SPOTLIGHTS

«Κανένα Σχόλιο»: Η Απάντηση του Βρετανικού Μουσείου στο Δείπνο μπροστά στα Γλυπτά του Παρθενώνα

«Κανένα Σχόλιο»: Η Απάντηση του Βρετανικού Μουσείου στο Δείπνο μπροστά στα Γλυπτά του Παρθενώνα

Πηγή Φωτογραφίας: Τα γλυπτά του Παρθενώνα / EPA

Η Αντίδραση της Ελλάδας: Μαρέβα Μητσοτάκη και Λίνα Μενδώνη Καταδικάζουν την Εκδήλωση – Η Ιστορία των Γλυπτών και η Διαμάχη Επανένωσης

Το Βρετανικό Μουσείο αρνήθηκε να σχολιάσει την πολυτελή φιλανθρωπική εκδήλωση που διοργάνωσε το Σάββατο 18 Οκτωβρίου 2025 στην Duveen Gallery, την αίθουσα όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα (ή Elgin Marbles). Η εκδήλωση, ένα γκαλά υψηλής κοινωνίας εμπνευσμένο από το Met Gala, φιλοξένησε διασημότητες όπως ο Mick Jagger, η Naomi Campbell, η Janet Jackson, η Kristin Scott Thomas, ο δήμαρχος Λονδίνου Sadiq Khan και ο πρώην πρωθυπουργός Rishi Sunak, με τραπέζια δείπνου να στήνονται ακριβώς μπροστά στα αρχαία γλυπτά. Η απόφαση προκάλεσε οργή στην Ελλάδα, με την Μαρέβα Μητσοτάκη και την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη να την καταδικάζουν ως «άστοχη» και «προκλητική αδιαφορία». Το Μουσείο, σε σύντομη δήλωση, τόνισε: «Η προστασία της συλλογής υπερβαίνει τα πάντα, και όλα τα αιτήματα χρήσης εξετάζονται βάσει κινδύνων και σεβασμού στα εκθέματα». Ωστόσο, η σιωπή του για τις πολιτιστικές ευαισθησίες εντείνει τη διεθνή διαμάχη για την επιστροφή των γλυπτών στην Αθήνα, δέκα χρόνια μετά τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα –ένα σύμβολο πολιτιστικής κληρονομιάς.

Η Εκδήλωση: Ένα Gala «Met Gala-Style» μπροστά στα Γλυπτά

Η εκδήλωση, η πρώτη μεγάλη φιλανθρωπική του Μουσείου μετά την πανδημία, συγκέντρωσε 500+ καλεσμένους από τον κόσμο της μόδας, της μουσικής και της πολιτικής, με έσοδα για συντήρηση συλλογών. Σύμφωνα με την Telegraph, τα τραπέζια στήθηκαν ακριβώς μπροστά στα γλυπτά, με φώτα και διακόσμηση να «πλαισιώνουν» τα αρχαία μαρμάρινα ανάγλυφα του 5ου αιώνα π.Χ. από τον Παρθενώνα. Η Duveen Gallery, σχεδιασμένη το 1938 από τον Sir John Burnet, είναι ειδικά αφιερωμένη στα Γλυπτά, με θερμοκρασία και υγρασία ελεγχόμενες για προστασία. Η διοργάνωση, με κόστος εισιτηρίου 5.000 λίρες, στόχευε σε «υποστήριξη μουσειακών προγραμμάτων», αλλά η τοποθεσία προκάλεσε θύελλα. Το Μουσείο, με ετήσιο προϋπολογισμό 65 εκατ. λίρες, βασίζεται σε τέτοιες εκδηλώσεις, αλλά η επιλογή αυτή εν μέσω διαπραγματεύσεων επιστροφής (από 2023) θεωρείται «προκλητική».

Η Αντίδραση της Ελλάδας: «Προσβολή και Κίνδυνος» για τα Μνημεία

Η Μαρέβα Μητσοτάκη-Γκραμπόφσκι, σύζυγος του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ανέβασε φωτογραφία του δείπνου στα social media, γράφοντας: «Σε μια εποχή που ο δημόσιος διάλογος για την επανένωση του μνημείου ξεκινά, η απόφαση του Μουσείου να γίνει η εκδήλωση εκεί ήταν άστοχη». Η ανάρτηση, με tag στον λογαριασμό του Μουσείου (@britishmuseum), έλαβε χιλιάδες like και shares, εντείνοντας τη συζήτηση. Η Λίνα Μενδώνη, υπουργός Πολιτισμού, δήλωσε: «Το ΥΠΠΟΑ καταδικάζει διαχρονικά τέτοιες ενέργειες – δείπνα, δεξιώσεις και επιδείξεις μόδας προσβάλλουν τα πολιτιστικά αγαθά και τα θέτουν σε κίνδυνο». Πρόσθεσε: «Η ασφάλεια, ακεραιότητα και ηθική των μνημείων πρέπει να είναι προτεραιότητα, όχι διακόσμηση». Το ΥΠΠΟΑ, σε ανακοίνωση, υπενθύμισε παρόμοια καταδίκη για fashion show τον Φεβρουάριο 2024.

Η Ιστορία των Γλυπτών: Η Διαμάχη Επιστροφής και οι Διαπραγματεύσεις

Τα Γλυπτά του Παρθενώνα (ή Elgin Marbles), 160 μέτρα ανάγλυφα από τον ναό του 447-432 π.Χ., αφαιρέθηκαν το 1801-1815 από τον 7ο Κόμη Elgin με «άδεια» από Οθωμανούς, και αγοράστηκαν από το Βρετανικό Μουσείο το 1816 για 35.000 λίρες. Η Ελλάδα διεκδικεί επιστροφή από 1833, θεωρώντας τα «ληστρική απομάκρυνση», ενώ το Μουσείο τα βλέπει ως «ευρύτερο παγκόσμιο πλαίσιο». Διαπραγματεύσεις εντείνονται: Το 2023, ο πρόεδρος του Μουσείου George Osborne συναντήσε τον Μητσοτάκη, με συζήτηση για «win-win» δάνειο. Το 2024, η UNESCO κάλεσε για «διακυβερνητική λύση», και το 2025, η ΕΕ πίεσε για «κοινή κατανόηση». Το Μουσείο, με 6 εκατ. επισκέπτες ετησίως, αντιμετωπίζει πιέσεις από Amal Clooney και καμπάνιες όπως #ReturnTheParthenon.

Πολιτιστική Προσβολή σε Κρίσιμη Στιγμή

Η σιωπή του Βρετανικού Μουσείου για το δείπνο μπροστά στα Γλυπτά, εν μέσω διαπραγματεύσεων, θεωρείται «προκλητική» από Ελλάδα. Με Μαρέβα Μητσοτάκη και Μενδώνη να καταδικάζουν την «προσβολή», η υπόθεση εντείνει τη διαμάχη για επιστροφή – μια μάχη κληρονομιάς που απαιτεί σεβασμό, όχι διακόσμηση.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments