Η Black Friday δεν είναι πια μία μέρα. Είναι ολόκληρος μήνας. Οι πρώτες προσφορές ξεκίνησαν ήδη από αρχές Νοεμβρίου, καταργώντας ουσιαστικά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις που καταργήθηκαν το 2022, και μετατρέποντας τον Νοέμβριο σε Black November. Σύμφωνα με την EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025, την μεγάλη καταναλωτική έρευνα της ΕΥ Ελλάδας σε συνεργασία με MRB και Choose Communications, το 63% των Ελλήνων δηλώνει έτοιμο να ψωνίσει στις 28 Νοεμβρίου (Black Friday) και 1 Δεκεμβρίου (Cyber Monday) – αύξηση 13 ποσοστιαίων μονάδων από το 50% του 2024.
Η έρευνα, που θα παρουσιαστεί ολοκληρωμένη τον Δεκεμβρίου, αποκαλύπτει ότι η πίεση της ακρίβειας και οι πραγματικά υψηλές εκπτώσεις ωθούν τα νοικοκυριά να περιμένουν αυτή την περίοδο για να καλύψουν βασικές ανάγκες και να αγοράσουν τα χριστουγεννιάτικα δώρα.
Ποιοι ψωνίζουν περισσότερο;
- 76% των ηλικιών 30-39 ετών – η μεγαλύτερη αύξηση από πέρσι, όταν πρωταγωνιστούσαν οι 18-29.
- 77% των οικογενειών με ανήλικα παιδιά – η παρουσία παιδιών στο σπίτι είναι ο ισχυρότερος παράγοντας.
- Μόλις 50% των ηλικιών 50-64 ετών – η πιο επιφυλακτική ομάδα.
- Άνδρες 77% vs γυναίκες για τεχνολογικά είδη.
«Η ακρίβεια έχει αλλάξει τις καταναλωτικές συνήθειες», τονίζει η Παναγιώτα Δημητρακοπούλου, Partner και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων & Λιανεμπορίου της ΕΥ Ελλάδας. «Οι Έλληνες δεν ψωνίζουν πια από παρόρμηση. Περιμένουν την Black Friday για να κάνουν στρατηγικές αγορές».
Τι βάζουν στο καλάθι;
Η τεχνολογία παραμένει αδιαμφισβήτητος βασιλιάς:
- 68% θα αγοράσει ηλεκτρονικές συσκευές (77% οι άνδρες).
- 61%ρούχα & αξεσουάρ μόδας.
- 32% προϊόντα ομορφιάς & προσωπικής φροντίδας.
- 26% είδη σπιτιού & κουζίνας.
- 11% τρόφιμα & ποτά.
- 9% εμπειρίες (εστιατόρια, συναυλίες, θέατρα).
«Φέτος βλέπουμε ότι η Black Friday δεν αφορά μόνο gadgets», σχολιάζει η ΕΥ. «Οι οικογένειες την αξιοποιούν για να αγοράσουν όλα τα δώρα των Χριστουγέννων με έκπτωση».
Black November: Η νέα πραγματικότητα
Οι έμποροι δεν περιμένουν πια την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Amazon, Skroutz, Public, Πλαίσιο, MediaMarkt, BestPrice και δεκάδες ακόμα έχουν ήδη ξεκινήσει early bird προσφορές. Το φαινόμενο αυτό:
- Έχει υποκαταστήσει τις ενδιάμεσες εκπτώσεις.
- Δίνει τη δυνατότητα σταδιακών αγορών αντί για μαζικό πανικό.
- Αυξάνει τον τζίρο όλου του μήνα κατά 30-40% σε σχέση με κανονικό Νοέμβριο.
Επιφυλακτικότητα: «Είναι πραγματική η έκπτωση;»
Παρά την ενθουσιώδη πρόθεση, σημαντικό ποσοστό καταναλωτών παραμένει επιφυλακτικό. «Πολλοί αμφισβητούν αν οι τιμές είναι όντως μειωμένες», αναφέρει η έρευνα. Συχνές πρακτικές όπως:
- Τεχνητή αύξηση τιμής πριν την έκπτωση.
- Προσφορές μόνο σε παλιά μοντέλα.
- Κρυφές χρεώσεις σε μεταφορικά.
«Η εμπιστοσύνη είναι το κλειδί», τονίζει η ΕΥ. «Οι έμποροι που είναι διαφανείς κερδίζουν μακροπρόθεσμα».
Τι να προσέξετε φέτος
- Συγκρίνετε τιμές σε πλατφόρμες όπως BestPrice.gr και Skroutz.
- Ελέγξτε την τιμή 30 ημέρες πριν (νόμος για την εμφάνιση προηγούμενης τιμής).
- Προτιμήστε επίσημα καταστήματα ή marketplaces με εγγύηση.
- Εκμεταλλευτείτε άτοκες δόσεις – πολλοί δίνουν μέχρι 24 μήνες.
- Ψωνίστε νωρίς – τα πιο δημοφιλή προϊόντα εξαντλούνται γρήγορα.
Πρόβλεψη: Νέο ρεκόρ τζίρου
Οι αναλυτές προβλέπουν ότι ο τζίρος της Black Friday 2025 θα ξεπεράσει τα 650 εκατ. ευρώ μόνο στο ηλεκτρονικό εμπόριο (+18% από 2024), ενώ συνολικά με φυσικά καταστήματα μπορεί να αγγίξει το 1,2 δισ. ευρώ. «Είναι η μεγαλύτερη καταναλωτική γιορτή της χρονιάς», λένε οι ειδικοί.
Με την ακρίβεια να πιέζει και τις εκπτώσεις να είναι πραγματικά υψηλές, η Black Friday 2025 δεν είναι απλώς ευκαιρία. Είναι αναγκαιότητα για χιλιάδες ελληνικά νοικοκυριά. Οι καταναλωτές είναι έτοιμοι. Εσείς;
Πηγή: Pagenews.gr
