Γεωπολιτικά

Η Ευρώπη «τρέχει» να φτιάξει «αυτοκινητόδρομους» για τανκς και στρατιώτες

Η Ευρώπη «τρέχει» να φτιάξει «αυτοκινητόδρομους» για τανκς και στρατιώτες
Το ΝΑΤΟ παλεύει με γέφυρες που πέφτουν και γραφειοκρατία που «μπλοκάρει» – Στόχος: από 45 ημέρες σε 3 για να φτάσουν οι δυνάμεις από Δύση σε Ανατολή

Η Ευρώπη, που πριν λίγα χρόνια έβλεπε τον πόλεμο ως μακρινή ιστορία, τώρα αγωνιά για το πώς θα μετακινήσει γρήγορα χιλιάδες στρατιώτες και βαριά όπλα από τα λιμάνια της Δύσης στα ανατολικά σύνορα του ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ΕΕ, σήμερα χρειάζονται έως και 45 ημέρες για μια μεγάλη δύναμη να φτάσει από Γερμανία ή Γαλλία σε Πολωνία ή Βαλτικές – χρόνος «θανάσιμος» σε κρίση. Το νέο σχέδιο «στρατιωτικής κινητικότητας» στοχεύει σε 5-3 ημέρες, θωρακίζοντας ένα δίκτυο 2.800 κρίσιμων σημείων. Αλλά τα εμπόδια είναι εδώ: σκουριασμένες γέφυρες, στενά τούνελ και εθνικές γραφειοκρατίες που κάνουν το project να μοιάζει με σουρεαλιστικό παζλ.

Ένα παλιό πρόβλημα που δεν λύθηκε ποτέ

Η ιδέα δεν είναι καινούργια. Από το 2014, μετά την προσάρτηση της Κριμαίας, το ΝΑΤΟ μιλάει για «στρατιωτική Σένγκεν» – ελεύθερη μετακίνηση δυνάμεων χωρίς τελωνεία και έγκριση. Αλλά η πραγματικότητα χτυπάει κόκκινο. Σε άσκηση του 2018, αμερικανικά Bradley άρματα «κόλλησαν» σε πολωνικό σταθμό επειδή τα πυργίσκοι χτύπησαν το χαμηλό ταβάνι. Η Γαλλία, το 2022, δεν μπόρεσε να στείλει Leopard από Γερμανία στη Ρουμανία – πήγαν με πλοίο από Μασσαλία στην Αλεξανδρούπολη και μετά τρένο.

Ο Αμερικανός στρατηγός Μπεν Χότζες: «Είναι σαν να προσπαθείς να μετακινήσεις ελέφαντα μέσα από βελόνες». Η ΕΕ εντόπισε 2.800 «κρίσιμα σημεία» (γέφυρες, δρόμοι, σιδηροδρόμοι), περιορίζοντας σε 500 προτεραιότητες. Αλλά η κατάσταση είναι δραματική: Γέφυρες καταρρέουν (Δρέσδη 2023), σιδηροδρομικά πλάτη διαφέρουν, τούνελ στενά για τανκς.

Η Γερμανία στο κέντρο – και τα δικά της προβλήματα

Η Γερμανία, «πύλη» της Δύσης, φιλοξενεί 37.000 Αμερικανούς στρατιώτες και είναι κρίσιμη για κάθε ανατολική μεταφορά. Αλλά το δίκτυό της είναι σε κρίση: 30% γέφυρες «υψηλού κινδύνου», σιδηρόδρομοι με μέσο όρο 40 ετών. Financial Times: Μία μεραρχία (15.000 στρατιώτες, 7.500 οχήματα) χρειάζεται 200 τρένα (42 βαγόνια έκαστο) – 8.400 βαγόνια συνολικά. Άρματα μάχης, πυροβολικό, εφόδια: 1.500 τανκς, 2.500 τεθωρακισμένα.

Ο Γερμανός αντιστράτηγος Alexander Solfrank: «Αποτροπή χρειάζεται αξιοπιστία – και αυτή έρχεται από σχέδια και ετοιμότητα». Η Γερμανία, με Bundeswehr σε αναδιάρθρωση (100 δισ. € ταμείο 2022), πιέζεται να φτιάξει «αυτοκινητόδρομους για τανκς».

Προοπτικές: «Στρατιωτικό Σένγκεν» ή εφιάλτης;

Το σχέδιο: Ενιαίες διαδικασίες, χωρίς επανελέγχους – «Στρατιωτικό Σένγκεν» για δυνάμεις. Κόστος: 100 δισ. €+ σε υποδομές. Αλλά εθνικές νομοθεσίες μπλοκάρουν: Γαλλία/Γερμανία θέλουν γρήγορα, Ανατολική Ευρώπη πιέζει για άμεσα.

Η Ευρώπη, που πριν 3 χρόνια έβλεπε πόλεμο ως sci-fi, τώρα αγωνιά: Χωρίς γρήγορη μεταφορά, η Ανατολική πτέρυγα είναι εκτεθειμένη. Το ΝΑΤΟ: «Ετοιμαστείτε για το αδιανόητο». Η απάντηση; Υποδομές, όχι λόγια.

Πηγή: Pagenews.gr