφος ευνοϊκή αναλογία ώθησης προς βάρος και χαμηλή υπογραφή υπέρυθρης ακτινοβολίας, ενισχύοντας τόσο το προφίλ κάλυψης όσο και τις επιδόσεις του. Το αν θα μπορεί επίσης να ανταποκριθεί σε κριτήρια όπως η γεωμετρία εξάτμισης χαμηλής ορατότητας, η ευκολία συντήρησης και η διαρκής λειτουργική αξιοπιστία θα εξαρτηθεί από τις μελλοντικές πτητικές δοκιμές.

Ο σχεδιασμός της TAI παραμένει φιλόδοξος. Ενώ οι πρόσφατες εξελίξεις στην παραγωγή υλικών και τον σχεδιασμό κινητήρων αυξάνουν τη σκοπιμότητα του προγράμματος, η επιτυχία θα εξαρτηθεί επίσης από παράγοντες που δεν σχετίζονται με τη μηχανική, όπως οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, οι περιορισμοί στη μεταφορά τεχνολογίας και οι μεταβαλλόμενες γεωπολιτικές δυναμικές.

Εάν το χρονοδιάγραμμα τηρηθεί, ο κινητήρας TF-35000 του KAAN θα υποβληθεί σε αρχικές δοκιμές εδάφους το 2026 και θα τροφοδοτήσει το αεροσκάφος με πλήρη εγχώρια πρόωση έως το 2032.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments