Οι υποδομές αποτελούν βασικό μοχλό κοινωνικής προόδου και οικονομικής ανάπτυξης, ειδικά σε μια εποχή διεθνούς αστάθειας και σύνθετων προκλήσεων, όπως η αλλαγή των περιβαλλοντικών συνθηκών.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στον σχεδιασμό και την υλοποίηση έργων που βελτιώνουν άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών, ενισχύουν την οικονομία και ισχυροποιούν το γεωπολιτικό πρόσημο της χώρας μας.
Ο σύγχρονος σχεδιασμός υποδομών αποσκοπεί στη δημιουργία σταθερής αξίας, ενσωματώνοντας τη βιωσιμότητα σε όλα τα στάδια, από τη μελέτη και την κατασκευή μέχρι τη λειτουργία και τη συντήρηση. Σημαντική μεταβλητή σε αυτή τη διαδικασία είναι η κλιματική κρίση, καθώς οι υποδομές πρέπει να γίνουν ανθεκτικότερες ώστε να είναι βιώσιμες.
Σήμερα, σε όλη την επικράτεια κατασκευάζονται εμβληματικά έργα που διαμορφώνουν εκ νέου τον χάρτη των υποδομών, αναβαθμίζουν τις υφιστάμενες δομές και δημιουργούν σταθερές βάσεις προς όφελος των επόμενων γενεών.
Ειδικότερα:
Στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος δόθηκαν στην κυκλοφορία τα πρώτα 65 χλμ. από τα Καμίνια Αχαΐας έως τον Πύργο, ενώ τα υπόλοιπα 10 χλμ. αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.
Στον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος Ε65, έχει παραδοθεί το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα συνολικού μήκους 136 χλμ.. Εντός του δεύτερου τριμήνου του 2026 αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία, μήκους 45,5 χλμ..
Στην Υπερυψωμένη Λεωφόρο Ταχείας Κυκλοφορίας στη Θεσσαλονίκη η πρόοδος των εργασιών προσεγγίζει το 27%. Το έργο υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ, με προϋπολογισμό 463 εκατ. ευρώ.
Στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη τα εργοτάξια στα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Παράλληλα, στις 29 Μαΐου κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης για το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, μήκους 157 χλμ. και προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ. Το σχέδιο προβλέπει ακόμη τις προαιρετικές επεκτάσεις Κίσσαμος – Χανιά (30 χλμ.), καθώς και τη σύνδεση με το Αεροδρόμιο Χανίων μέσω ανισόπεδου κόμβου.
Η γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης επεκτείνεται προς την Καλαμαριά, με τις εργασίες να προχωρούν με ικανοποιητικό ρυθμό και να περιλαμβάνουν πέντε νέους σταθμούς. Η νέα επέκταση αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2026.
Με τη λειτουργία του Μετρό στο κέντρο της πόλης, η κίνηση έχει περιοριστεί κατά 15%, με περίπου 12.000 λιγότερα οχήματα στους δρόμους, ενώ με την ολοκλήρωση της επέκτασης εκτιμάται πως θα εξυπηρετούνται περίπου 60.000 νέοι επιβάτες καθημερινά και θα μειωθεί περεταίρω η κυκλοφοριακή επιβάρυνση.
Οι εργασίες προχωρούν και στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, όπου οι μετροπόντικες “Αθηνά” και “Νίκη” συνεχίζουν τη διάνοιξη των σηράγγων.
Η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι συγκαταλέγεται στα μεγαλύτερα και πιο σύνθετα δημόσια έργα της χώρας. Πρόκειται για μια υποδομή που θα αλλάξει τον χάρτη των αερομεταφορών, καθώς θα είναι το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο της χώρας και θα εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβάτες.
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι θα αντικαταστήσει αυτό του Ηρακλείου, που σήμερα είναι το δεύτερο σε επιβατική κίνηση στη χώρα.
Παράλληλα, για τη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενισχύεται με νέο προσωπικό και αναβαθμισμένα μέσα.
Εξίσου σημαντικές είναι και οι επενδύσεις σε δημόσια κτίρια, που κατασκευάζονται σε όλη τη χώρα από τις Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., όπως σχολεία, νοσοκομεία και δικαστικά μέγαρα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι επενδύσεις στην εκπαίδευση, με ένα ευρύ πρόγραμμα έργων που φτάνει τα 400 εκατ. ευρώ. Σε αυτό περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα 17 νέα σχολεία που ανεγείρονται στην Κεντρική Μακεδονία μέσω ΣΔΙΤ, ενώ παράλληλα προχωρά η ανακαίνιση 431 σχολικών μονάδων σε όλη τη χώρα μέσα από το πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου”.
Ιδιαίτερα κρίσιμο πεδίο είναι η διαχείριση των υδάτινων πόρων, καθώς το νερό είναι ένας πολύτιμος φυσικός πόρος, τον οποίο πρέπει να αξιοποιήσουμε με σύνεση και να τον διαφυλάξουμε. Είναι ένας από τους σημαντικότερους άξονες της πολιτικής μας με δεδομένο ότι σε όλη την επικράτεια πραγματοποιούνται έργα όπως αρδευτικά δίκτυα, φράγματα, έργα ύδρευσης και αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις, συνολικού προϋπολογισμού που προσεγγίζει τα 3 δισ. ευρώ.
Είναι έργα με υψηλή προστιθέμενη αξία για τις τοπικές κοινωνίες και τον πρωτογενή τομέα της οικονομίας.
Με στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θέτει τα θεμέλια για μια πιο σύγχρονη και ανθεκτική Ελλάδα.
Δημιουργούμε υποδομές που υπηρετούν τον πολίτη, υποστηρίζουν την ανάπτυξη και θέτουν σταθερές βάσεις για την κοινωνική πρόοδο της πατρίδας μας.
Ο Χρίστος Δήμας είναι Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Πηγή: pagenews.gr