Η Ελληνική Στατιστική Αρχή έδωσε σήμερα (21/11/2025) τα επίσημα στοιχεία και η εικόνα είναι ξεκάθαρα θετική: Ο κύκλος εργασιών του λιανικού εμπορίου έφτασε τα 19,909 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο 2025, σημειώνοντας:
- +3,0% σε σχέση με το γ’ τρίμηνο 2024 (19,336 δισ.)
- +4,7% σε σχέση με το β’ τρίμηνο 2025 (19,021 δισ.)
Ακόμα και αν αφαιρέσουμε οχήματα, τρόφιμα και καύσιμα (δηλ. το «καθαρό» λιανικό εμπόριο), ο τζίρος ανέβηκε στα 7,244 δισ. ευρώ (+2,8% ετήσια, +5,3% τριμηνιαία).
Οι κλάδοι-πρωταθλητές και οι «χαμένοι»
Μεγάλοι νικητές
- Μεταχειρισμένα είδη σε καταστήματα: +41,1%
- Πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων (μοτοσικλέτες, σκάφη κ.λπ.): +31,3%
Μεγάλοι χαμένοι
- Τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός (κινητά, αξεσουάρ): -8,7%
- Ποτά σε ειδικευμένα καταστήματα: -6,0%
Περιφερειακή εικόνα: Αττική «τρέχει», νησιά «φρενάρουν»
Ποιοι ανέβηκαν περισσότερο (σύνολο λιανικού)
- Αττική: +4,8%
- Κεντρική Μακεδονία: +2,9%
Ποιοι έπεσαν
- Νότιο Αιγαίο: -2,3% (τουρισμός λιγότερος από πέρσι ή αλλαγή καταναλωτικής συμπεριφοράς)
- Δυτική Μακεδονία: -1,9%
Στο «καθαρό» λιανικό (χωρίς οχήματα-τρόφιμα-καύσιμα):
- Στερεά Ελλάδα: +3,5%
- Νότιο Αιγαίο & Δυτική Μακεδονία: πάλι πίσω
Μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Αντέχουν, αλλά με χαμηλότερο ρυθμό
- Σύνολο μικρομεσαίων λιανικού: 11,547 δισ. → +0,4% ετήσια
- Χωρίς οχήματα-τρόφιμα-καύσιμα: 5,348 δισ. → +1,3%
Δηλαδή οι μικρές επιχειρήσεις ακολουθούν την ανοδική τάση, αλλά με πολύ πιο αργούς ρυθμούς από τις μεγάλες αλυσίδες.
Τι σημαίνουν τα νούμερα
- Η κατανάλωση κρατάει – τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο
- Η τουριστική σεζόν βοήθησε, αλλά λιγότερο από το 2024 (Νότιο Αιγαίο -)
- Οι μεγάλες αλυσίδες και το e-commerce «τραβάνε» περισσότερο από τις γειτονιές
- Η αγορά μεταχειρισμένων (ρούχα, έπιπλα, ηλεκτρονικά) εκτοξεύεται – ένδειξη ότι οι καταναλωτές ψάχνουν value for money
- Τα κινητά και τα ποτά χάνουν έδαφος – ίσως λόγω κορεσμού ή μείωσης διαθέσιμου εισοδήματος για «πολυτέλειες»
Το ελληνικό λιανικό εμπόριο παραμένει σε θετικό έδαφος και το γ’ τρίμηνο 2025 ήταν το καλύτερο των τελευταίων ετών σε απόλυτα νούμερα. Όμως η εικόνα δεν είναι ίδια παντού: Οι μεγάλες πόλεις και οι μεγάλες επιχειρήσεις τρέχουν, τα νησιά και οι μικρές επιχειρήσεις μένουν πίσω. Και με τον πληθωρισμό ακόμα εδώ και τα επιτόκια ψηλά, το «θαύμα» της κατανάλωσης δείχνει να εξαρτάται όλο και περισσότερο από τουρισμό και μεγάλες αλυσίδες – όχι από την τσέπη του μέσου Έλληνα.
Πηγή: Pagenews.gr
