Ελλάδα

Νέο καθεστώς για την ΥΠΑ: Διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια για την αεροναυτιλία

Νέο καθεστώς για την ΥΠΑ: Διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια για την αεροναυτιλία
Το νομοσχέδιο για τη μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου κατατέθηκε στη Βουλή, σηματοδοτώντας ριζική αναδιοργάνωση και ενίσχυση της ελληνικής αεροναυτιλίας.

Μεταρρύθμιση και εκσυγχρονισμός

Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», με το οποίο η ΥΠΑ αποκτά διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Το νομοσχέδιο αποτελεί έναν από τους επτά πυλώνες του Σχεδίου Δράσης του υπουργείου για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών αεροναυτιλίας σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς φορείς όπως DG MOVE, EASA και EUROCONTROL.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, τόνισε ότι η διοικητική μεταρρύθμιση αποσκοπεί στη θεσμική αναμόρφωση, την οικονομική αυτοτέλεια, την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και την τεχνολογική αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Παράλληλα, ξεκίνησαν ήδη προσλήψεις προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ηλεκτρονικούς ATSEP και υπαλλήλους παροχής πληροφοριών πτήσεων αεροδρομίων (AFISO), με επιπλέον ενίσχυση το 2026.

Νέα διοικητική δομή

Η ΥΠΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί ως πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης αεροναυτιλίας και διαχείρισης αερολιμένων. Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο θα είναι επταμελές και θα περιλαμβάνει τον Διοικητή ως Πρόεδρο, δύο Υποδιοικητές ως Αντιπροέδρους Α’ και Β’, και τέσσερα μέλη.

Η οργανική δομή της ΥΠΑ μειώθηκε κατά περίπου 35%, δημιουργώντας μια σύγχρονη, λιτή και αποτελεσματική δομή που ανταποκρίνεται στις λειτουργικές ανάγκες της υπηρεσίας και ενισχύει τη διαφάνεια και τη λήψη αποφάσεων.

Ενίσχυση προσωπικού και προσλήψεις

Το νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση 2.407 θέσεων μόνιμων υπαλλήλων και υπαλλήλων ΙΔΑΧ, με πλήρωση των κενών θέσεων μέσω αυτοτελών προκηρύξεων ΑΣΕΠ. Επιπλέον, προβλέπεται δυνατότητα μετακινήσεων προσωπικού σε περιφερειακά αεροδρόμια για κάλυψη εποχιακών ή εκτάκτων αναγκών, καθώς και αξιοποίηση πλεονάζοντος προσωπικού από τους παραχωρημένους αερολιμένες της Fraport. Παράλληλα, προβλέπεται εξειδικευμένη εκπαίδευση των στελεχών της ΥΠΑ για την αποτελεσματική διαχείριση των συστημάτων αεροναυτιλίας.

Οικονομική αυτοτέλεια και ευέλικτες διαδικασίες

Η ΥΠΑ αποκτά τη δυνατότητα κατάρτισης αυτοτελούς προϋπολογισμού, ισολογισμού και χρηματοοικονομικών αναφορών. Προβλέπεται αξιοποίηση εσόδων από EUROCONTROL, θέσπιση ειδικών τελών επιβατών και τέλους ασφάλειας στους αερολιμένες αρμοδιότητας ΥΠΑ, καθώς και δυνατότητα αξιοποίησης αποθεματικών για αντιμετώπιση απρόβλεπτων αναγκών.

Επιπλέον, θεσμοθετείται η δυνατότητα κατάρτισης Κανονισμού Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών, σύμφωνα με το ισχύον Ενωσιακό Πλαίσιο, με στόχο την ταχεία ολοκλήρωση έργων και την αναβάθμιση των υποδομών αεροναυτιλίας.

Η μεταρρύθμιση της ΥΠΑ σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την ελληνική αεροναυτιλία, συνδυάζοντας διοικητική αυτοτέλεια, οικονομική ενίσχυση, σύγχρονη οργανωτική δομή και προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού. Το νομοσχέδιο αναμένεται να δημιουργήσει ισχυρές προϋποθέσεις για την ασφάλεια των πτήσεων και την αποτελεσματική διαχείριση των αεροναυτιλιακών υποδομών της χώρας.

Πηγή: pagenews.gr