Ρεύμα: Χιλιάδες καταναλωτές αλλάζουν τιμολόγιο

Πηγή Φωτογραφίας: ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΔΕΗ(ΓΙΑΝΗΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI)
Μια σιωπηλή αλλά σαρωτική μετατόπιση βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά λιανικής ηλεκτρικής ενέργειας. Μέσα σε λίγους μήνες εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις εγκαταλείπουν τα πράσινα κυμαινόμενα τιμολόγια και επιλέγουν τη σιγουριά των μπλε, δηλαδή των συμβολαίων με σταθερή τιμή κιλοβατώρας χωρίς αιφνίδιες αυξήσεις και εκπλήξεις.
Η τάση αυτή ενισχύεται θεαματικά τον Αύγουστο, μετά την ανακοίνωση από τους προμηθευτές ιδιαίτερα υψηλών χρεώσεων στα κυμαινόμενα προϊόντα, με αυξήσεις έως και 24%. Η ψαλίδα μεγάλωσε πάνω από 10 λεπτά -μεταξύ ακριβότερης και φθηνότερης χρέωσης-, με τις τιμές να ξεκινούν από τα 15,15 λεπτά και να φτάνουν μέχρι τα 25,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα, ανεβάζοντας τον μέσο όρο του Αυγούστου στα πράσινα τιμολόγια πάνω από τα 20 λεπτά. Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο στα σταθερά πακέτα τιμολόγησης που τους δίνουν τη δυνατότητα να κλειδώσουν μια ανταγωνιστική τιμή για 12 μήνες ή και περισσότερο, με χρέωση ακόμη και κάτω από τα 10 λεπτά ανά κιλοβατώρα, δηλαδή φθηνότερα πάνω από 53%.
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Η δυναμική της αλλαγής αποτυπώνεται ήδη στους αριθμούς: μόνο το πρώτο πεντάμηνο του έτους σχεδόν 1 στους 4 πελάτες με κυμαινόμενο τιμολόγιο αποφάσισε να εγκαταλείψει το μοντέλο μεταβλητών χρεώσεων. Περισσότεροι από 240.000 καταναλωτές αποχώρησαν από τα πράσινα προϊόντα, στρεφόμενοι κατά κύριο λόγο στα σταθερά μπλε τιμολόγια, τα οποία στο ίδιο διάστημα προσέλκυσαν 440.000 νέες συνδέσεις. Συνολικά, η δεξαμενή των «μπλε» καταναλωτών γεμίζει συνεχώς, με τους πελάτες να υπολογίζονται σε πάνω από 1,2 εκατομμύριο, όταν στο τέλος της περσινής χρονιάς ήταν 800.000.
Η μεγάλη διαφορά δεν αφορά μόνο την τιμολόγηση, αλλά και την ψυχολογία: τα μπλε συμβόλαια προσφέρουν διάρκεια 12-24 μηνών και σταθερές χρεώσεις βρέξει χιονίσει, που ξεκινούν ακόμη και από 9,9 λεπτά ανά κιλοβατώρα, τιμή που απέχει αισθητά από τον μέσο όρο των κυμαινόμενων προγραμμάτων. Η επάνοδος στη σταθερότητα που μέχρι πρότινος θεωρούνταν… πολυτέλεια ως επιλογή των πιο συντηρητικών πελατών αποτελεί πλέον κυρίαρχη στρατηγική για εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες που έχουν κουραστεί από τη μεταβλητότητα και θέλουν προβλεψιμότητα χρεώσεων.
Από την πλευρά τους, και οι πάροχοι έχουν ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της αγοράς προσφέροντας νέα μπλε προϊόντα με ελκυστικές τιμές εκκίνησης ενισχύοντας τον ανταγωνισμό στο σταθερό ρεύμα. Πλέον στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν ότι έως το φθινόπωρο οι πελάτες με μπλε τιμολόγια θα έχουν αυξηθεί ακόμη περισσότερο και μέχρι το επόμενο καλοκαίρι (αν δεν υπάρξει κάποια θεαματική αλλαγή) θα έχουν διπλασιαστεί καθιστώντας αυτή την κατηγορία τη μοναδική που κερδίζει σταθερά μερίδιο αγοράς.
Το αίνιγμα της παραμονής στα πράσινα
Η αδράνεια, η έλλειψη ενημέρωσης, η απέχθεια στις μετακινήσεις, αλλά και ο φόβος της αλλαγής από μεγάλη μερίδα των καταναλωτών που δεν έχουν σαφή εικόνα τού τι σημαίνει για την τσέπη της κάθε τιμολόγιο είναι οι κυριότεροι λόγοι που παρά την τεράστια διαφορά τιμών μεταξύ πράσινων και μπλε και τις αυξημένες μετακινήσεις (από το πράσινο) κάτω από 4 εκατομμύρια πελάτες εξακολουθούν ακόμη να βρίσκονται καθηλωμένοι στο ειδικό τιμολόγιο.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, σήμερα το 60% των καταναλωτών παραμένει αμετακίνητο και αξιοποιεί ό,τι του πουλήσει ο πάροχος. Το υπόλοιπο 40% είναι ενεργό και αυτό που παρακολουθεί τις τιμές. Μια άποψη που διατυπώνουν στην αγορά είναι ότι τα πράσινα ανεβάζουν τιμές, για να σπρώξουν τους καταναλωτές στα μπλε. Αν κρίνουμε πάντως από τη στάση που κρατούν οι θιασώτες του ειδικού τιμολογίου, η πλειονότητα του κόσμου δεν έχει πάρει το μήνυμα…
Τα κόκκινα τιμολόγια της ΡΑΑΕΥ και το νέο τοπίο
Σε αυτό το μεταβαλλόμενο τοπίο σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι προτάσεις για τα νέα κόκκινα ευέλικτα τιμολόγια που σχεδιάζει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) να προσθέσει στη χρωματική παλέτα από τον Σεπτέμβριο. Τη νέα αγορά άνοιξε στις αρχές καλοκαιριού το τιμολόγιο Picasso της Protergia, το οποίο έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα μια νέα κατηγορία χρεώσεων με κύριο χαρακτηριστικό τη σταθερή τιμή σε μηνιαία βάση, προαγοράζοντας στην πραγματικότητα ένα συγκεκριμένο πακέτο κατανάλωσης.
