ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών παράγει 100% όλη την ενέργεια που καταναλώνει

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών παράγει 100% όλη την ενέργεια που καταναλώνει
Το αεροδρόμιο της Αθήνας πρωτοπορεί σε παγκόσμιο επίπεδο για μια ακόμα φορά.

Ένα όραμα του Γιάννη Παράσχη, απερχόμενου διευθύνοντος συμβούλου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, έγινε πραγματικότητα και ίσως αποτελεί τον καλύτερο επίλογο για μια θαυμαστή πορεία 25 ετών στο τιμόνι του κορυφαίου αεροδρομίου του χώρας.

Ενός αεροδρομίου πολλαπλά διακριθέν ως το κορυφαίο στην κατηγορία του στον κόσμο και προσφάτως ως κορυφαίο ανάμεσα σε όλα.

Και πώς να μην λαμβάνει τέτοιες διακρίσεις, όταν πρωτοπορεί σε πλείστες περιπτώσεις;

Και δεν είναι μόνο η ραγδαία αύξηση της ταξιδιωτικής κίνησης, η προσέλκυση πολλών αεροπορικών εταιρειών και οι υπηρεσίες που προσφέρει, αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που αφήνει.

Το 2019, λοιπόν, ξεκίνησε ένα φιλόδοξο εγχείρημα, που ακόμα και την εποχή του κορονοϊού, που δεν ήξερες τι θα ξημερώσει στον πλανήτη, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πήρε την απόφαση να καλύπτει όλες τις ανάγκες του για ηλεκτροδότηση μόνο από καθαρή, ανανεώσιμη, ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται στις εγκαταστάσεις του.

Το ιδιαίτερα φιλόδοξο και τολμηρό έργο με την ονομασία «ROUTE 2025», έθεσε ως ορίζοντα το 2025 – πολύ πριν από τον κοινό στόχο του 2050 των ευρωπαϊκών αεροδρομίων αλλά και της αεροπορικής βιομηχανίας γενικότερα – να πετύχει μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, μέσω αυτοπαραγωγής, αποθήκευσης και ιδιοκατανάλωσης καθαρής και ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας, που θα παράγεται εντός του αεροδρομίου από φωτοβολταϊκά.

Το έργο υλοποιήθηκε σε δύο φάσεις και τώρα, στα τέλη του 2025, λειτουργεί πλήρως ο φωτοβολταϊκός σταθμός αυτοπαραγωγής σε αεροδρόμιο, ισχύος 51,5 MWp. Παράλληλα, η μονάδα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες ωφέλιμης χωρητικότητας 82 MWh, αποτελεί βασικό στοιχείο της αρχιτεκτονικής του ενιαίου συστήματος, με έναν σαφή περιβαλλοντικό σκοπό – τη μεγιστοποίηση της δυνατότητας κατανάλωσης της παραγόμενης ενέργειας για τις ίδιες ανάγκες της εταιρείας, εξασφαλίζοντας βέλτιστη αυτονομία.

Το «ROUTE 2025» δεν είναι ένα μεμονωμένο έργο αλλά ένα πλέγμα αλληλοσυμπληρούμενων παρεμβάσεων που λειτουργούν ως ένα ενιαίο ενεργειακό οικοσύστημα, ένα από τα πιο ολοκληρωμένα μεταξύ ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Το ύψος της επένδυσης ανήλθε σε 70 εκατ. ευρώ, με σημαντικό μέρος των επενδύσεων να έχει υλοποιηθεί με τη δανειακή στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το πρόγραμμα «ROUTE 2025» αφορά τις εκπομπές της Εταιρείας Αεροδρομίου που βρίσκονται υπό τον άμεσο έλεγχό της, δηλαδή τις άμεσες εκπομπές (Scope 1) από την κατανάλωση καυσίμων από τον εταιρικό στόλο, λέβητες και άλλο εξοπλισμό και τις έμμεσες εκπομπές (Scope 2) που προκύπτουν από την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται από τα κτίρια και άλλες εγκαταστάσεις του ΔΑΑ.

Μάλιστα, η ενέργεια που παράγει θα καλύπτει ακόμα και τις ανάγκες που θα προκύψουν βάσει του σχεδίου της μελλοντικής επέκτασης του αεροδρομίου, έως το 2046 (διάρκεια παραχώρησης), καθιστώντας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ευρώπη, το οποίο, αποκλειστικά με καθαρή ενέργεια παραγόμενη εντός των εγκαταστάσεών του,  καλύπτει το 100% των αναγκών του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης, ο ΔΑΑ έχει ήδη επιτύχει από το 2005 έως το 2024 μείωση του αποτυπώματός του σε ποσοστό περισσότερο από 55% συνολικά – από 67.001 CO2 σε 29.209 τόνους  CO2 – μέσω μιας σειράς παρεμβάσεων στις λειτουργίες και στις υποδομές του αεροδρομίου. Το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ελλάδα με Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα από το 2016 – με την πιστοποίηση του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI–Europe). 

Επίσης, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει προχωρήσει σε εξηλεκτρισμό του στόλου με 19 λεωφορεία, 13 οχήματα Follow-Me, 29 vans, έχει αναπτύξει ένα εκτεταμένο δίκτυο φορτιστών για επιχειρησιακά και επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα, έχει εγκαταστήσει αντλίες θερμότητας καταργώντας το φυσικό αέριο στα κτήρια του ΔΑΑ (σε φυσιολογικές κλιματολογικές χειμερινές συνθήκες) και πόσα ακόμα.

