Η Ουάσιγκτον ετοιμάζεται να ανακοινώσει παράταση πέντε ετών στη μείωση των δασμών για τα εισαγόμενα ανταλλακτικά αυτοκινήτων, μια απόφαση που θεωρείται μεγάλη νίκη για τη Ford, τη General Motors και άλλους αμερικανούς κατασκευαστές. Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει πιεστεί έντονα από τους αυξημένους δασμούς, το κόστος παραγωγής και τις διεθνείς εμπορικές εντάσεις.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ θα ανακοινώσει σύντομα την απόφαση, η οποία παρατείνει το καθεστώς που επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώνουν τα ποσά των δασμών που καταβάλλουν για εισαγόμενα εξαρτήματα. Το ισχύον πλαίσιο επρόκειτο να λήξει σε δύο χρόνια, ωστόσο η κυβέρνηση αποφάσισε την επέκτασή του έως το 2030.
Η απόφαση αναμένεται να παρουσιαστεί επίσημα τις επόμενες ημέρες, πιθανότατα την Παρασκευή, αν και δεν αποκλείεται να υπάρξει καθυστέρηση, όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν με αντίστοιχες εμπορικές ρυθμίσεις. Παράλληλα, η Ουάσιγκτον σχεδιάζει να διατηρήσει ειδικούς δασμούς στις εισαγωγές φορτηγών, που θεωρούνται στρατηγικός τομέας για τη βιομηχανία των ΗΠΑ.
Εντατικό lobbying από τους κολοσσούς του Ντιτρόιτ
Η παράταση αυτή είναι το αποτέλεσμα μηνών έντονου lobbying από κορυφαίους παράγοντες της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι Ford Motor Co., General Motors Co. και Stellantis NV (κατασκευάστρια της Jeep) είχαν ζητήσει επιτακτικά την ελάφρυνση, καθώς οι δασμοί που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ είχαν οδηγήσει σε εκτόξευση του κόστους παραγωγής και πιέσεις στα περιθώρια κέρδους.
Η ανακοίνωση είχε άμεσο αντίκτυπο στο χρηματιστήριο, με τη μετοχή της General Motors να καταγράφει άνοδο έως και 3,8%, ενώ Ford και Stellantis σημείωσαν επίσης σημαντικά κέρδη.
Η εμπορική ανισορροπία και οι διεθνείς πιέσεις
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ, έχει επανειλημμένα τονίσει ότι η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ–Ιαπωνίας προσφέρει πλεονέκτημα στους ανταγωνιστές, όπως η Toyota, λόγω των χαμηλότερων δασμών και λειτουργικών εξόδων στην Ιαπωνία. Σύμφωνα με τον Φάρλεϊ, η διαφορά αυτή μεταφράζεται σε χιλιάδες δολάρια ανά όχημα, καθιστώντας πιο δύσκολο για τις αμερικανικές εταιρείες να ανταγωνιστούν ισότιμα.
Το ισχύον πλαίσιο είχε μειώσει τους δασμούς στις ιαπωνικές εισαγωγές αυτοκινήτων από 27,5% σε 15%, επιτρέποντας στις ασιατικές εταιρείες να αυξήσουν το μερίδιό τους στην αμερικανική αγορά.
Οι παλαιότερες εκπτώσεις και το νέο καθεστώς
Παλαιότερα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούσαν να αντισταθμίσουν μέρος του 25% του δασμού που επιβαλλόταν στα εισαγόμενα εξαρτήματα, διεκδικώντας έκπτωση έως 3,75% επί της αξίας των οχημάτων που παρήγαγαν εντός ΗΠΑ. Το ποσοστό αυτό θα μειωνόταν σταδιακά στο 2,5%, πριν καταργηθεί πλήρως — κάτι που πλέον αποφεύγεται με τη νέα απόφαση.
Η πολιτική αυτή θεωρείται κρίσιμη για τη διατήρηση της παραγωγής εντός Ηνωμένων Πολιτειών, καθώς επιτρέπει στις εταιρείες να συνεχίσουν τη λειτουργία τους με μικρότερη εξάρτηση από εισαγόμενα εξαρτήματα υψηλού κόστους.
Η στάση Τραμπ και οι δασμοί στα εισαγόμενα οχήματα
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει υιοθετήσει μια σκληρή εμπορική πολιτική, με στόχο την προστασία της αμερικανικής παραγωγής. Νωρίτερα μέσα στη χρονιά, επέβαλε δασμό 25% στα πλήρως συναρμολογημένα οχήματα, ενώ οι ξεχωριστοί δασμοί προς Καναδά και Μεξικό περιλαμβάνουν εξαιρέσεις για οχήματα με επαρκές εγχώριο περιεχόμενο, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής (NAFTA).
Παρά τις αντιδράσεις, η κυβέρνηση θεωρεί πως η πολιτική αυτή ενισχύει την εγχώρια βιομηχανία, διασφαλίζοντας παράλληλα χιλιάδες θέσεις εργασίας.Η πενταετής παράταση στη μείωση των δασμών αποτελεί καθοριστικό βήμα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των αμερικανικών κατασκευαστών. Σε μια περίοδο οικονομικών πιέσεων και γεωπολιτικής αβεβαιότητας, η απόφαση αυτή δίνει οξυγόνο σε έναν από τους σημαντικότερους βιομηχανικούς πυλώνες των ΗΠΑ, επιβεβαιώνοντας παράλληλα την πρόθεση της κυβέρνησης Τραμπ να συνεχίσει μια πολιτική προστατευτισμού με στρατηγικές εξαιρέσεις.
Πηγή: Pagenews.gr