Στο “ράφι” τα σχέδια για εμπορικές πτήσεις με έναν μόνο πιλότο

Πηγή Φωτογραφίας: Sun air jets, A Look Inside Luxurious
Τα σχέδια για τη λειτουργία εμπορικών αεροσκαφών με έναν μόνο πιλότο στο πιλοτήριο μπαίνουν στο «ράφι», έπειτα από έκθεση που εκπονήθηκε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA), σύμφωνα με την οποία μια τέτοια αλλαγή θα καθιστούσε τις πτήσεις πιο επικίνδυνες.
Η τριετής ερευνητική μελέτη για τις «επεκταμένες λειτουργίες με ελάχιστο πλήρωμα» διαπίστωσε ότι, παρά την τεχνολογική πρόοδο, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να αποδεικνύουν πως η λειτουργία με έναν πιλότο θα μπορούσε να είναι το ίδιο ασφαλής με το σημερινό μοντέλο των δύο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Guardian.
Το πόρισμα έγινε δεκτό με ικανοποίηση από τις ενώσεις πιλότων, που είχαν αντιταχθεί έντονα σε πιθανές αλλαγές του κανονιστικού πλαισίου. Αν και οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές δεν έχουν δημοσίως προτείνει τη μείωση του αριθμού των πιλότων, οι ισχύουσες ρυθμίσεις για τον χρόνο πτήσης και ο σχεδιασμός των θαλάμων διακυβέρνησης καθιστούν απαραίτητη την παρουσία τριών ή τεσσάρων πιλότων στις υπερατλαντικές πτήσεις.
Σύμφωνα με την έκθεση, «ένα ισοδύναμο επίπεδο ασφάλειας με τις τρέχουσες επιχειρήσεις δύο πιλότων δεν μπορεί να αποδειχτεί επαρκώς», ακόμη και σε σενάρια όπου δύο πιλότοι βρίσκονται στην καμπίνα κατά την απογείωση και την προσγείωση, αλλά ο συγκυβερνήτης ξεκουράζεται κατά τη διάρκεια της πτήσης με αυτόματο πιλότο.
Ζητήματα ασφάλειας και «έξυπνο πιλοτήριο»
Η EASA επισημαίνει πως «η ανάπτυξη της τεχνολογίας και περαιτέρω έρευνα θα χρειαστούν πριν εξεταστεί η δυνατότητα» τέτοιων επιχειρησιακών μοντέλων. Στα εμπόδια περιλαμβάνονται η παρακολούθηση ενδεχόμενης αδιαθεσίας πιλότου, η κόπωση, η υπνηλία, η ψυχολογική πίεση, καθώς και οι κρίσιμοι έλεγχοι που γίνονται σήμερα με τη συνεργασία δύο πιλότων.
Η έκθεση αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για ένα μελλοντικό «έξυπνο πιλοτήριο», που θα αναλαμβάνει μεγαλύτερο μέρος του φόρτου εργασίας, παρακολουθώντας την εγρήγορση των πιλότων. Ωστόσο, υπογραμμίζει πως θα χρειαστούν λύσεις και για την αποτροπή κινδύνων ασφαλείας – θυμίζοντας ότι οι θωρακισμένες πόρτες μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου λειτούργησαν αντίστροφα στο δυστύχημα της Germanwings το 2015, όταν ο συγκυβερνήτης απέκλεισε τον κυβερνήτη από το πιλοτήριο.
«Ρεαλιστικός έλεγχος»
Η Ευρωπαϊκή Ενωση Συλλόγων Πιλότων (ECA) χαρακτήρισε την έκθεση «ρεαλιστικό έλεγχο» και χαιρέτισε την ανεξάρτητη επιβεβαίωση των ανησυχιών της. Σε δήλωσή της τόνισε: «Οι κατασκευαστές και οι εταιρείες αεροηλεκτρονικών συνεχίζουν να αναπτύσσουν τεχνολογίες που στοχεύουν στη μείωση του πληρώματος. Η μελέτη της EASA αποδεικνύει με σαφήνεια ότι το ζήτημα της ασφάλειας παραμένει».
Η Airbus ανέφερε ότι αναζητά συνεχώς «τρόπους βελτίωσης των προϊόντων της» με στόχο την ασφάλεια, την απόδοση και την αποτελεσματικότητα, υπογραμμίζοντας πως «ο πιλότος θα παραμείνει στο επίκεντρο των επιχειρήσεων, με την τεχνολογία να τον υποστηρίζει και να μειώνει τον φόρτο εργασίας».
Η EASA ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα αλλαγής των κανόνων, σημειώνοντας πως οι λειτουργίες με έναν πιλότο θεωρούνται «εξαιρετικά περίπλοκες και μη ρεαλιστικές για την επόμενη δεκαετία».
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας