Τα Γλυπτά και η υποχρηματοδότηση των βρετανικών μουσείων
Πηγή Φωτογραφίας: scott A Garfitt/Invision/AP Photo/picture alliance//Τα Γλυπτά και η υποχρηματοδότηση των βρετανικών μουσείων
Γλυπτά, πίνακες, στολές στρατιωτών, κοσμήματα, βαλσαμωμένα σώματα ζώων. Όταν κάποιος εισέρχεται σε ένα μουσείο μπορεί να παρατηρήσει εκατοντάδες χιλιάδες διαφορετικά εκθέματα και εκτός αυτών μπορεί να χαθεί στην ομορφιά ή την ασχήμια ενός κτιρίου που φιλοξενεί κειμήλια από κάθε γωνιά της γης.
Η διατήρησή τους όμως μπορεί να αποδειχθεί μια αρκετά δύσκολη επιχείρηση για τα μουσεία και ιδιαίτερα δαπανηρή. Μία εβδομάδα μετά την εκδήλωση του Βρετανικού Μουσείου στην αίθουσα των Γλυπτών του Παρθενώνα η συζήτηση συνεχίζει χωρίς όμως σχόλια και αντιδράσεις από τους επίσημους βρετανικούς φορείς.
Πώς βλέπει την ελληνική αντίδραση η βρετανική πλευρά;
Times, Telegraph, Guardian έχουν ασχοληθεί εκτενώς με το θέμα, με κύρια αναφορά τους τις έντονες και καταγγελτικές αντιδράσεις από την ελληνική πλευρά. Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη κατηγόρησε το μουσείο ότι «για ακόμη μία φορά επιδεικνύει προκλητική αδιαφορία» ενώ ο πρόεδρος της ελληνικής Βουλής, Νικήτας Κακλαμάνης χαρακτήρισε τον σκοπό της εκδήλωσης «κυνικό» αφού συγκέντρωσε λεφτά προς «ίδιον όφελος».

Επισημαίνεται, ότι το Βρετανικό Μουσείο κατάφερε μέσω του γκαλά να συγκεντρώσει περισσότερες από 2,5 εκατομμύρια λίρες καθώς οι περισσότεροι από τους 800 καλεσμένους έπρεπε να πληρώσουν τουλάχιστον 2.000 λίρες για την συμμετοχή τους.
Και ενώ δεν έχει γίνει κάποιο επίσημο σχόλιο, οι Times επικαλούνται πηγές του Βρετανικού Μουσείου που δήλωσαν ότι η ασφάλεια των εκθεμάτων ήταν προτεραιότητα ενώ παράλληλα γράφει ότι αρκετοί κατηγορούν την Ελλάδα για υποκρισία υπενθυμίζοντας ότι το 2021 επέτρεψε στον Οίκο Dior να προχωρήσει σε φωτογράφηση πάνω στον ιερό βράχο.
Η τελευταία δημοσκόπηση πάντως που έγινε για το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, δείχνει ότι ο βρετανικός λαός παραμένει υπέρ της επανένωσης. Σύμφωνα με την έρευνα της JL Partners που έγινε για λογαριασμό του Parthenon Project, τον Σεπτέμβριο, το 56% τάσσεται υπέρ και μόλις ένα 22% επιθυμεί τα Γλυπτά να παραμείνουν στο Βρετανικό Μουσείο.
Silent Disco, γιόγκα και… διανυκτερεύσεις στα μουσεία
Την ίδια ώρα, ενδιαφέρον έχει άρθρο του CNN με τίτλο: «Μουσεία μετά το σκοτάδι: Οι ιστορικές αίθουσες του Λονδίνου αποκτούν νέα ζωή». Στο άρθρο γίνεται αναφορά για παρόμοιες εκδηλώσεις που γίνονται όχι μόνο στο Βρετανικό Μουσείο, αλλά και σε πολυάριθμα άλλα μουσεία της βρετανικής πρωτεύουσας τα οποία πρωτοστατούν στην προσέλευση κόσμου.

Για παράδειγμα, για κάποιες βραδιές τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο πραγματοποιήθηκαν γεύματα στις αίθουσες της Ιαπωνίας του Βρετανικού Μουσείου, σε μια προσπάθεια διαφήμισης αλυσίδας ιαπωνικού γρήγορου φαγητού στην Αγγλία.
Ενώ και το μουσείο φυσικής ιστορίας διοργανώνει διάφορες εκδηλώσεις όπως Silent Disco, yoga και διανυκτερεύσεις είτε υπό το βλέμμα δεινοσαύρων είτε στην κεντρική είσοδο του μουσείου. Σύμφωνα με έρευνα που επικαλείται, του Campaign for Arts, η χρηματοδότηση για τα μουσεία διαρκώς μειώνεται. Μάλιστα, μέχρι το 2029 η κυβέρνηση προσφέρει χρηματοδότηση μειωμένη κατά 1/3 σε σχέση με όσα προσέφερε το 2010.
Επισημαίνεται, ότι μόνο πέρυσι στο Βρετανικό, το μουσείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στο Ηνωμένο Βασίλειο, πραγματοποιήθηκαν 79 εμπορικές εκδηλώσεις σε μια προσπάθεια συγκέντρωσης χρημάτων καθώς η προσέλευση του κοινού είναι δωρεάν και οι ροές εσόδων βασίζονται στη δημόσια χρηματοδότηση και την φιλανθρωπία.
Πηγή: dw.com/el–Ζωή Κατζαγιαννάκη
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Το σχόλιο σας