Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε σήμερα ένα φιλόδοξο σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη υψηλής ταχύτητας σιδηροδρομικών συνδέσεων στην Ευρώπη, με την παρουσία των Ευρωπαίων Επιτρόπων Ραφαέλε Φίττο (Μεταρρυθμίσεις) και Απόστολου Τζιτζικώστα (Μεταφορές και Τουρισμός). Ο στόχος του σχεδίου είναι η μείωση των χρόνων ταξιδιού, η ενίσχυση του σιδηροδρόμου ως εναλλακτικής των πτήσεων μικρών αποστάσεων, η ενίσχυση της περιφερειακής οικονομίας και του τουρισμού, καθώς και η προώθηση ανανεώσιμων και χαμηλού άνθρακα καυσίμων.
Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται ότι σημαντικοί κόμβοι θα συνδέονται με ταχύτητες άνω των 200 χλμ/ώρα. Σημαντικές βελτιώσεις περιλαμβάνουν τη διαδρομή Βερολίνο – Κοπεγχάγη, που θα μειωθεί από 7 σε 4 ώρες, και τη σύνδεση Σόφια – Αθήνα, η οποία θα ολοκληρώνεται σε μόλις 6 ώρες αντί για 13 ώρες και 40 λεπτά σήμερα. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν νέες διασυνοριακές συνδέσεις, όπως το Παρίσι – Λισαβόνα μέσω Μαδρίτης, ενώ θα ενισχυθεί η διασύνδεση των βαλτικών πρωτευουσών.
Βασικοί άξονες υλοποίησης
Η Κομισιόν προτείνει τέσσερις άξονες για την εφαρμογή του προγράμματος:
-
Αφαίρεση διασυνοριακών εμποδίων με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα έως το 2027 και ανάπτυξη ταχυτήτων άνω των 250 χλμ/ώρα όπου είναι οικονομικά εφικτό.
-
Συντονισμένη στρατηγική χρηματοδότησης, μέσω συμφωνίας για Σιδηρόδρομο Υψηλής Ταχύτητας.
-
Βελτίωση συνθηκών για τη σιδηροδρομική βιομηχανία και τους φορείς εκμετάλλευσης.
-
Ενίσχυση διακυβέρνησης σε επίπεδο ΕΕ, με συντονισμό χωρητικότητας, τυποποιήσεις και αδειοδοτήσεις.
Παράλληλα, για την επίτευξη των στόχων RefuelEU Aviation και FuelEU Maritime, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περίπου 20 εκατ. τόνοι βιώσιμων καυσίμων έως το 2035, με επενδύσεις ύψους 100 δισ. ευρώ.
Στήριξη της Ελλάδας
Ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας επεσήμανε την πρόοδο της Ελλάδας στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου. «Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτίσει σχέδιο δράσης με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, το οποίο έχει υποβληθεί στην Επιτροπή. Παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη και εκφράζουμε ικανοποίηση για την πρόοδο και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων», τόνισε.
Η Κομισιόν παρέχει επίσης τεχνική βοήθεια και χρηματοδότηση για τη βελτίωση προβληματικών τμημάτων και την ανάπτυξη νέων επενδύσεων σε σύγχρονες, κλιματικά φιλικές υποδομές. Το σχέδιο αναμένεται να επιταχύνει τη διαδρομή Αθήνα-Σόφια σε 6 ώρες, να δημιουργήσει νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες και να εξασφαλίσει ότι το σύστημα θα είναι ασφαλές και αξιόπιστο σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Οφέλη για την Ευρώπη
Το νέο σχέδιο δράσης της Κομισιόν φιλοδοξεί να μετατρέψει τον σιδηρόδρομο σε βασική επιλογή για μικρές και μεσαίες αποστάσεις, μειώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και ενισχύοντας τη διασυνοριακή κινητικότητα. Οι νέες ταχύτητες και οι σύγχρονες υποδομές θα ενισχύσουν τον τουρισμό, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και θα προωθήσουν τις επενδύσεις σε βιώσιμες τεχνολογίες, θέτοντας τα θεμέλια για ένα σύγχρονο, ασφαλές και ταχύτατο δίκτυο σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη.
Πηγή: pagenews.gr
