Η Κίνα, η μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά του πλανήτη, γίνεται νεκρή ζώνη για αμερικανικές μάρκες. Από το 1999 που η Starbucks άνοιξε το πρώτο κατάστημά της στο Πεκίνο και «πουλούσε αμερικανικό lifestyle», η κατάσταση ανατράπηκε: Οι κινέζοι ανταγωνιστές όπως Luckin Coffee και Manner ξεπέρασαν σε αριθμό καταστημάτων και μερίδιο αγοράς, με επιθετική τιμολόγηση και app-based πωλήσεις που φτάνουν το 90%. Η Starbucks, που κυριαρχούσε με 34% το 2019, έπεσε στο 14% το 2024, με έσοδα να βουλιάζουν κατά 19% σε $3 δισ. (€2,58 δισ.) από 2021-2024.
Starbucks: Από «βασίλισσα» σε κοινοπραξία – Πουλάει 60% για $4 δισ.
Η είδηση-βόμβα ήρθε τον Νοέμβριο 2025: Η Starbucks πουλάει 60% των δραστηριοτήτων της στην Κίνα σε κοινοπραξία με την Boyu Capital (Hong Kong PE), αξίας $4 δισ. – διατηρώντας 40% μετοχών. Στόχος; Να διπλασιάσει τα καταστήματα από 8.000 σε 20.000, αλλά με τοπική ευελιξία για να ανταγωνιστεί Luckin (26.000 outlets, καφές στα $1.40 vs $4.21 Starbucks). Η εταιρεία αρνείται πλήρη έξοδο, αλλά η μείωση μεριδίου δείχνει παραίτηση από ηγεμονία – και οι Κινέζοι netizens γιορτάζουν, ελπίζοντας φθηνότερους lattes.
Burger King: Νέα κοινοπραξία για επέκταση – Από 1.250 σε 4.000 καταστήματα μέχρι 2035
Δεν είναι μόνη: Η Burger King ανακοίνωσε κοινοπραξία με εταίρο από Πεκίνο για πλειοψηφικό μερίδιο $350 εκατ. – στόχος 4.000 καταστήματα μέχρι 2035 από 1.250 σήμερα. Παρόμοια, η McDonald’s πούλησε 80% το 2017, η General Mills (Häagen-Dazs) πουλάει 250+ outlets, και η Decathlon (γαλλική) 30% (€1-1,5 δισ.) λόγω τοπικών rivals. Οι κινέζικες μάρκες «σαρώνουν» με 50.000+ αλυσίδες καφέ και 400.000 bubble tea shops – φθηνά, digital, προσαρμοσμένα.
Apple και Nike «μετακομίζουν» – Εμπιστοσύνη σε ιστορικό χαμηλό
Δεν είναι μόνο fast-food: Η Apple μεταφέρει iPhone παραγωγή στην Ινδία, η Nike στη Νοτιοανατολική Ασία – μετά COVID και δασμούς. Η AmCham Shanghai (Σεπτ. 2025) δείχνει μόνο 41% εταιρειών αισιόδοξες για 5ετία – ιστορικό χαμηλό λόγω ασυνέπειας κανονισμών, κινδύνων IP και JV υποχρεώσεων (πλήρης ξένη ιδιοκτησία από 2022). Οι JVs, χρυσή τομή παλιά, κρύβουν περιορισμένο έλεγχο και απειλές – αλλά η έξοδος σημαίνει απώλεια $1,4 τρις αγοράς.
Γιατί χάνουν οι Αμερικανοί; Luckin και Manner «σπάνε» τα μοντέλα
Οι Κινέζοι «παίζουν βρώμικα»: Luckin (90% app πωλήσεις) και Manner προσφέρουν καφέ 1/3 φθηνότερα, με local flavors και delivery – ενώ Starbucks βασίζεται σε in-store και $4.21 Americano. Η ευελιξία και προσαρμογή νικάνε: «Οι παγκόσμιες μάρκες χάνουν δύναμη – η προσαρμοστικότητα είναι το κλειδί», λέει ο Seny Lin (Insead). Με 129 EV μάρκες και 50.000 καφέ αλυσίδες, η Κίνα «τρώει» όλους.
Η εποχή του «αμερικανικού ονείρου» τελείωσε – τώρα είναι η εποχή της κινεζικής πραγματικότητας. Οι εταιρείες μένουν με JVs για ταχύτητα, αλλά η κυριαρχία χάθηκε.
Πηγή: Pagenews.gr
