ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Μάχη με τον χρόνο στα βάθη του Ιονίου και της Κρήτης: Οι γεωτρήσεις υδρογονανθράκων «τρέχουν»

Μάχη με τον χρόνο στα βάθη του Ιονίου και της Κρήτης: Οι γεωτρήσεις υδρογονανθράκων «τρέχουν»

Πηγή Φωτογραφίας: FREEPIK/Oil platform in the ocean with the sun setting behind it

Chevron και ExxonMobil ρίχνουν χιλιάδες εκατομμύρια σε έρευνες, αλλά η Ελλάδα παλεύει με δικαστικές προσφυγές και καθυστερήσεις – θα προλάβει να γίνει ενεργειακή δύναμη πριν το 2030 ή θα χάσει ξανά την ευκαιρία;

Πρώτο «πράσινο φως» για Chevron: Η έγκριση περιβαλλοντικών όρων στο «Νότια Πελοπόννησος» ανοίγει δρόμο για σεισμικές έρευνες το 2026

Η κοινοπραξία Chevron – HELLENiQ ENERGY πήρε το πολυπόθητο «ok» από το ΥΠΕΝ, με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το block «Νότια Πελοπόννησος» – έκτασης 7.974 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ανάμεσα σε Πελοπόννησο και Κρήτη. Η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων εγκρίθηκε στις 21 Ιανουαρίου 2025, καλύπτοντας όλο το φάσμα: από σεισμικές διασκοπήσεις και γεωτρήσεις μέχρι ανάπτυξη, παραγωγή και αποξήλωση. «Είναι το πρώτο ουσιαστικό βήμα για την είσοδο της Chevron στην Ελλάδα», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου, ανακοινώνοντας ότι η σύμβαση παραχώρησης θα κατατεθεί στη Βουλή τον Ιανουάριο 2026. Η ίδια θα καλύπτει και τα blocks «Νότια της Κρήτης I», «II» και «Α2», όπου η Chevron είναι μοναδικός πλειοδότης από τον διαγωνισμό του 2025. Οι πρώτες σεισμικές έρευνες προγραμματίζονται για το δεύτερο εξάμηνο του 2026, με Μονάδα Περιβάλλοντος για συνεχή έλεγχο και δυνατότητα άμεσης αναστολής εργασιών αν εντοπιστούν απειλές για θαλάσσια είδη. «Η Chevron φέρνει τεχνογνωσία παγκόσμιας κλάσης, εκτιμώντας 680 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου σε αυτά τα blocks», λένε πηγές της αγοράς, βλέποντας εκατομμύρια έσοδα για την Ελλάδα. Αλλά η αγορά προειδοποιεί: χωρίς γρήγορη κύρωση, οι χρόνοι γλιστρούν – και η Chevron, με εμπειρία από Κύπρο και Ισραήλ, δεν περιμένει αιώνια.

ExxonMobil στο Ιόνιο: Το Block 2 «ωριμάζει» με επένδυση 50-100 εκατ. δολαρίων, αλλά η γεώτρηση μπορεί να καθυστερήσει μέχρι το 2027

Στο πιο «ώριμο» block της Ελλάδας, το Block 2 στα ανοιχτά της Κέρκυρας (2.422 τ.χλμ.), η κοινοπραξία ExxonMobil (60%), Energean (30%) και HELLENiQ Upstream Δυτική Κέρκυρα (10%) ετοιμάζεται για την πρώτη υπεράκτια γεώτρηση μετά το 1981. Η συμφωνία farm-in της ExxonMobil, υπογεγραμμένη τον Νοέμβριο 2025, δίνει στην αμερικανική γίγαντα τον έλεγχο στην ανάπτυξη αν βρεθούν κοιτάσματα – εκτιμώμενα έως 200 δισ. κυβικά μέτρα αερίου, αρκετά για να καλύψουν τις ανάγκες της Ελλάδας για χρόνια. Η επανεπεξεργασία 3D σεισμικών δεδομένων του 2022, με κόστος 50-100 εκατ. δολαρίων, ολοκληρώνεται το πρώτο εξάμηνο 2026 και θα καθορίσει το σημείο γεώτρησης. Αν όλα πάνε καλά, η Energean (ως operator στην έρευνα) θα μισθώσει γεωτρύπανο από το ισραηλινό κοίτασμα Katlan στα τέλη 2026, με γεώτρηση στα τέλη 2026 ή αρχές 2027. «Είναι εθνική ευκαιρία για ενεργειακή ανεξαρτησία», λέει ο CEO της Energean, αλλά πηγές του κλάδου βλέπουν εμπόδια: δικαστικές προσφυγές και γραφειοκρατία. Αν βρεθεί κοίτασμα, appraisal wells ακολουθούν, με ανάπτυξη 5-10 δισ. δολαρίων και παραγωγή μετά το 2030 – αρκεί να μην επαναληφθούν οι καθυστερήσεις του παρελθόντος, όπως στην Κρήτη όπου η ExxonMobil πέρασε τρία χρόνια σε δικαστήρια.

