SPOTLIGHTS

Η “wellness” τάση στα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Ποιος πραγματικά κερδίζει;

Η “wellness” τάση στα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Ποιος πραγματικά κερδίζει;

Πηγή Φωτογραφίας: freepik//Η “wellness” τάση στα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα: Ποιος πραγματικά κερδίζει;

Οι βιομηχανίες αυξάνουν τα κέρδη, ενώ οι καταναλωτές κινδυνεύουν

Μια πρόσφατη ανάλυση του CNN και σειρά δημοσιεύσεων στο The Lancet αποκαλύπτουν πώς η βιομηχανία τροφίμων εκμεταλλεύεται την τάση για wellness προωθώντας υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα (UPF) ως «υγιεινές» επιλογές, παρά τους κινδύνους για την υγεία.

Τα UPF περιλαμβάνουν δημητριακά πρωινού, έτοιμα σνακ και χαμηλών θερμίδων ροφήματα, και συχνά διαφημίζονται ως εργαλεία για απώλεια βάρους ή καλύτερη υγεία. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι σχετίζονται με παχυσαρκία, διαβήτη τύπου 2, καρδιακές παθήσεις και άλλες χρόνιες παθήσεις.

Στρατηγικές της βιομηχανίας

  • Χρησιμοποιεί μάρκετινγκ στα social media, συνεργασίες με διατροφολόγους και influencers.
  • Προβάλλει χαρακτηρισμούς όπως: «χωρίς ζάχαρη», «πλούσιο σε φυτικές ίνες», «φυτικής προέλευσης».
  • Μετατρέπει ολόκληρα τρόφιμα σε άχρωμα σκευάσματα, ανακατασκευασμένα με πρόσθετα για μεγαλύτερη γευστική έλξη.
  • Συντονίζει παγκόσμιες προσπάθειες λόμπινγκ για να εμποδίσει νομοθετικά μέτρα που υποστηρίζουν την υγιεινή διατροφή.

Σύμφωνα με τον Carlos Monteiro, συν-συγγραφέα της μελέτης και δημιουργό της ταξινόμησης NOVA: “Η αντικατάσταση παραδοσιακών διατροφών από UPF είναι η πιο πειστική εξήγηση για την παγκόσμια πανδημία χρόνιων ασθενειών που σχετίζονται με τη διατροφή.”

Επιπτώσεις στην κατανάλωση

  • Στις ΗΠΑ, περίπου 70% των τροφίμων στα ράφια είναι UPF.
  • Τα παιδιά καταναλώνουν κατά μέσο όρο 62% των θερμίδων τους από UPF.
  • Οι τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές δείχνουν ότι η κατανάλωση UPF οδηγεί σε 500–1.000 επιπλέον θερμίδες ημερησίως, ακόμη και όταν οι δίαιτες έχουν τον ίδιο αριθμό συνολικών θερμίδων.

Ο Barry Popkin σημειώνει ότι οι τεχνικές μάρκετινγκ είναι παρόμοιες με εκείνες της καπνοβιομηχανίας, στοχεύοντας ιδιαίτερα στα παιδιά.

Παγκόσμιες προσπάθειες ρύθμισης

  • Χώρες όπως η Χιλή, Μεξικό, Νορβηγία, Ηνωμένο Βασίλειο, Νότια Κορέα και Ιρλανδία έχουν εφαρμόσει περιορισμούς στην εμπορία UPF, ειδικά σε παιδιά.
  • Τα μέτρα περιλαμβάνουν φόρους σε ζαχαρούχα ποτά, περιορισμούς σε τρανς λιπαρά και χρωστικές και ετικέτες προειδοποίησης στα τρόφιμα.
  • Οι ετικέτες που καλύπτουν τεχνητά πρόσθετα και αρωματικές ουσίες θα μπορούσαν να καλύψουν σχεδόν το 100% των UPF, προτείνοντας ένα πιο ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ενημέρωση των καταναλωτών.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χαρακτηρίζει την αυξανόμενη κατανάλωση UPF ως:“συστημική απειλή για τη δημόσια υγεία, την ισότητα και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.”

Η UNICEF ζητά την προστασία των παιδιών από τα UPF, υπερτονίζοντας ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να βάλουν τα δικαιώματα των παιδιών στη διατροφή πάνω από το εταιρικό κέρδος.

Η τάση του wellness στα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αυξάνει τα κέρδη της βιομηχανίας, ενώ οι καταναλωτές, ειδικά τα παιδιά, εκτίθενται σε κινδύνους. Οι ειδικοί καλούν σε παγκόσμια συντονισμένη δράση, αυστηρότερα μέτρα μάρκετινγκ και διαφάνεια για την προστασία της δημόσιας υγείας.

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments