ΗTesla Inc. βρίσκεται σε καθοδική πορεία, με τις παραδόσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να βαδίζουν προς δεύτερη συνεχόμενη ετήσια μείωση. Ο διευθύνων σύμβουλος, Έλον Μασκ προειδοποίησε για «μερικά δύσκολα τρίμηνα» μπροστά, ιδίως μετά την απώλεια επιδοτήσεων αγοράς στις ΗΠΑ.
Ο ίδιος ο Μασκ έχει επιβαρύνει την εικόνα της εταιρείας. Οι έντονες πολιτικές του θέσεις δίχασαν καταναλωτές σε βασικές αγορές, ενώ η δημόσια αντιπαράθεσή του με τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και η εμπλοκή του στην Ουάσινγκτον δημιούργησαν αρνητικό κλίμα. Παρά τις προσπάθειες αποστασιοποίησης, πολλοί πελάτες δεν επέστρεψαν στις εκθέσεις της Tesla και για αυτόν τον λόγο μειώθηκαν οι πωλήσεις της.
«Έχω δεχθεί έντονη αντίδραση για τη συμμετοχή μου στην κυβέρνηση», παραδέχθηκε ο Μασκ, προσθέτοντας ωστόσο ότι «άνοιξα δρόμους σε συντηρητικούς καταναλωτές που μπορούν να αντισταθμίσουν τις απώλειες από την άλλη πλευρά». Μέχρι στιγμής, τα οικονομικά αποτελέσματα δεν τον δικαιώνουν.
Η Tesla παραμένει ευάλωτη λόγω περιορισμένης γκάμας. Από το 2012 έχει παρουσιάσει μόλις πέντε μοντέλα, S, X, 3, Y και Cybertruck. Το ανανεωμένο Model Y δεν αρκεί για να καλύψει την απουσία ενός πραγματικά οικονομικού αυτοκινήτου. Ο ίδιος ο Μασκ παραδέχθηκε ότι το νέο «φθηνό» μοντέλο θα μοιάζει με το Model Y, γεγονός που εγείρει αμφιβολίες για το αν θα προσελκύσει νέους αγοραστές.
Από την άλλη μεριά, η κινεζική BYD παρουσίασε ευρύτερη και πιο προσιτή γκάμα, καταφέρνοντας τον Απρίλιο να ξεπεράσει για πρώτη φορά την Tesla σε πωλήσεις ηλεκτρικών στην Ευρώπη.
Αναλυτές θεωρούν πιθανό η BYD να περάσει μπροστά και σε παγκόσμιο επίπεδο φέτος. Στην Κίνα, οι αποστολές από το εργοστάσιο της Σαγκάης μειώθηκαν σε 7 από τους 8 πρώτους μήνες του 2025.
Στην Ευρώπη, οι ταξινομήσεις νέων Tesla κατρακύλησαν πάνω από 30% στο επτάμηνο, την ώρα που η συνολική αγορά EVs αυξήθηκε 26%. «Η Ευρώπη είναι η πιο αδύναμη αγορά μας», παραδέχθηκε ο Μασκ.
Στην αμερικανική αγορά, η Tesla εξακολουθεί να είναι ηγέτιδα δύναμη, αλλά το μερίδιό της στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει υποχωρήσει. Σύμφωνα με την Cox Automotive, οι πωλήσεις της μειώθηκαν 11% στο πρώτο εξάμηνο.
Tesla takedown
Οι πολιτικές επιλογές του Μασκ προκάλεσαν το κίνημα “Tesla Takedown”, με διαδηλώσεις σε εκθέσεις και καλέσματα για μποϊκοτάζ. Στην Καλιφόρνια, προπύργιο των Δημοκρατικών, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε όλα τα τρίμηνα του 2024.
Η σχέση του με τον Τραμπ διαλύθηκε μετά την κριτική του στον φορολογικό νόμο του προέδρου. Το αποτέλεσμα; Κατάργηση του ομοσπονδιακού κινήτρου των 7.500 δολαρίων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Σεπτέμβριο.
Το μέτρο ίσως δώσει προσωρινή ώθηση στις πωλήσεις, αλλά μακροπρόθεσμα περιορίζει την ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον, η ίδια νομοθεσία αφαίρεσε τα πρόστιμα για παραβίαση προτύπων κατανάλωσης καυσίμου, μειώνοντας σημαντικά τα έσοδα της Tesla από την πώληση ρυθμιστικών πιστώσεων.
Η Tesla προσπαθεί να ξανακερδίσει έδαφος με επεκτάσεις και νέες τεχνολογίες. Στην Ινδία άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη Βομβάη, αν και με περιορισμένες παραγγελίες λόγω υψηλών τιμών (περίπου 70.000 δολάρια για το Model Y). Στην Κίνα σχεδιάζει να ενσωματώσει τοπικές AI εφαρμογές στα αυτοκίνητά της, ενώ λανσάρει έκδοση έξι θέσεων του Model Y στα 47.200 δολάρια.
Παράλληλα, ο Μασκ ανέλαβε προσωπικά την επίβλεψη πωλήσεων σε Ευρώπη και ΗΠΑ μετά από αλλεπάλληλες παραιτήσεις στελεχών, γεγονός που ενισχύει τις ανησυχίες για διοικητική αστάθεια.
Οραματιζόμενος το μέλλον, ο Μασκ προβάλλει ότι το 80% της αξίας της Tesla θα προέρχεται από την τεχνητή νοημοσύνη και τα ρομπότ τύπου Optimus, πέρα από τα αυτοκίνητα. Η εταιρεία εγκαινίασε τον Ιούνιο τη δοκιμαστική υπηρεσία robotaxi στο Ώστιν των ΗΠΑ, αν και οι πρώτες διαδρομές προκάλεσαν ερωτήματα από ρυθμιστικές αρχές λόγω παραβάσεων του ΚΟΚ.