People

Ες Ντέβλιν: Η σκηνογράφος που μετατρέπει τις παραστάσεις σε εμπειρίες ζωής

Ες Ντέβλιν: Η σκηνογράφος που μετατρέπει τις παραστάσεις σε εμπειρίες ζωής
Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ και του Weeknd μέχρι την όπερα, τη μόδα και τις εικαστικές εγκαταστάσεις, η Βρετανίδα σκηνογράφος Ες Ντέβλιν έχει κατακτήσει τον κόσμο με την ικανότητά της να δημιουργεί σκηνικά που δεν είναι απλώς εικόνες, αλλά αναμνήσεις, συναισθήματα και οράματα.

Από τα μικρά θέατρα στις μεγαλύτερες σκηνές του κόσμου

Η καριέρα της ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του ’90, όταν σχεδίαζε σκηνικά για μικρά αγγλικά θέατρα. Πολύ γρήγορα, το ταλέντο της αναγνωρίστηκε: το 1996, για τον «Εδουάρδο Β’» του Μάρλοου, έμαθε τα υδραυλικά του θεάτρου ώστε να δημιουργήσει ένα ντους που έσταζε αίμα. Από εκεί και πέρα, η φήμη της εκτοξεύτηκε. Σήμερα, το όνομά της συνδέεται με τεράστιες παραγωγές όπως οι συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ, των U2, αλλά και το σκηνικό του Super Bowl.

Η σκηνογράφος των ποπ σταρ και των μεγάλων οίκων μόδας

Η Ντέβλιν έχει γίνει η «αόρατη δύναμη» πίσω από μερικές από τις πιο φαντασμαγορικές περιοδείες καλλιτεχνών. Παράλληλα, έχει υπογράψει σκηνικά για οίκους όπως οι Yves Saint Laurent και Louis Vuitton, δίνοντας νέα διάσταση στις πασαρέλες. Οι δημιουργίες της χαρακτηρίζονται από θεατρικότητα, επιβλητικότητα αλλά και ποιητική διάθεση.

Τέχνη με οικολογικό και κοινωνικό αποτύπωμα

Τα τελευταία χρόνια, η σκηνογράφος στράφηκε και σε ζητήματα που αφορούν την κλιματική αλλαγή και τις πολιτισμικές κρίσεις. Η ίδια πιστεύει ότι η τέχνη δεν είναι απλώς διακόσμηση, αλλά τρόπος παρέμβασης στην κοινωνία. Μέσα από τις εγκαταστάσεις της, επιχειρεί να αφυπνίσει συνειδήσεις και να θέσει ερωτήματα για τον κόσμο στον οποίο ζούμε.

Η έκθεση-σταθμός «Ο άτλας της Ες Ντέβλιν»

Στο Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum παρουσιάζεται η πρώτη μονογραφική έκθεση αφιερωμένη σε Βρετανό καλλιτέχνη. Εκεί, η Ντέβλιν αποκαλύπτει το δημιουργικό της σύμπαν: από τα πρώτα της σκίτσα και μοντέλα έως τα εντυπωσιακά σκηνικά και τις μεγάλες εγκαταστάσεις της. Η ίδια την αποκαλεί «άτλαντα», έναν χάρτη που χαρτογραφεί τριάντα χρόνια δημιουργικής πορείας.

Η σκηνογράφος-οραματίστρια

Σύμφωνα με τον Hans Ulrich Obrist, καλλιτεχνικό διευθυντή των Serpentine Galleries, η Ντέβλιν δεν ξεχωρίζει μόνο για τα πολλαπλά της ταλέντα, αλλά για τη συνεργατική της προσέγγιση: δημιουργεί κοινόχρηστους χώρους για την τέχνη, τη μουσική, το θέατρο. Η ίδια απορρίπτει κάθε ιεραρχία μεταξύ της όπερας και της ποπ μουσικής, βλέποντας όλες τις μορφές τέχνης ως ίσης αξίας.

Η υπογραφή της: το φως, τα κουτιά, η ποίηση

Στη δουλειά της συχνά επανέρχονται μοτίβα, όπως οι φωτιζόμενοι κύβοι ή τα κουτιά που μεταμορφώνονται με προβολές. Η σύνδεση της ποίησης με την εικόνα και την τεχνολογία αποτελεί κεντρικό άξονα της δημιουργίας της. Για την ίδια, κάθε έργο είναι μια ευκαιρία να δημιουργήσει «αναμνήσεις» που μένουν χαραγμένες στη μνήμη του κοινού.

Από την όπερα «Κάρμεν» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η Ελλάδα γνώρισε τη δουλειά της το 2009 στην όπερα «I puritani», ενώ το 2017 εντυπωσίασε με το σκηνικό της «Κάρμεν» στη λίμνη του Μπρέγκεντς στην Αυστρία, όπου γιγάντια χέρια κρατούσαν τράπουλες σε ένα σκηνικό βυθισμένο στο νερό.

Μια δημιουργός χωρίς όρια

Η Ες Ντέβλιν δεν βλέπει τη σκηνογραφία ως διακοσμητικό φόντο, αλλά ως βασικό αφηγηματικό εργαλείο. Η δημιουργική της τρέλα, η ευαισθησία της και η ικανότητά της να ενώνει διαφορετικές μορφές τέχνης την καθιστούν μία από τις πιο σπουδαίες σκηνογράφους της εποχής μας. Όπως φαίνεται, το όνομά της θα μας απασχολεί για πολλά ακόμη χρόνια.

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο