Πρόοδος και τεχνικός συντονισμός
- Η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει το ελληνικό τμήμα, το οποίο εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης έως τα Ευζώνους/Γευγελή, συνολικού μήκους 55 χλμ.
- Το βόρειο τμήμα, στη Βόρεια Μακεδονία, μήκους 68 χλμ., εκτελείται από τη Rapid Build και βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο.
- Ο ΔΕΣΦΑ αναλαμβάνει ολοκληρωμένο project management για όλο το έργο, εξασφαλίζοντας τεχνική εναρμόνιση και ταχύρρυθμη υλοποίηση.
Σημαντική παράμετρος: Η αρχική μεταφορική ικανότητα θα είναι 1,5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα διπλασιασμού στα 3 δισ.
Καινοτομία: Hydrogen Ready
Ο αγωγός θα είναι Hydrogen Ready, συμβατός δηλαδή για μεταφορά ανανεώσιμου αερίου 100%, γεγονός που εντάσσει το έργο στην πράσινη ενεργειακή στρατηγική της περιοχής.
- Παρόμοια τεχνολογία εφαρμόζεται στους αγωγούς Δυτικής Μακεδονίας και Δυτικής Ελλάδας, που κατασκευάζει ο ΔΕΣΦΑ.
Η λειτουργία του το 2027 θα επιτρέψει στη Βόρεια Μακεδονία να προσπελάσει αζέρικο αέριο και LNG από Ρεβυθούσα και Αλεξανδρούπολη, μειώνοντας την εξάρτηση από τη Βουλγαρία και ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια.
Γεωπολιτική διάσταση και διασύνδεση με Σερβία
- Βόρεια Μακεδονία και Σερβία έχουν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας για επέκταση του αγωγού στο σερβικό έδαφος.
- Το Βελιγράδι αποκτά πρόσβαση σε ελληνικό αέριο, μειώνοντας την εξάρτηση από τη Ρωσία.
Το έργο ενισχύει τη θέση της Ελλάδας ως ενεργειακής πύλης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και υποστηρίζει τον Κάθετο Διάδρομο, που στοχεύει σε εναλλακτικές οδεύσεις φυσικού αερίου για τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη.
Στρατηγική σημασία για την περιοχή
- Θεωρείται η μεγαλύτερη ενεργειακή επένδυση της τελευταίας δεκαετίας στη Βόρεια Μακεδονία.
- Οι νέες διασυνδέσεις με Ελλάδα και Σερβία θα επιτρέψουν πρόσβαση σε επιπλέον αγορές, ενισχύοντας την ενεργειακή ανθεκτικότητα και γεωπολιτική ασφάλεια.
Συμπέρασμα: Ο αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας δεν αποτελεί απλώς υποδομή φυσικού αερίου, αλλά στρατηγικό εργαλείο για την ενεργειακή σταθερότητα και την πράσινη μετάβαση της περιοχής.