Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα βρίσκονται στο επίκεντρο μιας ιστορικής αναπτυξιακής στροφής, με έργα υποδομών που ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ. Οι παρεμβάσεις αυτές δεν αποτελούν απλώς έργα κατασκευής – είναι μια συντονισμένη πολιτική επανεκκίνησης, που φιλοδοξεί να μετατρέψει την περιοχή σε τεχνολογικό, μεταφορικό και εκπαιδευτικό κόμβο για όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Θεσσαλονίκη: Στο σταυροδρόμι της Νέας Εποχής
Μετρό προς Καλαμαριά – Επιτάχυνση για ολοκλήρωση έως το 2026
Η πολυαναμενόμενη επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, με 5 νέους σταθμούς και 4,8 χλμ. επιπλέον γραμμής, μπαίνει στην τελική ευθεία, μετά την ενεργοποίηση της ηλεκτροδότησης. Με προϋπολογισμό 516 εκατ. ευρώ, η κατασκευάστρια κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ λειτουργεί σε 3 βάρδιες ημερησίως, με στόχο την παράδοση το πρώτο τρίμηνο του 2026.
Ανάπλαση ΔΕΘ – Μικρότερη αλλά δημόσια
Η ανάπλαση της ΔΕΘ, ένα έργο που προκαλούσε ποικίλες συζητήσεις, επανασχεδιάζεται.
ThessINTEC – Το πρώτο τεχνολογικό πάρκο 4ης γενιάς στην Ελλάδα
Ο όμιλος ΑΒΑΞ, μέσω της ΕΤΕΘ, αναλαμβάνει την υλοποίηση του ThessINTEC, ενός τεχνολογικού οικοσυστήματος δίπλα στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”. Στην α’ φάση προβλέπονται 5.500 τ.μ. γραφείων και 5.000 τ.μ. εργαστηρίων, με κόστος 70+ εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 35 εκατ. θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πρόκειται για στρατηγική επένδυση που φιλοδοξεί να ενώσει εκπαίδευση, καινοτομία και επιχειρηματικότητα.
Επενδύσεις στα Λιμάνια και στις Συνδέσεις τους
6ος Προβλήτας ΟΛΘ – Υποδομή-κλειδί για το εμπόριο
Η επέκταση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ, κόστους 180 εκατ. ευρώ, αναμένεται να υπογραφεί άμεσα. Θα διπλασιάσειτη δυναμικότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, καθιστώντας το λιμάνι πιο ανταγωνιστικό στη Μαύρη Θάλασσα και τα Βαλκάνια.
Το έργο θα ολοκληρωθεί ως το πρώτο εξάμηνο του 2028, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις.
Σιδηροδρομική διασύνδεση και νέες ευρωπαϊκές γραμμές
- 6ος προβλήτας – Σιδηροδρομικός Σταθμός και προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης: έργο 66,3 εκατ. ευρώ, προχωρά προς σύμβαση το 2025/2026.
- Νέα Καρβάλη – Τοξότης: έργο 211 εκατ. ευρώ, κινδυνεύει με καθυστερήσεις λόγω προσφυγών.
- Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Πύθιο – Ορμένιο: εξασφαλίστηκαν 299 εκατ. ευρώ από το CEF II.
- Αλεξανδρούπολη – Οδησσός: μέρος της Παράκαμψης Βοσπόρου, επανεκκινεί μετά από διεθνή συνεργασία.
Logistics Park στο στρατόπεδο Γκόνου – Το επόμενο game changer
Το Υπερταμείο (PPF) προχωρά τον διαγωνισμό για την αξιοποίηση 672 στρ. στη δυτική Θεσσαλονίκη. Goldair – Aktor και ΟΛΘ παραμένουν στον ανταγωνιστικό διάλογο. Το logistics park θα μπορούσε να προσεγγίσει επενδύσεις έως 260 εκατ. ευρώ, λειτουργώντας ως διαμετακομιστικός κόμβος.
Τα ΣΔΙΤ που αλλάζουν την εικόνα της Βόρειας Ελλάδας
Flyover Θεσσαλονίκης – Ένα νέο εμβληματικό έργο
Μετά από ενστάσεις και πολιτική συζήτηση, το Flyover προχωρά με 10 ενεργά εργοτάξια, ρυθμό υλοποίησης 30%, και προϋπολογισμό 373,2 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – ΜΕΤΚΑ έχει δεσμευτεί για παράδοση τον Μάιο 2027.
Οδικά ΣΔΙΤ: Θεσσαλονίκη – Έδεσσα & Δράμα – Αμφίπολη
- Δράμα – Αμφίπολη: Έγκριση πρόσκλησης προσφορών, ύψους 199,8 εκατ. ευρώ
- Θεσσαλονίκη – Έδεσσα: Σε διαδικασία διαλόγου, ύψους 411 εκατ. ευρώ
Σημαντική εξέλιξη: Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στο σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis με τίμημα 1,35 δισ. ευρώ, μέχρι τέλος 2025.
Σχολικές και Φοιτητικές Υποδομές – Η Βόρεια Ελλάδα Εκπαιδεύεται Ξανά
- 17 νέες σχολικές μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία με 159,2 εκατ. ευρώ (ΣΔΙΤ, ανάδοχος: Metlen – ΑΤΕΣΕ)
- Φοιτητικές εστίες Θράκης: ΣΔΙΤ 107,3 εκατ. ευρώ – σε αναμονή υπογραφής με AKTOR
- Φοιτητικές εστίες Δυτικής Μακεδονίας: Σε πορεία δεσμευτικών προσφορών (105,3 εκατ. ευρώ)
Μια αναπτυξιακή γεωγραφία αλλάζει
Η Βόρεια Ελλάδα – και ειδικά η Θεσσαλονίκη – μπαίνουν δυναμικά στο κάδρο της σύγχρονης Ευρώπης. Τα έργα δεν είναι απλώς τεχνικά ή οικονομικά – είναι στρατηγικά εργαλεία περιφερειακής σύγκλισης, εξωστρέφειας και ψηφιακής αναβάθμισης.
*Όταν η πολιτική συναντά τον σχεδιασμό, η υποδομή γίνεται ανάπτυξη. Και η ανάπτυξη μέλλον