COP30: Η Ελλάδα Μπλοκάρει την Κοινή Θέση της ΕΕ για Ναυτιλία – Πίεση για Green Fuels και Net-Zero Framework

Πηγή Φωτογραφίας: FREEPIK/European union flag on the blue background
Η Ελλάδα, με ισχυρό ναυτιλιακό λόμπι, απειλεί να μπλοκάρει την έγκριση της κοινής θέσης της ΕΕ για την COP30 (10-21 Νοεμβρίου 2025, Belém, Βραζιλία), εξαιτίας αναφορών στο Net Zero Framework της IMO για ναυτιλία, σύμφωνα με Euractiv (21/10/2025). Οι 27 χώρες πρέπει να εγκρίνουν ομόφωνα το έγγραφο, αλλά η Αθήνα αρνείται λόγω «άσχετης αναφοράς» σε συμφωνία που δεν υπέγραψε (Απρίλιος 2025). Η ρύθμιση, που προωθεί green hydrogen (αμμωνία, μεθανόλη) vs. LNG, πιέζει την Ελλάδα (20% παγκόσμιας ναυτιλίας, 40 δισ. ευρώ συνεισφορά ΑΕΠ). Η πρόταση Costa για QMV clusters (qualified majority voting) αγνοείται, με Ελλάδα να κρατά «όμηρο» τη θέση, κινδυνεύοντας την ΕΕ να προσέλθει χωρίς ενιαία φωνή. «Η αναμονή δεν είναι επιλογή», δήλωσε ο Μαυροβούνιος πρόεδρος Jakov Milatović (Politico), ενώ η Κύπρος (ναυτιλία 7% ΑΕΠ) συμπαρατάσσεται.
Το Net Zero Framework: Green Fuels vs. LNG – Γιατί Μπλοκάρει η Ελλάδα
Το Net Zero Framework της IMO (Απρίλιος 2025), εγκριθέν με 175/175 ψήφους, στοχεύει net-zero εκπομπές ναυτιλίας έως 2050, προωθώντας green hydrogen (αμμωνία, μεθανόλη) για 50% μείωση CO2 έως 2030. Η Ουάσινγκτον πίεσε για αναβολή (IMO, Οκτώβριος 2025), με Ελλάδα/Κύπρο να απέχουν από ψηφοφορία. Η ελληνική ναυτιλία, με 5.500 πλοία (20% παγκόσμιας χωρητικότητας, 100 δισ. δολάρια εσόδων 2024), φοβάται +20% κόστος (IEA, 2025), με LNG (80% τρέχουσα χρήση) να γίνεται «παρελθόν». Η Αθήνα: «Η αναφορά είναι άσχετη – η συμφωνία πάγωσε» (Euractiv). Η ΕΕ, με EU ETS για ναυτιλία (2024, +10 δολάρια/τόνος CO2), πιέζει για 90% μείωση 2050, αλλά η Ελλάδα (7η ναυτιλία ΕΕ) απαιτεί «ρεαλιστική» μετάβαση.
Η Κίνηση της Ελλάδας: Πολιτική Διάσταση και Εμπλοκή Μητσοτάκη
Η απόφαση, υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, έρχεται μετά έγκριση Ισπανίας/Γερμανίας, αλλά η Ελλάδα απείλησε μπλόκο στο Συμβούλιο Λουξεμβούργου (21/10), απαιτώντας αφαίρεση αναφοράς. «Η Ελλάδα κρατά όμηρο τη θέση», λένε 3 διπλωμάτες (Euractiv). Η Κύπρος (7% ΑΕΠ ναυτιλία) συμπαρατάσσεται, με ναυτιλία 20% ΑΕΠ. Η ΕΕ, με 25% παγκόσμιων εκπομπών ναυτιλίας από ευρωπαϊκά πλοία (2024), χρειάζεται ενιαία φωνή για COP30, όπου θα υποβληθούν NDC 2035 (UNFCCC, 2025). Η πρόταση Costa για QMV clusters αγνοείται, με Ελλάδα να πιέζει για «ρεαλιστική» αλλαγή (European Conservative, 21/10).
Επιπτώσεις: Διαμάχες και Κίνδυνος Χωρίς Ενιαία Φωνή στην COP30
Η Ελλάδα, με 40% ΑΕΠ ναυτιλία (100 δισ. δολάρια εσόδους, 2024), βλέπει το Framework ως «υπερβολικά φιλόδοξο» (IMO, 2025), με green ammonia +50% κόστος (IEA). Η ΕΕ, με EU ETS (2024, 25 δολάρια/τόνος CO2), πιέζει για 90% μείωση 2050, αλλά η Αθήνα απαιτεί «χρονοδιάγραμμα» (Mitsotakis, 2025). Η COP30, φιλοξενούμενη στη Βραζιλία (10-21/11), απαιτεί NDC 2035 (UNFCCC, Φεβρουάριος 2025 προθεσμία, παράταση Σεπτέμβριος). Χωρίς θέση, η ΕΕ χάνει επιρροή, με Climate Home News να λέει: «Η Ελλάδα απειλεί COP30» (17/10).
Στρατηγική Πίεση για Ρεαλιστική Μετάβαση
Η Ελλάδα, με ναυτιλία 20% παγκόσμιας χωρητικότητας, μπλοκάρει την ΕΕ θέση για COP30 λόγω Net Zero Framework, απαιτώντας «ρεαλιστική» αλλαγή. Με Κύπρο συμπαραταξόμενη, η πίεση Μητσοτάκη κινδυνεύει ενιαία φωνή, αλλά πιέζει για ευέλικτα χρονοδιαγράμματα. Η COP30, με NDC 2035, θα κρίνει – και η Αθήνα ποντάρει σε LNG/αμμωνία για ναυτιλία.
Πηγή: Pagenews.gr
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας