Η αφίσα, άλλοτε κυρίαρχη στο αστικό τοπίο, περνάει σε νέα, αυστηρά ρυθμισμένα ή ακόμα και απαγορευτικά πλαίσια.
Από τη «ζούγκλα» των αφισών στην καθαρή πόλη
Η αρχή έγινε το 2006 στο Σάο Πάολο, όπου με τον νόμο Cidade Limpa, η δημοτική αρχή κατήργησε σχεδόν κάθε μορφή εξωτερικής διαφήμισης. Μέσα σε λίγους μήνες, 15.000 πινακίδες κατέβηκαν, ενώ η εικόνα της πόλης μεταμορφώθηκε. Αντίστοιχα, το 2014 η Γκρενόμπλ στη Γαλλία έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή μεγαλούπολη χωρίς διαφημιστικά billboard, δίνοντας τη θέση τους σε δέντρα και κοινοτικές ενημερωτικές πινακίδες.
Η Ευρώπη δοκιμάζει διαφορετικά μοντέλα
Στη Γενεύη, η πρόταση για απαγόρευση της υπαίθριας διαφήμισης κρίθηκε στις κάλπες, με μικρή διαφορά υπέρ του «όχι», αλλά η συζήτηση παραμένει ανοιχτή. Αντίθετα, το Άμστερνταμ και το Εδιμβούργο επέλεξαν στοχευμένες απαγορεύσεις. Στην ολλανδική πρωτεύουσα, από το 2021 απαγορεύτηκαν οι διαφημίσεις για προϊόντα υψηλής περιβαλλοντικής επιβάρυνσης (όπως SUV, αεροπορικά ταξίδια και καύσιμα), ενώ η σκωτσέζικη πόλη ακολούθησε με παρόμοια προσέγγιση το 2024.
Απαγορεύσεις και στην Ασία και τις ΗΠΑ
Στην Ινδία, μετά από δυστύχημα λόγω κατάρρευσης παράνομης διαφημιστικής πινακίδας, η πόλη Τσενάι και το κρατίδιο Ταμίλ Ναντού προχώρησαν σε νέο νομικό πλαίσιο, βάζοντας κανόνες σε έναν χώρο που μέχρι πρότινος λειτουργούσε ανεξέλεγκτα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τέσσερις Πολιτείες – Βερμόντ, Μέιν, Χαβάη και Αλάσκα – έχουν γενική απαγόρευση billboard εδώ και δεκαετίες, κυρίως για την προστασία του τοπίου.
Ρύθμιση, όχι απαραίτητα κατάργηση
Το Παρίσι δείχνει μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση. Μέσω Ρυθμιστικού Κανονισμού Υπαίθριας Διαφήμισης (RLP), καθορίζει επακριβώς πού και τι είδους διαφημίσεις επιτρέπονται στον δημόσιο χώρο. Αντί να καταργήσει την αφίσα, την εντάσσει σε ένα αυστηρό αλλά λειτουργικό πλαίσιο.
Η μάχη κατά της οπτικής ρύπανσης δεν έχει ενιαία μορφή. Σε άλλες πόλεις εφαρμόζεται με ριζικές απαγορεύσεις και σε άλλες με στοχευμένες ρυθμίσεις. Όμως, το παγκόσμιο μήνυμα είναι κοινό: η υπαίθρια διαφήμιση επαναξιολογείται και η αφίσα χάνει το αυτονόητο προνόμιό της στον δημόσιο χώρο.
Πηγή: pagenews.gr