Business Stories

Ισπανία: Αγωγή 80 ΜΜΕ κατά της Meta – €550 εκατ. για αθέμιτο ανταγωνισμό

Ισπανία: Αγωγή 80 ΜΜΕ κατά της Meta – €550 εκατ. για αθέμιτο ανταγωνισμό
Μια δίκη-ορόσημο για το μέλλον της ψηφιακής διαφήμισης και την επιβίωση των παραδοσιακών μέσων

Η διαμάχη ανάμεσα στον κολοσσό των social media, Meta, και στα ισπανικά μέσα ενημέρωσης εισέρχεται σε νέα φάση. Περισσότερα από 80 ισπανικά ΜΜΕ προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη ζητώντας αποζημίωση ύψους 551 εκατομμυρίων ευρώ για ζημιές που, όπως υποστηρίζουν, υπέστησαν εξαιτίας της αθέμιτης πρακτικής της Meta στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης. Η δίκη ξεκίνησε χθες στη Μαδρίτη, με την ακροαματική διαδικασία να αναμένεται να διαρκέσει δύο ημέρες, σηματοδοτώντας μια από τις μεγαλύτερες νομικές μάχες της τελευταίας δεκαετίας στον χώρο των media.

Το επίμαχο ζήτημα: τα δεδομένα των χρηστών

Σύμφωνα με την Ένωση Μέσων Ενημέρωσης (AMI), η Meta παραβίασε τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR) από τον Μάιο του 2018 έως τον Ιούλιο του 2023, συλλέγοντας και αξιοποιώντας προσωπικά δεδομένα χρηστών χωρίς συναίνεση. Με αυτά δημιούργησε αναλυτικά προφίλ συμπεριφοράς, τα οποία αξιοποιήθηκαν για την πώληση στοχευμένων διαφημίσεων.

«Η Meta έστησε ένα τεράστιο επιχειρηματικό μοντέλο βασισμένο στη μη ενημέρωση των πολιτών και στην έλλειψη συγκατάθεσης. Έτσι αποκόμισε τεράστια κέρδη εις βάρος της βιωσιμότητας των ΜΜΕ», τόνισε η γενική διευθύντρια της AMI, Ιρένε Λανθάκο, λίγο πριν από την έναρξη της δίκης.

Η θέση της Meta

Η Meta απορρίπτει τις κατηγορίες, χαρακτηρίζοντάς τες «αβάσιμες» και «χωρίς αποδείξεις». Σε δήλωσή της υποστήριξε ότι η εταιρεία σέβεται τους νόμους της ΕΕ, παρέχει διαφάνεια και δίνει στους χρήστες «πλήρη έλεγχο» για το πώς χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους.

Ωστόσο, η υπόθεση δεν αφορά μόνο τη συμμόρφωση στον GDPR. Αγγίζει την καρδιά του ψηφιακού διαφημιστικού μοντέλου που έχει καταστήσει τη Meta μία από τις πιο ισχυρές εταιρείες στον κόσμο.

Η μάχη για την ψηφιακή διαφήμιση

Για τα ΜΜΕ, η υπόθεση είναι ζήτημα επιβίωσης. Η ψηφιακή διαφήμιση αποτελεί βασικό τους έσοδο, αλλά το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς καταλήγει στις μεγάλες πλατφόρμες – Meta και Google.

Η AMI υποστηρίζει ότι οι πρακτικές της Meta συνιστούν αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς δημιουργούν μια ανισορροπία: οι εκδότες τηρούν αυστηρά τον GDPR και βλέπουν την απόδοση της διαφήμισης να μειώνεται, ενώ η Meta, χρησιμοποιώντας δεδομένα χωρίς συγκατάθεση, προσφέρει πιο ελκυστικές στοχεύσεις στους διαφημιζόμενους.

Οι μεγάλοι παίκτες στο εδώλιο

Η λίστα των ΜΜΕ που συμμετέχουν στην αγωγή είναι εντυπωσιακή:

  • Prisa (El País, AS)

  • Grupo Godó (La Vanguardia, Mundo Deportivo)

  • Unidad Editorial (El Mundo, Marca)

  • Vocento (ABC)

Παράλληλα, ραδιοτηλεοπτικοί όμιλοι έχουν καταθέσει ξεχωριστή προσφυγή ζητώντας επιπλέον 160 εκατ. ευρώ αποζημίωση.

Το ευρύτερο διακύβευμα

Η δίκη δεν αφορά μόνο την Ισπανία. Εάν τα ΜΜΕ δικαιωθούν, θα δημιουργηθεί νομικό προηγούμενο που μπορεί να πυροδοτήσει ανάλογες αγωγές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Το ζήτημα έχει και πολιτική διάσταση: η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσα από τον Digital Markets Act (DMA) και τον Digital Services Act (DSA), επιχειρεί να βάλει «φρένο» στη δεσπόζουσα θέση των Big Tech. Μια δικαστική απόφαση υπέρ των ΜΜΕ θα ενισχύσει αυτήν την κατεύθυνση, στέλνοντας μήνυμα ότι η εποχή της ανεξέλεγκτης κυριαρχίας των ψηφιακών πλατφορμών τελειώνει.

Ένα μέλλον γεμάτο ερωτήματα

Το δικαστήριο θα εξετάσει καταθέσεις μαρτύρων, εκθέσεις εμπειρογνωμόνων και οικονομικά στοιχεία για να διαπιστώσει αν πράγματι η Meta έβλαψε τον ανταγωνισμό και προκάλεσε μετρήσιμες απώλειες στα ισπανικά ΜΜΕ.

Το αποτέλεσμα της δίκης θα καθορίσει πολλά: όχι μόνο το αν τα ΜΜΕ θα λάβουν αποζημίωση εκατοντάδων εκατομμυρίων, αλλά και το πώς θα διαμορφωθεί το τοπίο της ψηφιακής διαφήμισης στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια.

Μέχρι τότε, η υπόθεση αυτή αποτελεί δοκιμασία για την ισορροπία ανάμεσα στην τεχνολογική καινοτομία και την προστασία της δημοκρατίας μέσω ενός υγιούς, ανεξάρτητου Τύπου.

Πηγή:Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο