Ένορκοι σε ομοσπονδιακό δικαστήριο του Σικάγο επέβαλαν στην εταιρεία αποζημίωση 28,45 εκατομμυρίων δολαρίων στον Ινδό χήρο Sumia Bhatia, ο οποίος έχασε τη σύζυγό του Shikha Garg στη συντριβή της πτήσης Ethiopian Airlines ET302 τον Μάρτιο του 2019. Η Garg, 32 ετών σύμβουλος του ΟΗΕ, ήταν μεταξύ των 157 θυμάτων που έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωση από την Αντίς Αμπέμπα. Η Boeing, που έχει ήδη παραδεχθεί ευθύνη για τα δύο δυστυχήματα MAX (346 νεκροί συνολικά), κατέληξε σε συμβιβασμό με άλλους ενάγοντες, αλλά η υπόθεση Garg πήγε σε δίκη.
Η απόφαση και η λύπη της Boeing
Οι ένορκοι, μετά από μόλις δύο ώρες διαβούλευσης, αποφάσισαν αποζημίωση 10 εκατομμυρίων δολαρίων για τον πόνο και την οδύνη της Garg, 10 εκατομμυρίων για συναισθηματική βλάβη του Bhatia και επιπλέον ποσά για οικονομικές απώλειες. Ο δικηγόρος της Boeing Dan Webb είχε παραδεχθεί από την αρχή: «Η εταιρεία συμφωνεί ότι οφείλει σημαντική αποζημίωση». Στην τελική αγόρευση, ζήτησε συγγνώμη: «Εκ μέρους της Boeing, λυπόμαστε βαθιά για τα θύματα». Η απόφαση ήρθε την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου, με τη Boeing να δεν θα εφέσει – σύμφωνα με δικηγόρους της οικογένειας.
Ο Sumia Bhatia, 35 ετών μηχανικός από το Νέο Δελχί, δήλωσε συναισθηματικά: «Είμαστε ικανοποιημένοι. Αυτή η απόφαση δίνει δημόσια λογοδοσία για την αμέλεια της Boeing». Η Garg, πρόσφατα παντρεμένη, ταξίδευε στο Ναϊρόμπι για συνέδριο του ΟΗΕ για το περιβάλλον. Η συντριβή, έξι μήνες μετά τη Lion Air (189 νεκροί), οφείλεται στο MCAS, λογισμικό που προκαλούσε βύθιση μύτης από ελαττωματικό αισθητήρα.
Η πρώτη δίκη – 11 υποθέσεις ανοιχτές
Αυτή είναι η πρώτη δίκη από τις δεκάδες αγωγές για τα MAX δυστυχήματα. Η Boeing παραδέχθηκε αμέλεια το 2021, συμφωνώντας να πληρώσει 1,1 δισ. δολάρια σε πρόστιμα και ταμείο αποζημιώσεων (444,5 εκατ. για οικογένειες). Μέχρι σήμερα, κατέβαλε δισεκατομμύρια σε συμβιβασμούς – τρεις μόλις αυτή την εβδομάδα για Ethiopian Airlines. Από τις 155 αγωγές για Ethiopian (και Lion Air), μένουν 11 ανοιχτές. Η επόμενη δίκη προγραμματίζεται για 7 Απριλίου 2025.
Ο δικηγόρος Shanin Specter: «Η Boeing δοκίμασε, απέτυχε και έβαλε 346 ζωές σε κίνδυνο». Η Garg περιγράφηκε ως «λαμπερή PhD φοιτήτρια» – η δίκη εστίασε στον πόνο της πριν τη συντριβή.
Η ιστορία της Boeing MAX: Αμέλεια και συνέπειες
Τα δυστυχήματα Lion Air (29 Οκτωβρίου 2018, 189 νεκροί) και Ethiopian Airlines (10 Μαρτίου 2019, 157 νεκροί) οφείλονται στο MCAS, που έριχνε το αεροσκάφος από λανθασμένα δεδομένα. Η Boeing απέκρυψε κινδύνους από πιλότους και ρυθμιστικές αρχές. Το 2021, παραδέχθηκε απάτη, πληρώνοντας 2,5 δισ. δολάρια (πρόστιμο 243,6 εκατ., αποζημιώσεις 500 εκατ.). Το FAA άδειασε τα MAX το 2020 μετά 20 μήνες ακινησίας. Σήμερα, η Boeing αντιμετωπίζει νέες αγωγές και έρευνες – συμπεριλαμβανομένης για Alaska Airlines (2024).
Αντιδράσεις και συμβιβασμοί
Η Boeing: «Λυπόμαστε βαθιά». Ο Bhatia: «Δικαίωση για τη Shikha». Δικηγόροι: «Πρώτη νίκη – θα ακολουθήσουν κι άλλες». Η εταιρεία κατέληξε σε εξωδικαστικούς με τρεις οικογένειες Ethiopian – μέρος δεκάδων συμβιβασμών. Συνολικά, δισεκατομμύρια σε αποζημιώσεις.
Το μέλλον: Περισσότερες δίκες και ευθύνες
Με 11 αγωγές ανοιχτές για Ethiopian και μία για Lion Air, η Boeing αντιμετωπίζει νέο κύμα. Η απόφαση Garg θέτει πρότυπο – 28 εκατ. για οικονομικές/συναισθηματικές απώλειες. Η εταιρεία, υπό έρευνα για ποιότητα μετά Alaska, πρέπει να αποδείξει αλλαγές.
Η υπόθεση Bhatia-Garg δεν είναι τέλος – είναι αρχή. Οι οικογένειες ζητούν λογοδοσία για 346 ζωές. Η Boeing: «Συμφωνούμε σε αποζημίωση». Αλλά το κόστος – οικονομικό και ηθικό – συνεχίζεται.
Πηγή: Pagenews.gr