Παρά την αναστάτωση που έφερε στον ανταγωνισμό το νέο προϊόν, για το οποίο η ΡΑΑΕΥ χρειάστηκε τη συνδρομή ακόμη και της Ε.Ε. για να αποφασίσει σε ποια κατηγορία θα το εντάξει, επικράτησε η άποψη για μεγαλύτερη ευελιξία στα τιμολόγια. Ετσι σχεδιάστηκε η εναλλακτική κατηγορία του κόκκινου τιμολογίου. Και δεν είναι μόνο το Picasso. Υπάρχουν αρκετές εταιρείες που επιθυμούν να βάλουν στην αγορά τιμολόγια με διάφορες παραλλαγές του μπλε και του κόκκινου της Protergia που τις εξυπηρετεί η διεύρυνση που επιχειρεί η ΡΑΑΕΥ.
Ποια είναι η αλλαγή; Για πρώτη φορά οι προμηθευτές έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν προϊόντα τύπου «πακέτο», όπου η μηνιαία κατανάλωση θα καλύπτεται εν μέρει ή και εξ ολοκλήρου από σταθερή πάγια χρέωση. Στην ουσία, η ηλεκτρική ενέργεια μετατρέπεται σε συνδρομητική υπηρεσία, στο πρότυπο των τηλεπικοινωνιών.
Πώς θα λειτουργεί
Σε αντίθεση με τα μπλε, πράσινα και κίτρινα τιμολόγια, όπου η κατανάλωση τιμολογείται αυστηρά ανά κιλοβατώρα, τα κόκκινα συμβόλαια δίνουν νέες δυνατότητες. Ενα σταθερό ποσό τον μήνα θα μπορεί να καλύπτει συγκεκριμένο πακέτο κατανάλωσης ή και το σύνολο των κιλοβατώρων που χρησιμοποιεί ο πελάτης. Επίσης, το σταθερό κόστος θα μπορεί να αναθεωρείται ανά εξάμηνο με βάση τους όρους του κάθε προϊόντος και οι πάγιες χρεώσεις θα είναι δυνατόν να διαμορφώνονται ανά κλίμακα κατανάλωσης (π.χ. ένα ποσό για τις πρώτες 200 κιλοβατώρες, ένα για τις επόμενες 200 κ.τ.λ.).
Με τα νέα αυτά τιμολόγια ο λογαριασμός γίνεται προβλέψιμος, ιδιαίτερα για όσους έχουν σταθερά πρότυπα κατανάλωσης. Ταυτόχρονα, δίνεται η δυνατότητα σε παρόχους να λανσάρουν εξατομικευμένα πακέτα, προσαρμοσμένα στις ανάγκες κάθε πελάτη ή νοικοκυριού. Πρακτικά, ο καταναλωτής θα μπορεί να προπληρώνει ένα συγκεκριμένο ποσό κάθε μήνα και να γνωρίζει από πριν τι θα πληρώσει τουλάχιστον για το βασικό σκέλος του λογαριασμού του. Πρόκειται για προϊόντα που δεν συνδέονται με τη χονδρεμπορική αγορά, αλλά προσαρμόζονται βάσει της κατανάλωσης του πελάτη ή άλλων δεικτών. Εχουν ελάχιστη διάρκεια 12 μηνών, χωρίς δυνατότητα μονομερούς τροποποίησης από τον πάροχο και ενσωματώνουν σαφείς μηχανισμούς ρήτρας και εκπτώσεων.
Ολα δείχνουν ότι η ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας εισέρχεται σε φάση ριζικής αναδιάταξης με φόντο τη μαζική στροφή των καταναλωτών προς τα σταθερά τιμολόγια και την ένταση του ανταγωνισμού μεταξύ παρόχων. Η επόμενη μέρα δεν θα κριθεί μόνο από τις τιμές, αλλά από τη στρατηγική, την καινοτομία και τη μετάβαση στο μοντέλο του ενεργειακού συνεργάτη.
Η Protergia επιδιώκει πρωταγωνιστικό ρόλο με στόχο μεριδίου 30% (από 22% σήμερα), η Elpedison ετοιμάζει πλήρες rebranding από τον Σεπτέμβριο, ενώ η nrg και ο Ηρων συγχωνεύονται σε ένα νέο σχήμα που φιλοδοξεί να αμφισβητήσει την κυριαρχία των μεγάλων. Το φθινόπωρο αναμένεται κρίσιμο για την επανατοποθέτηση όλων των παικτών στην αγορά λιανικής.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας