Αναταραχή και Αναπροσαρμογή: Το Υπερταμείο Αναγνωρίζει Λάθη στον Σχεδιασμό
Μετά τις έντονες αντιδράσεις για το σχέδιο αναδιάρθρωσης που προέβλεπε κλείσιμο εκατοντάδων καταστημάτων, το Υπερταμείο έκανε στροφή. Ο διευθύνων σύμβουλος Γιάννης Παπαχρήστου συναντήθηκε με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ και παραδέχτηκε ότι ο αρχικός σχεδιασμός ήταν ολοκληρωμένος αλλά δεν έλαβε υπόψη κρίσιμες παραμέτρους, όπως η ενημέρωση και η προετοιμασία των τοπικών κοινωνιών. Δεσμεύτηκε για άμεση διαβούλευση με δήμους, φορείς και κατοίκους σε όλες τις περιοχές που επηρεάζονται, ώστε να βρεθούν βέλτιστες λύσεις.
Τρεις Άμεσες Προτεραιότητες: Ενημέρωση, Διαβούλευση και Επιτάχυνση Μετασχηματισμού
Το Υπερταμείο θέτει τρεις πυλώνες για το επόμενο τρίμηνο. Πρώτον, ξεκινούν επισκέψεις και ανοιχτός διάλογος με τοπικές κοινωνίες για να παρουσιαστεί ο σύγχρονος τρόπος λειτουργίας των ΕΛΤΑ και να λυθούν προβλήματα. Δεύτερον, εκτεταμένη καμπάνια ενημέρωσης για υπηρεσίες όπως κατ’ οίκον παράδοση συντάξεων και λογαριασμών. Τρίτον, επιτάχυνση του στρατηγικού πλάνου μετασχηματισμού που ήδη αποδίδει καρπούς, με έμφαση στη βιωσιμότητα και την κάλυψη κάθε γωνιάς της χώρας.
Επιτυχίες Μετασχηματισμού: Από Συνένωση με Courier μέχρι Ψηφιακές Θυρίδες
Τα ΕΛΤΑ έχουν ήδη αλλάξει πρόσωπο. Η συνένωση με ΕΛΤΑ Courier δημιούργησε τον δεύτερο πόλο στην αγορά ταχυμεταφορών. Επενδύσεις σε τεχνολογίες επιτρέπουν real-time παρακολούθηση δεμάτων, ενώ ταχυδρόμοι με PDA και φορητούς εκτυπωτές προσφέρουν σχεδόν όλες τις υπηρεσίες κατ’ οίκον με μία επίσκεψη. Το 92% των συντάξεων και το 90% της αλληλογραφίας παραδίδονται πλέον στην πόρτα. Διευρύνθηκε το ωράριο σε 11 πόλεις, λανσαρίστηκε η εφαρμογή ELTA FastPost για ραντεβού σε 74 καταστήματα και τοποθετήθηκαν έξυπνες θυρίδες postbox πανελλαδικά.
Αξιοποίηση Περιουσίας και Νέες Συνεργασίες: Εξοικονόμηση και Ανάκτηση Πελατών
Για πρώτη φορά αποτιμήθηκε η ακίνητη περιουσία και οργανώνεται ολιστικό πλάνο αξιοποίησης. Η μεταστέγαση κεντρικών γραφείων εξοικονομεί 55.000 ευρώ ετησίως, ενώ το κτήριο Καισαριανής απελευθερώνεται για εμπορική εκμετάλλευση. Συνεργασία με Alpha Bank φέρνει εξειδικευμένες τραπεζικές υπηρεσίες. Ανακτήθηκαν μεγάλοι εταιρικοί πελάτες από τηλεπικοινωνίες, τράπεζες και διεθνείς ταχυμεταφορές. Ο στόλος ενισχύεται με 242 οχήματα αγροτικής διανομής, 250 ηλεκτρικά δίκυκλα και 108 πράσινα βαν.
Διεθνή Παραδείγματα: Από Royal Mail μέχρι Swiss Post – Η Μετάβαση σε Υβριδικά Μοντέλα
Ο μετασχηματισμός δεν είναι ελληνική πατέντα. Στη Βρετανία, η Royal Mail μείωσε ιδιόκτητα καταστήματα από 400 το 2013 σε 108 το 2025, παραχωρώντας τα υπόλοιπα 11.392 σε franchise για εξοικονόμηση 40 εκατ. λιρών. Στην Ουγγαρία, η Magyar Posta ανέστειλε 300 μικρά καταστήματα το 2022-2023. Η Swiss Post θα κλείσει 170 καταστήματα έως το 2028, μεταβαίνοντας σε συνεργάτες. Η PostNL στην Ολλανδία στρέφεται σε lockers και λιανεμπόριο. Όλοι ακολουθούν πολυετή πλάνα με επενδύσεις σε τεχνολογία, ανθρώπινο δυναμικό και διαφοροποίηση υπηρεσιών.
Προκλήσεις Αγοράς: Απελευθέρωση, Πτώση Αλληλογραφίας και Ανταγωνισμός
Η ταχυδρομική αγορά είναι απελευθερωμένη από δεκαετίες χωρίς κρατική ενίσχυση. Η αλληλογραφία μειώθηκε έως 90% λόγω ψηφιακής επικοινωνίας. Ο ανταγωνισμός στις ταχυμεταφορές εντείνεται με εγχώριους και διεθνείς παίκτες. Οι πολίτες απαιτούν ταχύτητα και ακρίβεια. Η ροή μετατοπίζεται από σταθερά καταστήματα σε κατ’ οίκον εξυπηρέτηση. Τα ΕΛΤΑ προσαρμόζονται με εθελούσια έξοδο, ρομποτική διαλογή και κατάργηση ζημιογόνων λειτουργιών όπως προμήθεια ενέργειας.
Εναλλακτικές για τα 158 Καταστήματα: Συνεργασίες με Δήμους και Τοπικές Επιχειρήσεις
Για τα καταστήματα που μένουν ανοιχτά προς συζήτηση, προτείνονται συνεργασίες με τοπική επιχειρηματικότητα υπό την αιγίδα δήμων. Υφιστάμενα καταστήματα μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες ΕΛΤΑ με τεχνογνωσία και υποστήριξη. Παράλληλη καμπάνια ενημέρωσης για κατ’ οίκον υπηρεσίες. Σε μικρούς οικισμούς, ταχυδρόμος επισκέπτεται κεντρικό σημείο δύο φορές εβδομαδιαίως.
Όραμα 2027: Σύγχρονος, Ψηφιακός και Παντού Παρών Οργανισμός
Το Υπερταμείο βλέπει τα ΕΛΤΑ το 2027 ως ψηφιακό, κοινωνικά χρήσιμο και περιβαλλοντικά φιλικό οργανισμό με βιώσιμη λειτουργία. Με 843 σημεία εξυπηρέτησης και 1.663 ταχυδρόμους, το μεγαλύτερο δίκτυο της χώρας εξασφαλίζει κάλυψη ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Το πρόγραμμα «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» είναι ο πυρήνας, με 230.000 συντάξεις μηνιαίως στην πόρτα. Αναγνώριση στον απελθόντα CEO Γρηγόρη Σκλήκα για την επιτάχυνση του μετασχηματισμού με ακεραιότητα.
Μετασχηματισμός με Σεβασμό στις Τοπικές Κοινωνίες
Το Υπερταμείο δεν υποχωρεί από τον μετασχηματισμό αλλά τον προσαρμόζει. Δεν υπάρχει δρόμος με κρατική ενίσχυση – η αγορά είναι απελευθερωμένη. Ο εξορθολογισμός δεν είναι συρρίκνωση αλλά μετάβαση σε υβριδικό μοντέλο που εξυπηρετεί καλύτερα. Με διαβούλευση, ενημέρωση και εναλλακτικές, τα ΕΛΤΑ στοχεύουν να γίνουν ο σύγχρονος ταχυδρόμος κάθε Έλληνα, από την Αθήνα μέχρι το πιο απομακρυσμένο χωριό.
Πηγή: Pagenews.gr