Κρήτη: Ρευστό χρονοδιάγραμμα για ExxonMobil στα «Νοτιοδυτικά» – Σεισμικά δεδομένα το 2026, γεώτρηση «ανάσα» μέχρι 2027

Η εικόνα στην Κρήτη είναι πιο σύνθετη, με τα blocks «Νοτιοδυτικά» και «Δυτικά της Κρήτης» να κρύβουν «δύο απαιτητικά οικόπεδα» λόγω μεγάλου βάθους, όπως είπε ο αντιπρόεδρος της ExxonMobil Τζον Άρντιλ. Η επεξεργασία 3D σεισμικών δεδομένων ολοκληρώνεται το πρώτο εξάμηνο 2026, και βάσει αυτών θα αποφασιστεί γεώτρηση στο πιο ώριμο «Νοτιοδυτικά». Το χρονοδιάγραμμα είναι ρευστό: αν προχωρήσει, μπορεί να ξεκινήσει τέλη 2026, αλλιώς 2027. Η ExxonMobil, με HelleniQ Energy, έχει επενδύσει εκατομμύρια σε έρευνες από το 2019, αλλά προσφυγές και περιβαλλοντικοί έλεγχοι καθυστέρησαν τα πάντα. «Η Κρήτη έχει τεράστιο δυναμικό, αλλά χρειάζεται πολιτική βούληση», σχολιάζουν στελέχη, θυμίζοντας ότι η TotalEnergies αποχώρησε λόγω κινδύνων.

Γραφειοκρατία και λιμάνια: Η Πάτρα και η Ηγουμενίτσα «κολλάνε» – Χωρίς υποδομές, οι γεωτρήσεις μένουν στο χαρτί

Ένα «αχίλλειο πέταλο» είναι οι λιμενικές υποδομές: το λιμάνι Πάτρας, έγκριση από Επιτροπή Σχεδιασμού Λιμένων το καλοκαίρι 2024, περιμένει ακόμα Προεδρικό Διάταγμα για masterplan από 2022 – κρίσιμο για εφοδιαστική αλυσίδα. Η Ηγουμενίτσα ξεκίνησε, αλλά είναι σε πρώιμο στάδιο. «Χωρίς έτοιμα λιμάνια, οι εταιρείες δεν μπορούν να φέρουν γεωτρήματα», λένε πηγές, εκτιμώντας καθυστερήσεις 6-12 μηνών αν δεν κινηθεί η Πολιτεία. Η αγορά ζητά ενιαίο μηχανισμό αδειοδότησης, με ταχύτητα αλλά και περιβαλλοντική αυστηρότητα – αλλιώς, οι επενδυτές όπως Chevron και ExxonMobil θα κοιτάξουν αλλού.

Η «μάχη με τον χρόνο»: Αδειοδοτήσεις, δικαστήρια και ενημέρωση – Τι χρειάζεται η Ελλάδα για να μην «κοπεί» ξανά

Η αγορά βάζει τρεις προϋποθέσεις: γρήγορες αδειοδοτήσεις με περιβαλλοντικούς ελέγχους, ενεργοποίηση υποδομών από το κράτος και διάλογο με τοπικές κοινωνίες. «Η Πολιτεία κόπηκε παλιότερα, τώρα δίνει εξετάσεις», λένε στελέχη, θυμίζοντας καθυστερήσεις από προσφυγές στο ΣτΕ. Με ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα – γεωτρήσεις 2026-2027, παραγωγή 2030+ – η Ελλάδα μπορεί να γίνει εξαγωγέας αερίου, ενισχύοντας την ανεξαρτησία και το ranking της. Αλλά αν η γραφειοκρατία νικήσει, η «ώριμη ευκαιρία» θα χαθεί. Οι εταιρείες είναι έτοιμες – η μπάλα είναι στο γήπεδο της κυβέρνησης.

Πηγή: Pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ APP ΤΟΥ PAGENEWS PAGENEWS.gr - App Store PAGENEWS.gr - Google Play

Το σχόλιο σας

Loading Comments