Οταν ο Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε, ο πατέρας της γερμανικής λογοτεχνίας, ήταν φοιτητής στη Λειψία, αγαπούσε την τοπική μπίρα και συνέθετε χιουμοριστικά δίστιχα προς τιμήν της: «Τα βιβλία μας μαζεύουν σκόνη, αλλά η μπίρα θα σε κάνει έξυπνο». Δυόμισι αιώνες αργότερα, όμως, μια γενιά νεαρών Γερμανών με πρωτοφανή εγκράτεια, προκαλεί σοβαρά προβλήματα στις ζυθοποιίες της χώρας.
Η αγορά συρρικνώνεται εδώ και αρκετό καιρό με σχετικά σταθερό ρυθμό 2-3% ετησίως, παρασύροντας ακόμη και πολύ γνωστά εμπορικά σήματα, όπως οι Erdinger και Paulaner, σε έναν πόλεμο τιμών που έχει φέρει τις λιανικές τιμές στα 80 λεπτά το μεγάλο ποτήρι μπίρας (μισό λίτρο).
Φέτος, ωστόσο, η πτώση επιταχύνθηκε. Κατά το πρώτο εξάμηνο οι πωλήσεις της γερμανικής βιομηχανίας μπίρας μειώθηκαν κατά 6,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο 2024, εξαιρουμένων των μη αλκοολούχων προϊόντων. Ηταν η πρώτη φορά από το 1993 που οι ζυθοποιοί πούλησαν λιγότερα από τέσσερα δισεκατομμύρια λίτρα σε οποιοδήποτε εξάμηνο. Η εγχώρια αγορά βρίσκεται σε ύφεση, σε μεγάλο βαθμό επειδή η πιο ευαισθητοποιημένη σε θέματα υγείας Γενιά Ζ έχει απομακρυνθεί από το αλκοόλ γενικά και από την μπίρα ειδικότερα.
Σήμερα, μόνο το 38% των ανδρών κάτω των 25 ετών πίνουν τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, σε σύγκριση με το 55% της προηγούμενης γενιάς και το 85% των νέων ανδρών στα μέσα της δεκαετίας του 70. Για τις νεαρές γυναίκες το αντίστοιχο ποσοστό είναι 18%, από 54% πριν από μισό αιώνα. Συνολικά, μόνο το 24% των Γερμανών της Γενιάς Ζ (χονδρικά όσοι έχουν γεννηθεί από το 1997 έως το 2012) και το 33% της Γενιάς Υ (γνωστοί και ως μιλένιαλς, 1981-1996), καταναλώνουν μπίρα σε τακτική βάση.
Ο Στέφαν Μπλάσακ, διευθύνων σύμβουλος της Oettinger, μίας από τις πέντε μεγαλύτερες ζυθοποιίες της χώρας, δήλωσε ότι η τάση αυτή έχει αρχίσει να πλήττει τη βιομηχανία σαν «καταιγίδα». «Οι ζυθοποιίες θα πέφτουν σαν τις μύγες», δήλωσε ο Μπλάσακ στην εφημερίδα Augsburger Allgemeine. «Ο κόσμος της ζυθοποιίας καταρρέει. Μεταξύ των μικρότερων ζυθοποιιών βλέπουμε σχεδόν καθημερινά περιπτώσεις πτώχευσης. Αυτό θα πλήξει και τις μεγαλύτερες». Αυτή την εβδομάδα, το τελευταίο θύμα ήταν η Waldstadt, μια μικροζυθοποιία στη δυτική πόλη Ισερλον, λίγα μόλις χιλιόμετρα από την έδρα του Φρίντριχ Μερτς.
Στην περίπτωση της γερμανικής μπίρας, οι μεγαλύτερες ζυθοποιίες έχουν μετριάσει τη ζημιά διαφοροποιώντας τα προϊόντα τους σε ποτά χωρίς αλκοόλ ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Οι πωλήσεις ανάμεικτων ποτών όπως το Radler, που συνήθως αποτελείται από ίσα μέρη μπίρας και λεμονάδας, έχουν αυξηθεί κατά 8% φέτος.
Η Νίνα Γκόλινγκερ, από την Ενωση Ζυθοποιών της Γερμανίας, δήλωσε στους Times: «Οι εταιρείες επεκτείνουν την γκάμα των προϊόντων τους και εξελίσσονται όλο και περισσότερο από καθαρές ζυθοποιίες σε ευρέως διαδεδομένους κατασκευαστές καινοτόμων ποτών που έχουν επιτυχία και στις αγορές του εξωτερικού». Ωστόσο πρόσθεσε ότι δεν αναμένεται θετικό αποτέλεσμα για τη γερμανική αγορά μπίρας το 2025.