Ο Πειραιάς, υπό τον ασφυκτικό κινεζικό έλεγχο, αποτελεί τα τελευταία χρόνια το πεδίο στο οποίο συγκρούονται οι ευρασιατικές και ατλαντικές ισχύες. Η δημιουργία ενός δεύτερου μεγάλου, “φιλικού προς τις ΗΠΑ” λιμένα στην Αττική δεν αποτελεί απλή ανάγκη διαφοροποίησης:αποτελεί δομική αλλαγή του ελληνικού μεταφορικού χάρτη.
Η Ουάσιγκτον εδώ και χρόνια αναζητά διάδρομο που να μην περνά από κινεζικής επιρροής λιμενικούς κόμβους. Η Ελευσίνα, γεωγραφικά στρατηγική, κοντά στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας και διασυνδεδεμένη με το Θριάσιο, είναι το ιδανικό σημείο για να στηθεί ένα δυτικό logistics hub, με διττή —εμπορική και αμυντική— λειτουργία.
Η νέα Αμερικανίδα πρέσβειρα, Κίμπερλι Γκίλφοιλ, εμφανίζει ένα εντελώς διαφορετικό ύφος από τους προκατόχους της: πιο αποφασιστικό, πιο απαιτητικό, σαφώς λιγότερο τυπικό.
Οι δηλώσεις της για «ισχυρούς συμμάχους που αξίζουν ισχυρές συνεργασίες» και οι άμεσες αναφορές σε projects που βρίσκονταν υπό αδράνεια για χρόνια δείχνουν ότι η Ουάσιγκτον:
Το μήνυμα είναι σαφές:η Αττική πρέπει να αποκτήσει έναν “καθαρό” από ασιατική επιρροή λιμένα, ο οποίος θα λειτουργήσει ως κόμβος του αμερικανικού IMEC (Ινδία–Μέση Ανατολή–Ευρώπη).
Για τον Κυριάκο Μητσοτάκη το project της Ελευσίνας δεν είναι απλώς ένα ακόμη έργο υποδομής· αποτελεί διπλωματικό εργαλείο και πιθανή πύλη εισόδου σε μια νέα εποχή αναβαθμισμένων σχέσεων με την Ουάσιγκτον.
Σύμφωνα με πολιτικούς αναλυτές:
Η κυβέρνηση έχει ενεργοποιήσει ταυτοχρόνως υπουργούς, τεχνοκράτες, ομογενειακά δίκτυα και ενεργειακούς διαδρόμους, συνθέτοντας ένα πολυεπίπεδο σχέδιο διπλωματίας, το οποίο δύσκολα συναντάται σε ελληνικό πλαίσιο.
Το Υπερταμείο και τα ευρωπαϊκά πλαίσια επιτρέπουν σήμερα αυτό που πριν δέκα χρόνια θα ήταν νομικά επισφαλές: στοχευμένους αποκλεισμούς εταιρειών που θεωρούνται ασύμβατες με το ευρωπαϊκό και εθνικό συμφέρον.
Έτσι, ο διαγωνισμός:
Με άλλα λόγια, ένα ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο γίνεται εργαλείο γεωπολιτικής επιλογής.
Για να είναι βιώσιμο το εγχείρημα, απαιτείται ένα συνολικό πλέγμα ροών — όχι μόνο εμπορευματικών αλλά και ενεργειακών και στρατηγικών.
Η Ελλάδα έχει ήδη συμφωνήσει για αγορά και μεταπώληση αμερικανικού LNG στην Ουκρανία και τη Μολδαβία. Η Ελευσίνα μπορεί να λειτουργήσει ως κόμβος αποθήκευσης–διανομής.
Η αμερικανική πλευρά επενδύει διαρκώς σε θαλάσσιους διαδρόμους που παρακάμπτουν την κινεζική επιρροή.
Η σύνδεση με το Θριάσιο και τα ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα δίνει στην Ελευσίνα χαρακτήρα δυτικοευρωπαϊκής πύλης εισόδου εμπορευμάτων από την Ασία μέσω Ινδίας–ΜΕΣ.
Η Ελευσίνα δεν είναι “ακόμη ένα λιμάνι”. Είναι πιθανό να εξελιχθεί σε κρίκο μιας παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας με αμερικανικό σχεδιασμό.
Εδώ βρίσκεται ο πυρήνας της συζήτησης.
Η απόλυτη ευθυγράμμιση με την αμερικανική στρατηγική μπορεί να:
Αλλά ταυτόχρονα:
Η Ελευσίνα, επομένως, δεν είναι μόνο επενδυτικό έργο. Είναι στρατηγικό στοίχημα.
Η Ελλάδα επιχειρεί να παίξει σε “μεγάλο ταμπλό”. Το λιμάνι της Ελευσίνας γίνεται το σημείο όπου:
Το αν η Ελευσίνα θα εξελιχθεί σε ισχυρό αμερικανικό κόμβο, ή σε υπερ-φιλόδοξο project με ασταθή θεμέλια, θα κριθεί από την ικανότητα:
Το βέβαιο είναι ότι η Ελευσίνα δεν θα είναι ποτέ ξανά ένα “τοπικό λιμάνι”.Γίνεται κεντρική σκηνή της νέας γεωπολιτικής πραγματικότητας στην Ανατολική Μεσόγειο.