Η αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ, που φέρνει το λουκέτο σε 204 καταστήματα σε όλη τη χώρα, δεν είναι απλώς μια οικονομική επιλογή. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα πολιτικό θρίλερ γεμάτο παρασκήνιο, όπου η κυβέρνηση, το «Υπερταμείο» και διάφορα συμφέροντα διασταυρώνουν τα ξίφη τους.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, οι πρώτες κινήσεις – το κλείσιμο 46 καταστημάτων – έγιναν με γνώμονα την επίδειξη αποφασιστικότητας, αλλά και για να δοκιμαστεί η αντίδραση των πολιτών και των τοπικών παραγόντων. Οι περιοχές που επηρεάζονται περισσότερο είναι Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Ρόδος, Χανιά και Ιεράπετρα, ενώ σχεδόν 150 καταστήματα αναμένεται να κλείσουν μετά από τρεις μήνες, σύμφωνα με τα επίσημα σχέδια.
Παρασκηνιακά, η απόφαση έχει προκαλέσει έντονες συσκέψεις στο Μαξίμου, όπου κάποιοι υπουργοί πιέζουν για πιο «ανθρωπιστική» προσέγγιση, ενώ άλλοι φαίνεται να επιδιώκουν τη συνεργασία με ιδιωτικά δίκτυα για την εκμετάλλευση της ταχυδρομικής αγοράς. Στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών παραδέχονται ότι η στρατηγική είναι διπλή: από τη μια η μείωση κόστους και από την άλλη η δημιουργία «χώρου» για ιδιωτικές επενδύσεις σε υπηρεσίες που παραδοσιακά ήταν δημόσιες.
Η κοινωνική πίεση είναι ήδη ορατή. Συνδικαλιστές προειδοποιούν για απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας και για το ότι η δημοσιονομική λογική δεν μπορεί να αντικαταστήσει τον κοινωνικό ρόλο των ΕΛΤΑ. Ταυτόχρονα, δημοτικές αρχές σε απομακρυσμένες περιοχές ζητούν να παραμείνουν τα καταστήματα ανοιχτά, απειλώντας με πολιτικό κόστος την κυβέρνηση.
Οι πληροφορίες από τα παρασκήνια αναφέρουν ότι δημοτικά καταστήματα πιθανόν να φιλοξενήσουν Ταχυδρομικά Πρακτορεία, ως συμβιβαστική λύση για να μείνει ανοιχτή η πρόσβαση των πολιτών σε βασικές υπηρεσίες. Ωστόσο, η εφαρμογή του σχεδίου σε περιοχές χωρίς ΑΤΜ ή τράπεζες αποτελεί αληθινή πρόκληση, με έντονο πολιτικό ρίσκο.
Ακόμα και στο εσωτερικό της κυβέρνησης, οι φωνές διαφωνίας δεν είναι λίγες. Κάποιοι εκτιμούν ότι το «έξυπνο Ταχυδρομείο» που προβάλλεται ως αφήγημα θα πρέπει να συνοδευτεί από επενδύσεις σε ψηφιακές υπηρεσίες, αλλιώς η πολιτική ζημία θα υπερβεί τα οικονομικά οφέλη. Παράλληλα, στελέχη της αντιπολίτευσης κάνουν λόγο για «προαναγγελθέν έγκλημα κατά των δημόσιων υπηρεσιών», προετοιμάζοντας το έδαφος για σφοδρές πολιτικές συγκρούσεις το επόμενο διάστημα.
Στο τέλος, η μάχη για τα ΕΛΤΑ δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και πολιτική, κοινωνική και παραπολιτική. Το ποιος θα βγει κερδισμένος ή χαμένος από αυτήν την αναδιάρθρωση θα κριθεί όχι μόνο από τα οικονομικά στοιχεία, αλλά κυρίως από το πώς θα διαχειριστεί η κυβέρνηση το πολιτικό κόστος και τη δυσαρέσκεια των πολιτών.
Πηγή: pagenews.gr
