Η Ελλάδα συνεχίζει να προσελκύει επισκέπτες με ρυθμούς ρεκόρ, καθώς το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2025 ο αριθμός των ξένων τουριστών έφτασε τα 31,6 εκατομμύρια, έναντι 30,373 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2024, σημειώνοντας αύξηση κατά 4%. Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 20,133 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο +9% σε σχέση με πέρσι. Ωστόσο, τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου δείχνουν μια πιο σύνθετη εικόνα: η μέση δαπάνη ανά ταξίδι υποχώρησε κατά 7,8%, οδηγώντας τις μηνιαίες εισπράξεις σε πτώση 3,6% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2024.
Παράδοξο της ανάπτυξης: περισσότερα ταξίδια, λιγότερα έσοδα
Η αύξηση των αφίξεων δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση των εσόδων, αναδεικνύοντας μια γεωοικονομική διάσταση: η Ελλάδα παραμένει δημοφιλής προορισμός, αλλά η πίεση στις τιμές και η μεταβολή στις συνήθειες των τουριστών μειώνουν την αξία κάθε ταξιδιού.
Οι καθαρές εισπράξεις από υπηρεσίες υπεραντιστάθμισαν κατά 114,2% το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και συνέβαλαν κατά 97,7% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες, επιβεβαιώνοντας τον κρίσιμο ρόλο του τουρισμού στην εθνική οικονομία και σταθερότητα συναλλάγματος.
Ποιες αγορές φέρνουν τα περισσότερα έσοδα
Η ανάλυση των χωρών προέλευσης αποκαλύπτει γεωστρατηγικές τάσεις στον τουρισμό:
- Η Γερμανία, παρά την αύξηση 8,2% στις αφίξεις (4,844 εκατ.), παρουσίασε οριακή πτώση 0,8% στα έσοδα (3,115 δισ. ευρώ).
- Η Γαλλία και η Ιταλία αύξησαν τα έσοδα κατά 7,3% και 6,9% αντίστοιχα, παρά τη μικρή πτώση στις αφίξεις της Γαλλίας (-0,6%).
- Οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 11,9% (3,098 δισ.), ενώ οι ΗΠΑ παρουσίασαν άνοδο 11,7% (1,399 δισ.).
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι οι αγορές με υψηλότερη μέση δαπάνη παραμένουν στρατηγικά πολύτιμες για την Ελλάδα, ενώ οι αφίξεις «μαζικού τουρισμού» προσφέρουν μόνο αριθμούς, όχι αντίστοιχα έσοδα.
Ο χάρτης των αφίξεων
Η αύξηση των αφίξεων μέσω αεροδρομίων (+4,3%) και οδικών συνοριακών σταθμών (+4,3%) επιβεβαιώνει τη σταθερή ελκυστικότητα της χώρας. Ωστόσο, η μείωση κατά 8,1% των αφίξεων από ΕΕ εκτός ευρώ και η στασιμότητα σε ορισμένες μεγάλες αγορές υποδηλώνουν ανάγκη στρατηγικού marketing και διαφοροποίησης των τουριστικών προϊόντων.
Ανάγκη για ποιοτική ανάπτυξη
Η Ελλάδα καταγράφει αριθμούς ρεκόρ στον τουρισμό, αλλά οι μειώσεις στη μέση δαπάνη ανά ταξίδι φανερώνουν γεωοικονομικό πρόβλημα: η χώρα πρέπει να επενδύσει όχι μόνο σε περισσότερους επισκέπτες, αλλά και στην αναβάθμιση της προσφοράς και των υπηρεσιών, ώστε να αυξήσει το οικονομικό όφελος ανά ταξίδι.
Η πρόκληση για την κυβέρνηση και τον ιδιωτικό τομέα είναι να συνδυάσουν αριθμούς και ποιότητα, ώστε οι αφίξεις να μετατραπούν σε πραγματικά έσοδα, διασφαλίζοντας ότι ο τουρισμός παραμένει στρατηγικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας και γεωοικονομικής θέσης στη Μεσόγειο.
Πηγή: pagenews.gr
