Οικονομία

«Τρύπα» 750 εκατ. ευρώ στο λιανεμπόριο: Χωρίς +10% τζίρο το Q4 οι επιχειρήσεις δεν βγάζουν ούτε τα έξοδά τους

«Τρύπα» 750 εκατ. ευρώ στο λιανεμπόριο: Χωρίς +10% τζίρο το Q4 οι επιχειρήσεις δεν βγάζουν ούτε τα έξοδά τους

Πηγή Φωτογραφίας: [382382] ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΝΙΚΗΣ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΩΝ (ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI)

Η ΕΣΕΕ χτυπά καμπανάκι – Το εννεάμηνο ο τζίρος αυξήθηκε μόλις 370 εκατ., ενώ το κόστος «τρέχει» πολύ πιο γρήγορα. Black Friday και Χριστούγεννα είναι η τελευταία ευκαιρία

Το λιανικό εμπόριο της χώρας βρίσκεται αντιμέτωπο με τη μεγαλύτερη πίεση των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με την αναλυτική έκθεση του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για το τρίτο τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2025, οι επιχειρήσεις του κλάδου χρειάζονται τουλάχιστον επιπλέον 750 εκατομμύρια ευρώ τζίρο μόνο το τέταρτο τρίμηνο για να καταφέρουν να καλύψουν το εκτοξευμένο λειτουργικό κόστος σε ενέργεια, μισθώματα και μισθολογικές επιβαρύνσεις.

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Σταύρος Καφούνης, χαρακτήρισε το τελευταίο τρίμηνο του 2025 «το πιο κρίσιμο της τελευταίας πενταετίας». Για να εξισορροπηθούν οι πιέσεις απαιτείται αύξηση του κύκλου εργασιών κατά τουλάχιστον 10% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, δηλαδή ο τζίρος θα πρέπει να φτάσει τα 8,2 δισ. ευρώ. Η εορταστική περίοδος που ξεκινά με τη Black Friday και κορυφώνεται τα Χριστούγεννα είναι, ουσιαστικά, η τελευταία ευκαιρία.

Τα στοιχεία του εννεαμήνου δείχνουν ότι η αύξηση του τζίρου ήταν η χαμηλότερη από το 2020 και μετά. Συγκεκριμένα, το τρίτο τρίμηνο ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 7,2 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 199,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2024, ενώ το εννεάμηνο έκλεισε στα 19,7 δισ. ευρώ με αύξηση 370,4 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, όταν αφαιρεθεί ο πληθωρισμός, η εικόνα αντιστρέφεται: ο πραγματικός όγκος πωλήσεων στο τρίτο τρίμηνο αυξήθηκε μόλις κατά 0,2%, ενώ στο εννεάμηνο συρρικνώθηκε κατά 0,6%, συνεχίζοντας την αρνητική πορεία των τριών τελευταίων ετών.

Ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι ότι ο κλάδος δεν κατάφερε να επωφεληθεί πλήρως από την ισχυρή τουριστική κίνηση, καθώς οι τουριστικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 7,7% το τρίτο τρίμηνο και 9% στο εννεάμηνο. Ενδεικτικό της στροφής των καταναλωτών σε φθηνότερες λύσεις είναι η εκρηκτική άνοδος κατά 36,3% του λιανικού εμπορίου μεταχειρισμένων ειδών.

Σε επίπεδο κατηγοριών, θετικές επιδόσεις κατέγραψαν ο αθλητικός εξοπλισμός και τα παιχνίδια με αύξηση 8,5%, τα καλλυντικά και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές με περιφερειακές μονάδες με 7,2%. Αντίθετα, μεγάλη πτώση σημειώθηκε στον τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό (-12,2%), στα υποδήματα (-4,4%) και στις εφημερίδες-γραφική ύλη (-5,4%).

Περιφερειακά, οι ισχυρότερες επιδόσεις καταγράφηκαν στα Ιόνια Νησιά (+3,4%), στην Αττική (+3,3%) και στην Κρήτη (+2,4%), ενώ οι μεγαλύτερες υποχωρήσεις παρατηρήθηκαν στο Νότιο Αιγαίο (-2,5%), στη Θεσσαλία (-2,2%) και στη Δυτική Μακεδονία (-1,5%).

Η μεγαλύτερη πίεση εντοπίζεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σε πραγματικές τιμές, οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται κατά 2,6% και 1,6% αντίστοιχα, ενώ οι μεσαίες άντεξαν με οριακή άνοδο 0,8%. Οι μεγάλες επιχειρήσεις, αν και εμφάνισαν ισχυρή ανάπτυξη 5,8% σε πραγματικές τιμές, δεν αρκούν για να αντισταθμίσουν το αυξανόμενο λειτουργικό κόστος ολόκληρου του κλάδου.

Η ΕΣΕΕ επαναλαμβάνει την ανάγκη για άμεσα και στοχευμένα μέτρα στήριξης, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του ελληνικού λιανεμπορίου. Χωρίς σημαντική ενίσχυση της κατανάλωσης το τελευταίο τρίμηνο του 2025, η βιωσιμότητα χιλιάδων καταστημάτων τίθεται σοβαρά υπό αμφισβήτηση.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments