Την εβδομάδα που πέρασε η διεθνής ναυλαγορά κινήθηκε με μικτές τάσεις, με τον δείκτη BDI να παρουσιάζει σαφή άνοδο, τα δεξαμενόπλοια να εμφανίζουν έντονη μεταβλητότητα και τα containerships να υποχωρούν σε βασικές διαδρομές.
Συγκεκριμένα, ο Baltic Dry Index ενισχύθηκε στις 2.126 μονάδες από περίπου 1.979 την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως λόγω της ανόδου στα Capesize, όπου η αυξημένη ζήτηση για φορτία σιδηρομεταλλεύματος από Βραζιλία και Δυτική Αφρική, αλλά και οι καθυστερημένες φορτώσεις, οδήγησαν τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα.
Θετική εικόνα εμφάνισαν και τα Panamax και Supramax, σε ορισμένες περιοχές λόγω περιορισμένης προσφοράς πλοίων και αυξημένων φορτίων αγροτικών και μεταλλευτικών προϊόντων. Αντίθετα, οι μικρότερες κατηγορίες, κυρίως τα Handy στην Ασία, παρέμειναν υπό πίεση με πιο αδύναμη ζήτηση.
Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, οι ναύλοι των VLCCs εκτοξεύθηκαν σε διαδρομές Μέσης Ανατολής – Κίνας (TD3C), αγγίζοντας τα υψηλότερα επίπεδα από τον Νοέμβριο του 2022.
Η εξέλιξη αυτή συνδέεται με την αύξηση των εξαγωγών πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή και τη μειωμένη διαθεσιμότητα πλοίων, δημιουργώντας μια αγορά που κινείται έντονα ανοδικά αλλά με ευαισθησία σε γεωπολιτικούς και κανονιστικούς παράγοντες.
Η εικόνα στα μικρότερα μεγέθη (Suezmax, Aframax) ήταν λιγότερο εντυπωσιακή, με πιο ασταθή ναύλους που εξαρτώνται από τις επιμέρους διαδρομές και τις διαφοροποιήσεις της ζήτησης.
Αντίθετα, στον χώρο των containerships καταγράφηκε πτώση στις τιμές spot, ιδίως στη γραμμή Ασία – Ευρώπη, όπου το World Container Index της Drewry εμφάνισε μείωση της τάξης του 3–6% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα.
Η υποχώρηση αποδίδεται στη χαμηλότερη ζήτηση στην Ευρώπη και στις προσπάθειες των carriers να συγκρατήσουν φορτία ενόψει της Golden Week στην Κίνα, με εκπτώσεις και “ρίξιμο” τιμών. Στις διαδρομές προς την Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, αντίθετα, παρατηρήθηκε βελτίωση λόγω εφαρμογής αυξήσεων ναύλων (GRIs) και καλύτερης απορρόφησης χωρητικότητας.
Συνολικά, η εβδομάδα χαρακτηρίστηκε από ανοδική δυναμική στα bulk carriers, έντονη άνοδο αλλά ευαισθησία στα tankers, και διορθωτική κίνηση στα containerships.
Η εικόνα δείχνει πως η ναυλαγορά παραμένει κατακερματισμένη, με διαφορετικές κατευθύνσεις ανά κλάδο. Τα bulk στηρίζονται στη ζήτηση πρώτων υλών, τα tankers σε γεωπολιτικές εξελίξεις και διαθέσιμη χωρητικότητα, και τα containerships στην πορεία της παγκόσμιας κατανάλωσης και την τακτική των γραμμών.
Για τον κλάδο των dry bulk, η τάση αναμένεται να παραμείνει θετική τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Οι Capesize επωφελούνται από αυξημένα φορτία σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα, και το πιθανότερο είναι ότι ο BDI θα κινηθεί σταθερά πάνω από τις 2.000 μονάδες, με περιθώρια ανόδου αν οι κινεζικές εισαγωγές μείνουν ισχυρές. Ωστόσο, σε περίπτωση που η κινεζική βιομηχανική παραγωγή επιβραδυνθεί ή η ζήτηση για άνθρακα μειωθεί, η δυναμική αυτή μπορεί να κοπεί απότομα.
Στα δεξαμενόπλοια, οι επόμενες εβδομάδες θα καθοριστούν από τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις εξαγωγές πετρελαίου. Η αυξημένη δραστηριότητα στις VLCC διαδρομές πιθανότατα θα συνεχιστεί, διατηρώντας υψηλά επίπεδα ναύλων. Όμως, η αγορά είναι ευάλωτη, καθώς πιθανές αναταράξεις λόγω κυρώσεων, αυξήσεις ασφαλίστρων ή αλλαγές στον όγκο εξαγωγών μπορεί να αναστρέψουν την ανοδική πορεία. Στα μικρότερα μεγέθη, αναμένονται κινήσεις περισσότερο καθοδικές, καθώς οι ναύλοι εξαρτώνται από περιφερειακές ισορροπίες.
Για τα containerships, η τάση είναι πιο σαφής, μετά την Golden Week στην Κίνα, οι ναύλοι πιθανότατα θα πιεστούν περαιτέρω, ιδιαίτερα προς την Ευρώπη, όπου η ζήτηση παραμένει αδύναμη. Οι carriers θα προσπαθήσουν να στηρίξουν τις τιμές με κενά δρομολόγια (blank sailings) και νέες ανακοινώσεις για αυξήσεις ναύλων, αλλά αν η ευρωπαϊκή κατανάλωση δεν ανακάμψει, η αγορά δύσκολα θα συγκρατηθεί.
Αντίθετα, οι διαδρομές προς τις ΗΠΑ δείχνουν μεγαλύτερη σταθερότητα, χάρη σε καλύτερη απορρόφηση φορτίων και διαφορετικό εμπορικό κύκλο.
Ο Οκτώβριος και ο Νοέμβριος θα αποτελέσουν δοκιμασία για το πόσο η ζήτηση μπορεί να στηρίξει τη δυναμική της αγοράς και πόσο η γεωπολιτική θα συνεχίσει να επηρεάζει τη ναυτιλία.