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Μιχαήλ Κεφαλογιάννης, δήλωσε: «Η απανθρακοποίηση στον αεροπορικό κλάδο δεν είναι επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Τα αεροδρόμια, ως πύλες προς τον κόσμο, έχουν την ευθύνη και τη δύναμη να γίνουν πρωτοπόροι της αλλαγής. Με στρατηγικό σχεδιασμό, συνεργασία και καινοτομία, μπορούμε να πετύχουμε έναν αεροπορικό τομέα που θα συνεχίσει να μας ενώνει, βελτιώνοντας παράλληλα τις συνθήκες της καθημερινότητας όλων μας.   Στον   Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, είμαστε πολύ υπερήφανοι για την ολοκλήρωση του «ROUTE 2025»».

Ο διευθύνων σύμβουλος (CEO) του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης, τόνισε: «Παρά τις εξαιρετικά κρίσιμες συνθήκες που αντιμετώπισε ο κλάδος μας την τελευταία πενταετία, μείναμε προσηλωμένοι στο πρόγραμμα και ολοκληρώσαμε, εντός του χρονικού στόχου, όχι μόνο τη μεγαλύτερη μονάδα αυτοπαραγωγής στην Ελλάδα, αλλά και όλες τις προϋποθέσεις που έθετε ο Οδικός Χάρτης μας “ROUTE 2025”. Με την ολοκλήρωση πλέον του προγράμματος, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καθίσταται πρωτοπόρος διεθνώς ως παράδειγμα βιώσιμης πρακτικής. Παράλληλα, με την πεποίθηση ότι η καινοτομία και η συνέπεια σε θέματα περιβαλλοντικής βιωσιμότητας αποτελεί σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους ταξιδιωτικούς προορισμούς, υπηρετούμε σταθερά τον στόχο της ανάδειξης της Αθήνας ως κορυφαίου βιώσιμου προορισμού για  τους κατοίκους και τους επισκέπτες της».

Ο υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, εκπροσωπώντας την Προεδρία της Κυβέρνησης, δήλωσε: «Η μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών αποτελεί ευκαιρία για ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα, τεχνολογική πρωτοπορία, αλλά και για ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενιές. Αξίζουν συγχαρητήρια στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για την τεχνολογική του πρωτοπορία. Η υιοθέτηση λύσεων όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των υποδομών, η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η ηλεκτροκίνηση του εξοπλισμού επίγειας εξυπηρέτησης, η προώθηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και η συνεχής παρακολούθηση και μείωση των άμεσων και έμμεσων εκπομπών, καθιστούν τη χώρα μας πρωταγωνιστή στην προσπάθεια επίτευξης του στόχου βιώσιμης ανάπτυξης».

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, ανέφερε: «Ο ΔΑΑ μεταμορφώνει το αεροδρόμιο σε ένα από τα ελάχιστα, διεθνώς, που επιτυγχάνουν πλήρη ενεργειακή αυτονομία από ανανεώσιμες πηγές, παραγόμενες εντός των εγκαταστάσεών του. Αποτελεί μια τομή στις ελληνικές υποδομές αεροναυτιλίας και συνολικά, στο όραμα της χώρας μας για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Έργα, όπως το “ROUTE 2025”, πορεύονται παράλληλα με εθνικές δράσεις σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως:

  • Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας, που περιλαμβάνει τεχνολογικές αναβαθμίσεις και διοικητική αναμόρφωση της ΥΠΑ και,
  • Η εφαρμογή του Κανονισμού ReFuelEU Aviation, από 1ης Ιανουαρίου 2024, του νέου πλαισίου για τη σταδιακή αύξηση χρήσης Sustainable Aviation Fuels (SAF). Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή αυτής της αλλαγής, μέσω της συνεργασίας παρόχων καυσίμων, αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών.

Η μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών δεν είναι βάρος. Eίναι ευκαιρία. Και όταν αυτή η ευκαιρία αξιοποιείται με σοβαρότητα, σχέδιο και διορατικότητα, τότε γίνεται παγκόσμιο παράδειγμα».

H υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, δήλωσε: «Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει αποδείξει διαχρονικά ότι η βιωσιμότητα βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής του. H πρωτοβουλία «ROUTE 25» αποτελεί ορόσημο για τον μετασχηματισμό των μεταφορών και του τουρισμού προς ένα βιώσιμο, ανθεκτικό και περιβαλλοντικά υπεύθυνο μοντέλο ανάπτυξης».

Ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, επισήμανε: «Η απανθρακοποίηση δεν είναι βήμα πίσω. Είναι άλμα μπροστά. Ανοίγει νέες αγορές. Δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Επιταχύνει την καινοτομία. Και φέρνει την Ευρώπη ένα βήμα πιο κοντά σε ένα μοντέλο ανάπτυξης που είναι σταθερό και βιώσιμο. Τα αεροδρόμια που θα προσαρμοστούν πρώτα θα είναι τα αεροδρόμια που θα πρωταγωνιστήσουν αύριο. Τα κράτη μέλη που θα επενδύσουν τώρα θα είναι αυτά που θα παράγουν την τεχνολογία του μέλλοντος. Οι επιχειρήσεις που θα τολμήσουν θα είναι αυτές που θα κερδίσουν».

Πηγή: pagenews.gr

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο