Πόλη στην Ευρώπη δίνει χρήματα στους πολίτες για να δημιουργήσουν τα δικά τους πάρκα

Πηγή Φωτογραφίας: Nomadic Mat, How to Spend Up to a Week in Vienna (Updated 2025)
Στην Ευρώπη υπάρχει μια πόλη όπου οι κάτοικοί της έχουν τη δυνατότητα, με δική τους πρωτοβουλία, να δημιουργήσουν μικρούς δημόσιους χώρους πρασίνου, χρησιμοποιώντας κονδύλια που διαθέτει ο δήμος ειδικά γι’ αυτό τον σκοπό.
Ο λόγος για τη Βιέννη, μια πόλη που ξεχωρίζει για τις οικολογικές της πολιτικές και τη δέσμευσή της στη βιώσιμη ανάπτυξη. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ακόμη αρκετές προκλήσεις. Μιλώντας στον Guardian, η Jana, κάτοικος της 18ης συνοικίας, εξηγεί πως η κατασκευή ξύλινων πλατφορμών και ζαρντινιέρων – ο πιο απλός τρόπος να στηθεί ένα μικρό πάρκο – προσφέρει λίγο πράσινο σε ένα τσιμεντένιο περιβάλλον. «Δεν υπάρχει ούτε ένα δέντρο στον δρόμο, μόνο παρκαρισμένα αυτοκίνητα και στις δύο πλευρές», αναφέρει.
Το πάρκο της ονομάζεται grätzloase, δηλαδή “γειτονιά-όαση”, και βρίσκεται σε μια γωνία του δρόμου. Με τη στήριξη των αρχών, πάνω από 100 τέτοιοι χώροι έχουν δημιουργηθεί στη Βιέννη από το 2015. Το πρόγραμμα θεωρείται επιτυχημένο επειδή συνδυάζει χαμηλό κόστος, συμμετοχή των κατοίκων και ευρεία αποδοχή. Στη θεωρία, κάθε πολίτης της Βιέννης μπορεί να φτιάξει το δικό του πάρκο. Ο οργανισμός Local Agenda 21, χρηματοδοτούμενος από τον δήμο, προσφέρει επιχορηγήσεις έως 5.000 ευρώ και καθοδήγηση για τις γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Η Jana άκουσε πρώτη φορά για το πρόγραμμα σε ένα πάρτι το 2019, όταν κάποιος της μίλησε για ένα παρόμοιο εγχείρημα. «Πέρασα από εκεί, το είδα και σκέφτηκα: ‘Είναι υπέροχο’», θυμάται. Παρότι ενθουσιάστηκε, χρειάστηκε μέχρι τον χειμώνα του 2020 για να πάρει την απόφαση μαζί με τους συγκάτοικους της να ξεκινήσουν. «Ήταν περίπλοκο, με πολλά έντυπα και υπολογισμούς κόστους», λέει. Ωστόσο, είχαν κάποια πλεονεκτήματα: ένας από τους συγκάτοικούς της ήταν ξυλουργός, οπότε μπορούσε να αναλάβει την κατασκευή, και ο δήμος τους ενημέρωσε για ένα παλιό πάρκο που διαλύθηκε, το οποίο μπορούσαν να ανακυκλώσουν. Το μόνο που απέμενε ήταν να πείσουν τους γείτονες – κάτι όχι τόσο εύκολο. «Μερικοί μάς κοιτούσαν περίεργα όσο χτίζαμε. Άλλοι αναρωτιούνταν γιατί να χαθεί μια θέση πάρκινγκ», αναφέρει η Jana.
Παρόλα αυτά, το μικρό παρκο ολοκληρώθηκε και πρόσφατα απέκτησε πτυσσόμενη τέντα. Η Jana αισθάνεται περήφανη, αλλά δεν λείπουν οι ευθύνες: τον χειμώνα απομακρύνει το χιόνι, το καλοκαίρι ποτίζει καθημερινά τα φυτά. Υπάρχει και ένα κουτί ανταλλαγής αντικειμένων, αλλά πολλές φορές κάποιοι αφήνουν απλώς σκουπίδια. Ως υπεύθυνη, η Jana πρέπει να διαχειρίζεται τα πάντα. Αν κάποτε φύγει, θα πρέπει να ορίσει νέο υπεύθυνο, αλλιώς το πάρκο θα αποσυναρμολογηθεί.
Βιωσιμότητα και δίκτυο συγκοινωνιών
Η Βιέννη παραμένει ψηλά σε δείκτες βιωσιμότητας, αν και πόλεις όπως η Κοπεγχάγη τη ξεπερνούν πλέον. Αλλά η πραγματικότητα είναι πιο σύνθετη: κάποιες περιοχές, ειδικά στο κεντροδυτικό τμήμα, στερούνται πράσινου. Ο Ραφαέλ Πριέτο-Κουριέλ, ερευνητής, αναφέρει ότι η Βιέννη έχει περισσότερους δρόμους για αυτοκίνητα από άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, παρά το άριστο δίκτυο συγκοινωνιών. Το 25% των μετακινήσεων γίνονται ακόμη με Ι.Χ., αριθμός που θα έπρεπε να είναι μικρότερος, λέει. Λιγότερες θέσεις στάθμευσης ίσως είναι η λύση. «Η άσφαλτος θερμαίνεται πολύ – λιγότερη άσφαλτος σημαίνει πιο δροσερή πόλη», εξηγεί.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας